Jakten på rullfilm och dito läsare…

Whoo hoou! Hm, det ordet ser konstigt ut… tillomed i mina ögon. Enligt min mamma, så ”ser” man på ett ord om det ska vara dubbelstavning av tex M, L, S… dessutom hör man det! Ha, gissa hur många gånger jag sagt tex sommar och somrar… för att försöka komma på hur det ska stavas, samtidigt som jag lyssnat på M:en – dubbelstavning skulle nämligen ge ett ”snabbare” ljud. Men nä, det enda jag kom fram till var att jag måste vara både halvblind och totalt tondöv!

Inte vidare kul något av det… men tänk om någon då berättat att det INTE var M:en i sommar jag skulle lyssna på, UTAN bokstaven framför den eventuella dubbelstavningen, dvs O i detta fallet. Då jäklar hade jag också hört skillnad 😉 …

Vet man sedan att det finns en regel, som säger att dubbelstavning oftast följs av en vokal… så försvinner några stavfel till. Men som alltid; inga regler utan undantag. 😉 …

Vad ”Whoo hoouar” jag för då? Jo, rullfilm på Lister härads dombok 1785 är beställd från Karlskrona… och det finns en fungerande läsare på biblioteket 😀

”… sen återstår ju att se om jag kan läsa – och förstå! – vad det står om Marna Nilsdotter….”

Det här inlägget postades i Sölvesborgs bibliotek, Släktforskning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

