Farmors myter…

Min farmor – Ester Eliasson – var en hejare på att berätta, allt från vilken tur jag haft som fick samma lärare som min far haft, till hur gammal gården var som jag bodde på.          Hur stolt jag skulle vara över att vara en Piädd (och jag log upp till öronen och höll med, fastän jag hatade ordet! I mina öron var det ett skällsord, ett skällsord som tydligen förklarade ALLT för alla andra, men absolut ingeting för mig)… och givetvis om hennes år som barnflicka i Sycamore, Illinois http://www.zoopet.com/forum/entry.php?b=8797 och hur hon och – den på dagen sex år äldre – systern fick för sig att resa tillbaka till föräldrahemmet i Hosaby (Mjällby sn) och hälsa på en jul. Skulle de inte gjort… för när de skulle resa ”hem” till Sycamore igen, bröt första världskriget ut och de kom inte längre än till Göteborg.

Det var spännande att lyssna på hennes amerikaresa… och kan hända kryddade hon berättelserna ibland – vad vet jag (det är dock fult att ljuga, för då skiter fåglarna på din tunga!) – , men det lät sant i mina barnaöron. Dessutom kom hon med tre påstående – myter, om man så vill -om gården jag var född på…

  • Myt nr 1: Piäddegården i Lörby är mycket gammal, där blev bara en överlevande när digerdöden gick! Ja, det torde bli svårt att bevisa…
  • Myt  nr 2:  Det gamla boningshuset har inte alltid ligget på platsen där det står nu, utan har flyttats dit från slätterna! Ok?!?!
  •  Myt nr 3:  Lörby 20 var från början en gård, men den delades pga. två bröder som inte drog jämt! Jaha???

Därefter åkte ”husboken” fram (Svenska gods och gårdar, anno 1938), och studerades noggrant… där fanns faktiskt gårdar som påstods gått i samma släkt sedan digerdödens dagar (eller åtminstone sjuttonhundra frös ihjäl), men inte mitt föräldrahem inte…

008

Det hängde dock en tavla i mitt föräldrahem – som farfar, Algot Persson, fått – pga. att gården gått från far till son sedan 1800-talets början, så gården var bevisligen inte nybyggd… men därifrån till digerdöden saknades ungefär 500år.

… ¤ … ¤ … ¤ … ¤ … ¤ …

Fjärde paret på tavlan var mina farföräldrar Algot & Ester, men vilka var de andra? Det var förstås Algots föräldrar, hans farföräldrar och så överst… hans gammel  farföräldrarna Per Larsson & Sissa Larsdotter. Jaha, men vad var detta för människor egentligen? Vad gömde sig bakom namnen? Tja, endast ett gammalt rykte, som skvallrade om att Per Larsson ”bonnade” dåligt (vad nu det innebar)…

Och vem fasen var Piädder, som fick en gård (mitt föräldrahem) uppkallad efter sig?

Fortsättning följer…

Det här inlägget postades i Släktforskning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

