Sökes: Byggare Bob…

… för att sätta upp ett plank mellan min och grannens tomt.                             Skulle Byggare Bob vara upptagen, så går det lika bra med Martin Timell … nä, det viktiga är att hen har rätt att ge rot-avdrag.

Detta med rot-avdrag är jätteviktigt för grannen… så viktigt, att det var det första hen sa när jag en sen söndagskväll förkunnade att i morgon åker vårat plank. Kusinen? Nej, inte kusinen utan systersonen. Han erbjöd sig att gå lös på det med motorsågen – och dessutom frakta bort det – och det enda min granne tänkte på var vad det skulle kosta och att vi skulle ha rot-avdrag. Förklarade att något rot-avdrag blir det inte tal om… eftersom systersonen inte kan ge det.

???????????????????????????????           Kopia (2)  av 034

Ni ser själv! Ett gammalt plank som vajat i vinden i flera år, ett plank som det varit förenat med livsfara (nåja!) att ens andas på…                                                                                           Att gå nära det har tagit emot, för tänk om det välter just nu och ramlar över mig, som gör ett magplask ner i groddammen… och sedan lägger sig som ett tak över nämda vattenhål med mig därunder 😮 . Hade liksom inte tänkt sluta mina dagar som föda till grodyngel och vattenlöpare…

???????????????????????????????             038

Öppna landskap blev det när systersonen kört motorsåg 🙂 .                                  På min sida… Slipersarna som skymtar i kanterna lät jag asa dit för säkert femton år sedan, och de är kanter till en upphöjd rabatt. En rabatt med vanliga lila rhododendron och hortensia ”Blue Bird” var det tänkt… som senare fick sällskap av fyra små små pyttesmå gulregnsplantor (en kombination jag sett på bild någonstans och bara MÅSTE ha, fastän det nästan blev för trångt).

Tallar är jag svag för, så det blev en sådan oxå… en variant med lååååånga sylvassa barr, som stammas upp en våning varje år, bara för att den på sikt ska likna en ”riktig” tall, dvs en lång stam med en krona i toppen 🙂

Kopia  av 025

Att planket försvann innebar tyvärr inte att det är klart för Byggare Bob att bygga ett nytt… först måste väg beredas där planket ska vara. På min sida växer som sagt rhododendron… ganska mjuka buskar som viker undan när man går mot dem…

På grannens sida står ett gammalt plommonträd. Ett träd som skjuter mängder med rotskott – varav tre har fått växa upp till fyra meter höga träd – och dessa omöjliggör effektivt all typ av promenad, tillika arbete… längs med slipersen på hens sida 😦 .

Kopia  av 036

Kopia  av 049

Lite framkomligar blev det (även om där finns mängder med små stubbar)… men det lär vara snabbt övergående, eftersom plommonträdet lär svara med att skjuta hundratals nya små skott. Grannen muttrade något om att plommonträdet inte buret frukt på flera år, men är det så konstigt när hen inte klipper bort rotskotten (jag klipper ”mina” stup i kvarten på sommaren)? Undrar dock om hen förstod kopplingen mellan utebliven frukt och rotskott… för hen var mest intresserad av när vi skulle börja sätta upp planket. Nu direkt? Före sommaren iallafall, eller?

Men bara för att grovjobbet är gjort, kan man inte börja bygga… först måste det städas, för vem vill trampa runt i en halvmeter barr 😉 ?

???????????????????????????????         ???????????????????????????????

Kära Syster i full färd med att avlägsna barr… på båda sidorna om tomtgränsen 🙂

???????????????????????????????

Ett helt vagnslass med grenar som tidigare vuxet längs tomtgränsen (om man bortser från två) har nu lämnat plats för en autobana till Byggare Bob…

Det här inlägget postades i Sölvesborg..., Trädgård och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

