Lite frestande är det allt…

En filatelist är en person som samlar på frimärken, en båtolog är en som samlar på båtar… nåja, hen samlar på  INFORMATION om båtar… skulle man kunna säga. Allt från när, var och hur fartyget byggdes… till vad de kostade och vad de fraktade. Och fick nya ägare – för det fick de! – och nya namn…

Vi har haft båtologer som föreläst vid två tillfälle i Sölvesborgs Släktforskar Förening, och det har alltid varit välbesökta tillställningar. Jag tycker oxå att det är intressant att lyssna på dem och höra om ”Onedinlinjen (TV serie på 1970-talet)” på riktigt… kanske INTE bara för att jag gillade TV serien, utan även för att jag har skeppare och redare bland mina anor 🙂 …

Råkade hitta annonsen nedan på FaceBook. Det är http://www.listerlandet.se/ som arrangerar en föreläsning i Hällevik den 22 oktober…

Intressant, men samtidigt lite skrämmande…

————————————————————————————————————————

Skärmklippcathrine

… PÅ GRUND AV BILDEN!

Av alla hundratals fraktskutor på Listerlandet väljer de just denna bild i annonsen!      Detta fartyg lämnade Karlshamn i oktober 1943 – fylld till bredden med spannmål -, för att följa östkusten upp till Uppsala med sin last. Hon – Cathrine av Djupekås – kom dock aldrig fram… utan försvann någonstans längsmed vägen med tre personer ombord.

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —— ¤ —–

”Det som gör att jag tvekar inför att köra till Hällevik och lyssna på föredraget är att kaptenen på Cathrine var den man som skulle blivit min morfar 17 år senare…”

Annonser
Det här inlägget postades i Blekinge, Sölvesborg..., Sölvesborgs Släktforskarförening, Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lite frestande är det allt…

  1. Gunvor Persson skriver:

    Cathrine byggdes 1921 på Germania Werft i Kiel (varvet övergick senare till att bygga ubåtar), och hette från början Henny af Kiel, men omdöptes redan samma år till Cathrine af Egernsund.

    1925 fick hon Marstal (Danmark) som hemmahamn, och där var hon kvar till 1939. Hon är omnämnd i dansk statistik över sjöolyckor 1934, då hon gick på grund i orkan och hård storm den åttonde februari vid Falster. Hon kom dock undan med blott förskräckelsen och kom loss på egen hand…

    Såld till Sverige 1939, och lade ut från Karlshamn för på dagen (20 oktober) 70 år sedan;: ”Försvundet med man og mus”… heter det i rapporten.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s