Trädgårds dag…

1157703_565127950195997_895550105_nräd

Trädgårds dag… var det häromdagen, och var skall sleven vara om inte i grytan? Hade behövt instifta en trädgårdens dag – minst en gång i veckan – hemma på min tomt också, men det är inte lika kul 😉 …

Gräsmattorna växer alldeles för fort och planen var att åtgärda det EFTER ”Trädgårds dag…” på slottet i går, men då började det lägligt nog regna… inte mycket, men tillräckligt för att jag skulle få en ursäkt för att låta trimmern stanna kvar i garaget 😉 …

Efter att ha varit och tankat (jodå, mitt bankkort funkade perfekt) och sett hur hopkorkade smågatorna var av parkerade bilar borta vid Slottet (och insett att jag aldrig skulle hitta en plats där) … så jag körde tillbaka mot stan och ner mot bron. Där är det fri parkering… och efter lite bök och stök fick jag den absolut sista platsen 😀 …

1098216_693107410718348_1441448910_nvädr22 grader??? Kändes som 32… minst, när jag gick längs gång-cykelvägen mot Slottet. Mötte hur många rödkindade – tungt lastade med blomkassar – personer som helst… mutter mutter, var jag för sent ute?

Visserligen hade jag rensat plånboken från kontanter just för att omöjliggöra impulsköp av plantor som jag inte har plats för, men ändå…

Kopia  av 068Hoppla… hade inte väntat mig att utställningsområdet skulle börja redan halvvägs till Slottet 🙂 …

???????????????????????????????… började så smått ångra att jag nästan tömt plånboken hemma, men jag skulle iallafall slippa gräva hål i gräsmattan… för att inte tala om i ekonomin 😉 .

???????????????????????????????Dessutom tog det emot i skallen inför tanken på att bära kassar – som säkert skulle skära in i fingrarna! – hela vägen (vet inte säkert hur långt det är, men gissningsvis 700-800 meter) tillbaka till bilen…

Kopia  av 011Huga… än har jag inte ens kommit nära Slottet 😀 . Det är bara att konstatera att här finns massor… även för den utan trädgård.

              Kopia  av 009             Kopia  av 012
Spettkaka… som är så gott. Honung är inte lika gott… men det är om ni frågar mig 😉 .

Kopia  av 013

                                                                                                                        … prydnadslök fanns förstås (för de som tror på ett trädgårdsliv efter jul)… liksom äpplen och vaxduk. Nopp, alldeles för skrymmande och tungt att bära (tro mig, jag har testat)…

Kopia  av 015          Kopia  av 014

Kopia  av 016             Kopia  av 022               Kopia  av 018
Shit shit… varför tömde du plånboken kärring?

Ögongodis, jovisst… men också en spaljé som klippt och skuren till min klätterros 😦 …   Tog de kort? Givetvis gjorde de inte det, och medan jag tänkte sjuttiofem fula ord (över kärringen som lämnat pengarna hemma), flög tanken genom skallen på att gå tillbaka till stan – i den tryckande värmen! – och besöka närmsta bankomat… näääj, vill inte.

Vände desperat ut och in på plånbokens alla kvitto… och gissa vad; Spaljén står nu på min gräsmatta… dit jag fick den levererad av säljarna 😀 .

???????????????????????????????Örongodis stod Briggen Tre Bröder för, med bla Eva-Lena på listerlänska ( http://www.youtube.com/watch?v=xyCnOw6gd90 här på skånska i brist på bättre)  🙂

Kopia  av 025Avdelning återanvändning; Fågelholkar direkt från kökshyllan… om man motförmodan tröttnat på te. Trädgårdsavfall kan också återanvändas… som gjutformar.

Kopia  av 040   Mer inspiration: Tänk vad man kan göra av betong… förutom gångplattor 🙂

 Kopia  av 042                                                Kopia  av 045

Kopia  av 041

Kopia  av 019

???????????????????????????????          Kopia  av 037
Hur många blommor som helst fanns det på gården som väntade på nya ägare… och i längorna fanns konst. Och här hade det inte hjälp att undersöka min plånbok med förstoringsglas ens…

Kopia  av 028Släktträd? Nopp, jättefina skulpturer av Sven Åke Ekberg från Kivik. Tavlor och… ehe, fladdermöss?

???????????????????????????????                                         033

Något för alla vi som var där, med andra ord… som fick slita tungt i värmen för att få hem fynden 🙂 …

Kopia  av 071

———————————————————

PS: Förresten! Idag fanns det minigrodor i gräsmattan… en ursäkt så god som någon för att inte klippa gräset 😉

Det här inlägget postades i Grodor, Sölvesborg..., Sölvesborgs bron :-), Trädgård, Uncategorized, Växter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Trädgårds dag…

  1. skvitt skriver:

    Mest häftigt är bladen i betong. Fantastiskt!

    /Skvitt

    Gilla

Kommentera

