Stackars jäkel…

Puh, denna veckar har varit… hm, hemsk! Vintern kom – som bekant! – med snö för en vecka sedan… inte mycket, men tillräckligt för att det skulle bli blixthalt och broddarna på! Broddarna till trots, så är jag inte speciellt modig när jag går på isigt underlag i vanliga fall… men nu blåste det dessutom en hård byig vind.

”VIND? Storm kallar jag det, när det blåser vågrätt!”

Enligt TVs väderkartor blåste det 11 s/m här… bullshit, säger jag 😦 … inte på Listerlandet iallafall.

156583_788062997889455_97841419_nhanöVisserligen bor jag inte på Hanö, men bilden får vara med som ett bevis för att det blåste bra mycket mer här än de 11 s/m som SMHI påstod.                                                            Inte blev jag modigare – kan jag ärligt säga! – av att gå på halt underlag med en dånade vind, som rev och slet i en dag ut och dag in. En ”vind” som höll mig vaken på nätterna… där jag kunde se hur bokarnas grenar for fram och tillbaka uppe i skogen.

Stenarna här (Krokås) var före blåsovädret täckta med ett – ungefär en meter tjockt! – sandlager…

1236843_393915160755108_1854248185_nkrokåsBild: Ivan Mellberg

”En ”vind” som inte ens fick ett eget namn… fjuttigt, tycker jag.”

Gissa om jag var själaglad varje dag som jag kom hem från jobbet helskinnad… men med lagen om alltings jävlighet, så hade jag förstås andra tider att passa varenda eftermiddag som tvingade ut mig igen.

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Måndag var jag på banken för att diskutera möjligheten att få låna 100 000 kronor för att byta tak på huset. Jag försökte låna pengar till inomhusreparationer för ett par år sedan, men fick nej… vilket var en smärre chock, eftersom jag inte har några skulder.                   Jo, jag hade fått låna om någon gått i borgen för mig… men det ville inte jag. Diskuterade detta med jobbarkompisar och fick rådet att byta bank, eftersom de misstänkte att det hade att göra med att jag är reumatiker. DET ville inte jag tro…

Så jag var helt inställd på att det skulle bli nej nu igen… men det blev det inte. Lånet är bevilja… så nu blir det till att leta firmor som byter tak, och plocka in prisuppgifter från dem 😀

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Ledig tid går till att kolla föreningens bokföring! Varenda år svär jag över det, och säger aldrig mer… men lika förbena går jag på det igen. Så jag tog en paus från räkenskaperna och ändrade lite i ett sk flödesschema som jag hittade på nätet i något annat sammanhang. Håll tillgodo… så här löser man uppkomna problem, eller inte 😉 !

Namnlösflöde2

PS: Kollade blodtrycket den 9:de januari… då var det 140/100. I går var det 150/110 😦 …

Det här inlägget postades i Blodtryck, Reumatism, Sölvesborgs Släktforskarförening, Uncategorized, Väder / oväder och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Stackars jäkel…

  1. Gunvor Persson skriver:

    Efter mycket räknande, så stämmer det 😀 .

    Två summor skulle ha ett litet litet litet sketet horisontalt streck (minus) framför sig (annars blir det en plussumma per automatik!). En stor post – ”medlems.avg” – var ingen ”riktig” medlem.avg… utan en ”diverse” post.

    Gilla

Kommentera

