Besiktning av gammal bil… och kärring!

Alltid lika spännande att köra till svensk bilprovning… vad blir domen?

(hm, ”domen” är förövrigt ett lurigt ord att skriva när man inte kan stava. Ska det vara ett m eller två? ”Men det HÖR du väl, sa mamma när jag var liten”. Det gjorde jag inte… och hon talade inte om att det var bokstaven FÖRE m (i detta fallet) som ändrade längd… jag trodde det var m som skulle ändra längd. Numer har jag lärt mig att man kan SE på ett ord om det ska vara dubbelbokstav eller ej, genom att titta på vilken bokstav som kommer FÖRE och EFTER dubbelbokstäverna. Är det en vokal, så ska det vara dubbelstavning… inte annas. Detta stämmer i säkert 90% av fallen, men undantag finns… ”domen” är ett av dem).  

Jag brukar förbereda mig på det värsta…  det gör man när man kör en opel av 1988 årsmodell, jag lovar.                                                                                                                                I år var det extra spännande, eftersom jag kör med en bortkopplad lamdasond (tror jag det hette). Jag har frågat bekantar som inte är helt oävna på bilar (enligt dem själv) om huruvida det ens skulle vara någon ide att köra in till besiktningen utan den; Nopp, den kommer inte att gå igenom!                                                                                                                Ringde till firman som kopplade bort den i somras; Inga problem, svarade de… den går igenom (men du behöver ju inte berätta det för dem, precis). Huga!

Troet eller ej, men bilen gick igenom utan en endaste anmärkning! Pappert är helt blankt (bara en muntlig upplysning om att det börjar bli rost på ett bromsrör) 🙂  😀

Glad i hågen styrde jag hemåt med min felfria bil… och hann väl 500 meter innan en varningslampa med en motor på tändes. Shit… sicken kalldusch! Lampan lyste ända hem i garaget (ca 2km)…

Nästa gång jag startade bilen var lampan släkt (och har så varit), men nu fick jag i stället för mig att ”han” luktade – hm, bränt! – när jag ställde in honom i garaget igen. Bilen fungerar dock klockrent, och har så gjort sedan lamdasonden kopplades bort…

”-Hallå, verkstan… hallå! We have a problem here 😦 ”.                                                Den var på verkstan måndag och tisdag… och givetvis lyste ingen varningslampa. De testkörde och han gick som ett skållat troll, och inget utslag någonstans som skvallrade om att det skulle vara något fel på skrället. Nåväl, han fick samma behandling som Smockan, dvs div vätskor här och där… men förmodligen varken antibiotika eller kortison 🙂 .

Nåja, det är en sak att köra med en bil som man inte lita på hemomkring… men en helt annan sak att köra nio mil till K-krona, vilket jag gjorde igår… för att reumatologen ville ha en besiktning av mig där.

Igår skulle ju dessutom våren komma, men av det märktes ingeting… det var skitväder att köra i. Grådask hela vägen, och vindrutetorkarna fick göra skäl för lönen… dessutom var alla andra idioter på väg samtidigt 😉 .

Jag hittar till Karlskrona sjukhus utan att fundera, men det är jobbigt att stirra ut i den grå, grå världen en timme innan man kommer dit. Valde första infarten in på området… hm, rehabilitering. En till skyllt med med samma ord… grrr, jag vill ju ha en parkering, inget annat.

Hittade en parkering och pillade pengar i biljettautomaten, INNAN jag upptäckte att det var en personalparkering som dessutom krävde tillstånd. Suck! Var bara att leta upp en ny parkeringsruta…

Jag skulle till en arbetsterapeut och en sjukgymnast, för att de skulle kolla vad jag kan och inte kan. Styrkan i handen skulle mätas (var väl inte så mycket att skriva hem om, precis) och gjordes oxå… även fingrarnas funktion skulle mätas, men gjordes ej… pga att de ser ut som de gör (risken var att jag skulle få värde som sa att jag har bättre funktion i händerna än vad jag har).

Arbetsterapeuten berättade oxå att detta var någon som man mest gjorde på ”nysjuka” individer, och inte sådna som varit reumatiker i drygt 40 år.

Hos sjukgymnasten fortsatte mätningarna med gradskiva på de större lederna. Plåthöfterna och dito knäa fick med beröm godkänt. Likaså var det ett stort plus i kanten att jag står och går kilometervis under de timmar jag är på jobbet. Tydligen spelade tiden som man står oxå in, och kan inte uppvägas av att man springer en timme efter att ha suttit still på ett jobb hela dagen.

Balansen behöver dock tränas, så nu skall jag lära mig att stå 30 sekunder på ett ben… vi får väl se hur det blir med det 😉 .

Klockan var middag innan jag styrde hem mot S-borg i grådasket igen. Samma jävla väder = regn och 38 nyanser av grått! … men vägen hem går ju alltid fortare av någon anledning.                                                                                                                                           Bilen gick exemplariskt i fem mil… sedan blev det ett jävla oväsen. Det lät som jag hade en tågtuta i bilen. Detta oljud höll på till och från i en och en halv mil, medan jag förskräckt funderade på vad jag skulle göra… och letade efter någonstans att ta mig bort från E22.

Inga varningslampor lyste och bilen gick som en klocka… men det lär bli ett nytt samtal till verstan, även om jag vet att det är ganska meningslöst att köra dit när symtomen är borta.

Annonser
Det här inlägget postades i Reumatism, Svensk Bilprovning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Besiktning av gammal bil… och kärring!

  1. Camilla skriver:

    Tur i oturen med bilen! Skönt med blankt papper men de där skumma felen är inte roliga. Generatorn kan ha de ljud du nämner men då är det batteri/ampere lampan som börjar lysa. Vid motorfel och man hör tjutande missljud kan det vara kammen eller vattenpump som håller på att ge sig. Eller rätt och slätt fläktremmen. En gammal kunnig mekaniker kan ”lyssna” sig fram till motorfel med en skruvmejsel, tro det eller ej. Man använder den som ett stetoskop. 😀 Hoppas att man kan identifiera missljudet.

    Gilla

  2. Gunvor Persson skriver:

    Nä, det är inte kul. Det märkliga är att den går perfekt. Kamremmen byttes för mindre än ett år sedan… men fläktremmen är nog aldrig bytt (om det inte ingår i servisen).
    Får väl hoppas att verkstan kan komma på det (samma kille i säkert 20 år)…

    Gilla

  3. Gunvor Persson skriver:

    Så här i elvte timmen är bilen odubbad 🙂

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s