Var och vad får man fotografera…

???????????????????????????????Ord och inga visor! Här får man INTE fotografera… vare sig man är fotograf eller privatperson. Ganska glasklart att det är så… men det finns regler – både skriva och oskrivna – på andra platser oxå. Djurparker är ETT sådant ställe. Där får man fotografera för eget bruk, men kommersiell fotografering kväver tillstånd… dessutom måste det framgå att bilden/bilderna är tagna i tex Skånes Djurpark.

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Definiera ordet fotograf… är det ett yrke? Eller är det något man blir om man tar en bild på någon/någonting? I så fall kan alla titulera sig fotograf i dagens mobilsamhälle, men jag antar att det är YRKET fotograf som menas…

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Som FOTOGRAF får man fotografera både barn och vuxna på offentlig plats.

Namnlös”Farornas konung och Fidieli är på en offentlig plats…”

Det är tillåtet att ta bilder på ett barn i parken eller på gatan… ja, det är till och med ok att plåta ett barn i dess egen trädgård (så länge fotografen är utanför tomten). Barn får med andra ord fotas överallt UTOM i skolan… för där måste fotografen kräva tillstånd av rektorn.

”Fotografbilden” får kopieras och visas på en utställning… och läggas upp på en privat facebooksida… om man inte kränker eller röjer någons identitet (se http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/) …

Ok, så långt är jag med, men… vad gäller för privatpersoner? Och framförallt NÄR är man privatperson?

NamnlösÄr jag privatperson om/när jag fota minimänniskorna på MITT jobb?            Nä, sannolikt inte… men om jag fotar barn på någon annans arbetsplats (eller grönområde)? Räknas jag som privatperson då… eller är det rent av pedofilvarning?

Får jag – som privatperson – likt fotografen, kopiera och visa dem på en utställning och/eller lägga upp dem på min facebooksida… om jag inte kränker eller röjer någons identitet?

Det sistnämnda är omöjligt på fotot ovan. Även om jag – som fotograf! – givetvis vet var motljusbilden är tagen, så kan jag inte med säkerhet identifiera någon. Dessutom har jag målat på den, så frågan är om det ens är ett foto längre. Kanske är det en målning 😀 …

Äsch, för konstverk gäller säkert andra regler…

NamnlösFår jag plåta folk i allmänhet och i alla åldrar och lägga upp bilderna på tex Facebook?   Folk – stora som små – som jag känner… eller inte! – , som bara korsat min väg och råkat hamnat på bild… när tanken egentligen var att fotograferade Kaninholmen en vacker höstdag?

Får jag fotografera ”galningar” som springer upp på brobågarna? Tror inte att det är förbjudet att promenera PÅ bron, men de riskerar inte bara sina egna liv, utan även livet på de som intet ont anande går på brobanan 10-12 meter nedanför dem…

Kopia  av 066Just dessa gossar (?) blev ner beordrade av polis, men att de skulle bli kränkta av bilden tror jag inte… snarare tvärtom! Kanske har det blivit en sport bland stans atleter, för det är inte mer ett par veckor sedan jag gick där en nästan kolmörk kväll. Jag hörde dem och såg siluetterna… men skyndade vidare utan att låtsas om dem. Fegt… men jag var själv!

Så, gott folk… hur många regler har jag brutit mot när jag postar denna blogg?

Det här inlägget postades i Foto, Fotograf, Sölvesborgs bron :-), Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

