Gamla bouppteckningar…

Skall man “bara” forska i kyrkoarkiven, så funkar abonnemangen – AD, ancestry och SVAR – ungefär lika bra, men efter ett tag – när man skaffat sig en tjusig antavla – vill man säkert veta mer om alla dessa namn. Ett sätt är att leta efter bouppteckningar… vilka man kan hitta i AD och SVAR (finns EJ i ancestry). 

Har man forskat efter dagens skolbok, så har man källanvisningar till alla namnen i kyrkoarkiven och kan lätt gå tillbaka och plocka tex syskon och dopvittnen till alla anorna. Det hade jag förstås… INTE 😉 ! Så det blev till att leta upp dem igen, vilket inte var så svårt när merparten av anorna är bönder och har hållit sig i stort sett på samma adress sedan 1700 frös ihjäl… och har de flyttat, så har de hoppat över stengärdet, typ 😉 .

Döden, döden, sa Astrid Lindgren! Förutsättningen för att EVENTUELLT hitta någons bouppteckning är att man har dödsdatumet på vederbörande… och jag erkänner; Det hade inte jag! I min iver att komma så långt bak det bara gick på kortas möjliga tid… så hoppade jag över det. Jag menar, är de födda på 1700-talet, så är de döda. Punkt! Att det dessutom var/är lite bökigt – läs: tidskrävande! – att avliva folk FÖRE husförhörslängderna, gjorde ju inte saken bättre precis…

I en bouppteckning får man reda på adressen (om man inte hade den innan). Man får oxå arvingarna namn – vilket oftast är barnen – och var de bor. Vilka som stod på de omyndiga barnens sida (= dvs oftast syskon och svågrar till den döda) vid arvskiftet.

Skärmklipp boa45Källa: Listers häradsrätt FII:8 (1800-1804) Bild 698 / sid 1353 (AID: v157199.b698.s1353, NAD: SE/LLA/10038)

Man får reda på varenda pryl som fanns i hemmet när döden inträffade… allt från den dödas kläder, kopparkrus, kreatur och själva fastigheten (=här var det en gård, som det dessutom fanns ett köpebrev från 1779 på = ett spår bakåt att följa). Dessutom värdet på allt det uppräknade…

SkärmklippBoa 45fastighet              Källa:  Listers häradsrätt FII:8 (1800-1804) Bild 703 / sid 1363 (AID: v157199.b703.s1363, NAD: SE/LLA/10038)

Den avlidna är min MM FF FM syster Karna Bengtsdotter på Boa 45 i Jämshög, Blekinge län. På barnens sida stod brodern Jon Bengtsson och svågrarna Helje Håkansson (x Kerstina Bengtsdotter) i Boa och Per Svensson (x Bodil Bengtsdotter) som bodde i Möllebjörke i grannsocknen Gammalstorp.

Googlar man ”historiska kartor”, så kommer man till lantmäteriet (inget abonnemang krävs)… och på högerkanten av deras sidan finns ”avancerad sökning”. Där fyller man i uppgifter om VAD för karta man vill se…

SkärmklippBoa byDetta är en enskiftet karta över Boa by i Jämshög. Förstorar man den kan man se var bebyggelsen låg…

Skärmklippboa3… tyvärr säger det mig inte så mycket, men eftersom den döda Karna (Karin) Bengtsdotters svåger Helje Håkansson är min ana (gift med Karnas syster Kerstina), och de – Helje & Kerstina – bodde på samma nummer, så har jag försökt följa vägskyltarna dit. Gick inget bra… jag hamnade på en golfbana. TVÅ GÅNGER 😉 …

—- ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Klippet nedan är från Perssons Family tree på ancestry. Här syns hennes föräldrar och syskon 🙂 …

SkärmklippBoa45 famlj

Det här inlägget postades i Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gamla bouppteckningar…

  1. Gunvor Persson skriver:

    ”Ett sätt är att leta efter bouppteckningar… vilka man kan hitta i AD och SVAR (finns EJ i ancestry).”

    Det påståendet är en sanning med modifikation… EFTERSOM DET ÄR OLIKA HÄRADSRÄTTER som är digitaliserade hos de båda aktörerna! Kolla därför vilket utbud som finns INNAN du tar ett abonnemang för att leta efter bouppteckningar…

    LISTER HÄRADSRÄTT – där eventuella bouppteckningar efter mina anor skall finnas – finns hos AD, men inte hos SVAR (vad jag kan se)…

    Gilla

Kommentera

