Adress: N. Amerika…

Den flyttadressen torde vara den klart vanligaste i Sverige i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet… för det var dit en tredjedel av befolkningen flyttade…

Nu är väl amerikafarare inte det första man ger sig i kast med när man släktforskar precis… men när antavlan nått botten brukar det vara naturligt att ta tag i syskonen till anorna. Ganska snabbt blir man då varse att många av dem har lämnat landet av någon anledning. En och annan flyttade till Danmark och Tyskland, men det stora flertalet styrde kosan mot adressen Nord Amerika… vilket finns noterat i husförhörslängder och/eller församlingsböcker. Dessa längder finns hos AD, ancestry och SVAR… förutom att församlingsböcker SAKNAS hos ancestry.

”N. Amerika… känns som att försöka hitta en nål i en höstack ju, så jag bytte raskt till nästa anas syskon, BARA FÖR ATT UPPTÄCKA ATT DET STOD N. AMERIKA på många av dem oxå!”

Men jag fortsatte att blunda för dessa emigranter – LÄNGE! -, ända tills jag fick ett gammalt brev i min hand, ett brev som min MM M Hilda fått för länge sedan…

img040brev

Avsändaren var en Mrs Anna Rossell i Chicago Heights… en kvinna som skrev på oklandrig svenska och verkligen kunde uttrycka sig på papper om vardagshändelser, samtidigt som hon även beskrev omgivningarna i Illinois… och sist men inte minst släkten där, som bestod av både syskon (med namnlösa makar och barn) och en unkel Oliver, den sistnämnde visserligen död… men iallafall.

Ett dokument – vilket som helst – som berättade om en svunnen tid… OM det inte vore för att brevet var undertecknat med ”Kusin Anna”.

Vem var denna Anna som var kusin till min MM M Hilda? Visserligen vet jag att begreppet ”kusin” oftast har en mer vidsträckt betydelse i USA än i Sverige… men min nyfikenheten var definitivt väckt! Hur skulle jag få reda på vem denna mystiska kusin Anna var… som vid detta laget kändes som en mycket nära vän? En vän, vars brev jag nu fått av min moster… som fått det av sin mor, som i sin tur fått det av sin mor! Inte utan att det kändes lite märkligt, för att inte säga mäktigt att hålla i det 🙂 …

”Att försöka leta upp en Anna i Chicago Heights, när man inte har en susning om hur man skall göra… kändes om möjligt ännu omöjligare än att hitta den berömda nålen i höstacken!”

Detta gick långt över mitt förstånd och var inget jag skulle klara på egen hand, så jag tog hjälp från http://aforum.genealogi.se/discus/ , en sida där man kan fråga om allt – från olika släkter… till hur man går till väga rent bokstavligt – … och fick hjälp 🙂 .

”Första problemet var INTE att hitta Anna i Chicago Height, utan att hitta henne i Sverige INNAN hon reste över Atlanten!”

OM Hilda och Anna var kusiner enligt våra normer, så måste lösningen finnas en-två generationer före dem. Vilka som var Hildas föräldrar, tillika mor / farföräldrar hade jag koll på, men var kom Anna in i bilden? Det skulle visa sig att det var Hildas mormor Karna Persdotter (Lörby 1 , Mjällby sn) som var spindeln i nätet…

”Ibland är sanningen närmre än man tror 😀 ”

Karna Persdotter var gift två gånger och fick ett tiotal barn. I den första kullen fanns bla Elsa Svensdotter… som var mor till ovan nämnda Hilda. I den andra kullen fanns Anna Andersdotter… som visade sig var mor till ”kusin Anna”.

”Mor” Anna och hennes make bodde på Lörby 16, – och liksom sin mor – fick hon ett tiotal barn, men alla blev inte vuxna. Det faktumet var förvisso mer regel än undantag… men av de sju som överlevde till vuxen ålder, tog inte mindre än fem båten till N. Amerika.

Bilderna är nerklippta, så på nummer 7 står oxå antecknat ”Bet. för resa t. Amerika 23/6 93” och på nummer 9 finns antecknat ”arb. bet. till Amerika 11/10 95″…

Skärmklipplörby16vänster   16 Källa: Mjällby AIIa:2 (1897-1911) Bild 248 / sid 707 (AID: v184825.b248.s707, NAD: SE/LLA/13269)

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Fortsättning följer på denna exempelfamilj (tanken var att lägga Annas brevet i en länk, men se det gick över mitt förstånd… oxå)…

Det här inlägget postades i Släktforskning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

