Unescos världsarvslista…

FN-organisationen Unesco har upprättat en lista över ”världsarv” och det står de 195 medlemsländer fritt att nominera objekt till denna. Det är ingen ”panel” med experter som gör detta, utan respektive land som föreslår vad de tycker borde vara med… och först då tittar världsarvskommitté – med experter – på om det platsar på listan…

Att komma med på listan innebär ingen värdering på det kulturhistoriska värdet, men medlemslandet är därefter skyldigt att se till att världsarvet bevaras åt eftervärlden. När en miljö eller ett fenomen antagits som världsarv skall det vara en angelägenhet för hela mänskligheten, enligt Unesco.

Av de 195 medlemsländerna i Unesco, så har 160 länder objekt på världsarvslistan… totalt 981 stycken (juli 2013).

Flest har Italien med 49 st, Kina med 45 och Spanien med 44… och Sverige har 14 stycken.

Dessa är Drottningholm slott, Birka och Hovgården, Engelsbergs bruk, Hällristningsområdet i Tanum, Skogskyrkogården i Stockholm, Hansestaden Visby, Gammelstads kyrkstad, Laponia, Örlogsstaden Karlskrona, Kvarken Höga kusten, Södra Ölands odlingslandskap, Falun och kopparbergslagen, Radiostationen i Grimeton och Struves meridianbåge.

Jaha, det är nu man skall skämmas antar jag… för av dessa kände jag bara till TRE!

Jo… jag visste även om Visby, Birka och hällristningarna i Tanum (platser jag skulle vilja besöka)… men jag visste inte om att dessa fanns på Unescos lista.

—– ¤ —- ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Nåja… man lär sig en massa när man bloggar, eller letar material på nätet rättare sagt. Visserligen skall man inte tro på vad som står där – har jag hört! – och källorna måste granskas… men just världsarvslistan köper jag rakt av.

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

En av kandidaterna finns dock i Blekinge, och har varit med på listan sedan 1998…

Kopia  av 003

… en stad som jag tillomed bott i på det ljuva 80-talet 🙂 .

Fortsättning följer… som de säger på TV 😀

Ej att förväxla med världsminnevärldens sju underverk eller immateriellt kulturarv.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

