Metrologen är en luring…

Visserligen hade hen helgaderat dagen med både sol, moln och snö… men jag hade ju förstås hoppats på det förstnämnda när jag steg upp tidigt en ledig fredag, och körde ut för att fota soluppgången. Tanken var att börja nere i ”Fyra årstiders park”, och sedan vidare till slottsudden! Nåja, hen hade i alla fall rätt om temperaturen… -6, snålblåst och bistert, och inte det minsta spår av solen, än mindre av någon uppgång med spektakelära färger. Inget kul, bara rysligt kallt… så det blidde inget besök bland fjäderfäna på slottet 😦

Igår visade sig dock en blek sol…

001blo      003kop

… lagom till att jag slutade jobbet. Och eftersom kameran råkade ligga i jackfickan (i vanlig ordning), så… men det är inte lätt att göra en blek vintersol rättvisa, har jag upptäckt :-). Synd dessutom, att inte alla stora skränande fåglar som brukar vara i träden inte var hemma… men man kan inte få allt.

005blo      039blo

Vinterbleka bilder från parken nere vid bron… tycka vad man vill om vintern, men det är ganska vackert, det måste tillochmed jag erkänna,  som annars mest tycker vintern bara är en enda lång transportstäcka av infrusna bilrutor, bakhala garageuppfarter, glashala vägar och eländes elände. Den här snön är dock helt ok, eftersom tillochmed upplogade vallar är både lätta att forcera och skyffla undan 🙂

015kop      016blo

019blo      030kop

Vill ha ”saker” i förgrunden när jag fotar, men här blev det nästan för bra med alla björkarna… och ser man på; Kan det vara en ubåt jag lyckats fånga på bild 😉

Det här inlägget postades i Sölvesborg..., Väder / oväder. Bokmärk permalänken.

Kommentera

