Fingerkrok…

Försökte hitta en bild på fingerkrok på nätet, och hittade Döderhultarens fingerkrok… vilket fick mig att tappa tråden lite 😉 .

6018325_fullsize2Fingerkrok och armbrytning har gamla anor… och ”tävla” i armbrytning brukar minimänniskorna på jobbet göra i ibland. Nu är det inte bara barn som är roade av det, för man kan faktiskt bli världsmästare i det… precis som Heidi från Ensamheten blivit ett antal gånger.

”Från Döderhultarens fingerkrok i trä… till trä i fingerkrok är steget långt!” 

Och det är den sortens fingerkrok detta ska handla om… eller ”Var har jag förlagt dem?” rättare sagt.

✿.•*¨`*•. ☆ .•*¨`*•. .•*¨`*•✿ ✿.•*¨`*•. ☆ .•*¨`*•. .•*¨`*•✿ ✿.•*¨`*•. ☆ .•*¨`*•. .•*¨`*•✿

Dagens köpegardiner kallas öljettlängder och panellängder, och fördelen med dem är att man hänger upp dem på fem minuter, typ… och jag har stänger av olika sort i alla fönster utom i ett, där det sitter en kornisch. För att hänga gardiner där krävs klämmor, eller ännu hellre fingerkrok för att få ordning på tyget… och DET går inte på fem minuter, kan jag säga 😦 .

Fönstret med kornischen är ganska stort, och har varit utan gardiner i säkert 10-15 år… mest på grund av att jag haft dubbla rader växter där, däribland en himla massa phalaenopis. Funkade hur bra som helst till för cirka två år sedan, då de stackars växterna fick inneboende av värsta sort… nämligen ulllöss. Kan väl säga att jag provat allt från diverse såpa-sprit recept till handelns hela utbud av botemedel (läs: gift!) mer än en gång… men nej, de enda som inte mått illa av behandlingen är så klart lössen 😦 .

Tillslut hade jag ullöss i varenda fönster, och det var inget kul… för att uttrycka mig snällt, så i slutet av sommaren blundade jag och hivade samtliga blommor i två fönster. Efter att varit utan krukväxter i flera veckor gjordes ett nytt försök… som sett lovande ut, ända till för tre veckor sedan 😦 …

NU har nästan alla växterna i ”kornisch fönstret” oxå hamnat i soptunnan… därav beslutet att sätta upp gardiner där igen. Hittade en gammal ”allt-i-ett” gardin i förrådet… och gick till attack med strykjärnet, samtidigt som jag började fundera över var i helsike fingerkrokarna kunde finnas. Var såg jag dem senast? Byrån? Förrådet? Någon låda i bokhyllan kanske? Enda ställe jag visste att de INTE var var i skrivbordet… hm, kanske bland verktygen och säkringarna då? Eller har jag rent av lånat ut dem?

001Jodå, de fanns i byrån… och det var min fönsterputsande moster som hittade dem. Det tog två minuter, högst 🙂 …                                                                                                                När jag letar efter förlagda saker i lådor brukar jag börja uppifrån och leta, men hon gjorde tvärtom och började i lådan längst ner… det ska jag också göra nästa gång 😀 …

???????????????????????????????Tomt i fönsterkarmen, vilket det får vara ett par veckor nu… sen jäklar, på´t igen!

???????????????????????????????Stjärnan i köket testad… check, och upphängd till stor förtret för somliga som tycker att stjärnor och adventsljusstakar skall plockas fram först dagen före första advent. För sent, tycker jag… OM de inte fungerar.                                                                                               Har en likadan stjärna som INTE fungerade, så lampa skulle köpas i dag, tänkte jag. Ha, det tänkte alla andra också, för det fanns inte en päronlampa att uppringa i Bromölla i kväll 😦 …

???????????????????????????????

En trevlig Advent önskar jag Er alla…

Det här inlägget postades i Traditioner, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

