Så gör jag……

Lånade boken ”Så gör jag” – skriven av Bodil Malmsten – när jag var på biblioteket senast(läs; onsdags)… för jag ska bli författare när jag blir stor. Eller kanske inte… min tanke var snarare att hitta lite handfasta tips om hur man skriver i största allmänhet. Jag menar, jag behöver ju inte upprepa samma misstag som någon annan redan gjort 🙂 .

”Alla bra böcker har en sak gemensamt, de är verkligare än om de verkligen hänt”… för att citera Ernest Hemingway (och B Malmsten). Jojo, men hur gör man det då?  Förutom viljan att skriva… finns det vissa saker som krävs:

  1. Sammanhängande tid och en fredad plats. Okey, var hittar man den platsen och tiden idag… mitt i livet mellan jobb, städning och föreningsliv.
  2. Uthållighet. Förmågan – dvs, ren siggig envishet – att fortsätta vad som än händer…
  3. Något att berätta… som är värt att försumma allt annat (inklusive överfulla kattlådor) för.

”Den ideala skrivdagen börjar kvällen innan… med städat skrivbord och nytt vatten till blommorna. Bara datorn och jag…”      

???????????????????????????????

Låter bra, men undrar vad kattsen skulle tycka om det? Risken är nog stor för en vält vas, kortsluten dator, smällda proppar och mörkt i halva huset… paniksamtal till grannen; Har du någon propp hemma – nej, inte i skallen… och inte i avloppet heller, knäppgök! – , utan en strömpropp… säkring, menar jag. Vilken färg? Färg? Fråga mig något annat som jag inte vet…

Sitta riktigt är också viktigt… vilket jag håller med om. Själv sitter jag just nu och skruvar på en stenhård (!) trästol och riskerar sittsår i ändalykten, eftersom ryggstödet på min skrivbordsstolen gav upp – med en smäll! – för ett tag sedan (kunde slutat med bakåtstupa fritt fall)  😦

Ett visst mått av talang – som drivmotor – är inte fel att ha, men ännu viktigare är inspiration. Var hittar man den? Tja, det vet man aldrig på förhand, men B Malmstens önskemål om en vas på skrivbordet satte definitivt fart på min fantasi…

”I varje text – var och en för sig – måste allt vara med: dramatik, humor, sorg, hopp, katastrofer, kärlek, förlust…!”

  • Svordomar – i skriven text – används endast försiktigt.
  • Allitteration = orden i en mening börjar på samma bokstav. Detta för kanske inte historien framåt, men kul är det http://www.zoopet.com/forum/entry.php?b=7640
  • ”Utropstecken används för att förstärka, och / eller understryka en meningen”. Det är också ett tecken på att meningen inte är tillräckligt uttrycksfull i sig själv (dvs misslyckad) när det måste användas. Ajdå… mitt favorittecken, måste nog tänka till lite i fortsättningen.
  • Syftningsfel (typ, mindre charmigt hus till salu, eller Kvinna anklagad för mord på segelbåt) bör man akta sig för. De kan med varm hand överlåta till någon annan… för de är roligast då.
  • Sk ”cliffhanger”, vet väl alla vad är… så vill ni veta hur boken slutar; låna den!

”Tips: Aldrig skriva så att någon kan komma och vara galet rasade i villfarelsen att det jag skrivet är deras – i den oskrivna världen – befintliga släktingar”.

Det här inlägget postades i Bokrecension, Katter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

