Årsmöte…

”Årsmöte. Det ordet är lite läskigt i mångas öron, för man riskera ju att bli invald i styrelsen om man går dit…”

… fast den rädslan är oftast helt obefogad! De som väljs på ett årsmöte är föreslagna av en valberedning, och har redan sagt ja…

”Gör man något dåligt… får man göra om det!
Gör man något bra… får man göra om det i alla fall!”

… om man ska tro min morbror. Ligger en del i det påståendet, antar jag… för jag blev kassör för släktforskarföreningen igen (jodå, det kan ju oxå bero på att folk inte köar för den posten direkt 😉 )

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Nå, men nu skulle det handla om årsmötet i Sölvesborgs släktforskarförening. Förutom punkterna på dagordningen, kom det att handla mycket om STAVFEL!
Stavfel i dagordningen… hela fyra stycken! Och därifrån var inte steget långt till en diskussion om dyslexi (jabba, jag stavade rätt vid första försöket 😉 !).
Jag hade inte läst dagordningen i förväg, och även om jag hade gjort det… så hade jag förmodligen inte sett felen. De stör mig inte (tyvärr!), men så är det inte för Svenssons har jag förstått… somliga mår illa av dem. Såååå… fram med spyhinken nu, för nu blir det garanterat ett och annat stavfel 😉 …

008”Kvällens sekreterare och ordförande…” 

Årsmötesförhandlingen avslutades (trots stavningen), och följdes av räkmacka och föredrag av Ingemar Lönnbom.
Ett mycket intressant föreläsning om varför platser och byar heter som de gör… eller åtminstone en tänkbar anledning – eller två! – till namnen som står på dagens vägskyltar.

”Den föreläsningen hör jag gärna igen 🙂 …”

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Vimmelbilder från den 26 februari 2014…

Kopia  av 007”Tyst minut… ”

003”Två fd Lörbybor…”

014Vi lyssnar på föreläsningen…”

017”… med Ingemar Lönnbom.”

012”Och åt räkmackor 🙂 !”

—– ¤ —— ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

PS: I. Lönnbom kom sedan med en ide som han tyckte att Sveriges kommuner borde ta tag i… och jag instämmer med ett rungande JA! Vilken grej det kunde bli 😀 …

 

Det här inlägget postades i Sölvesborgs Släktforskarförening, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Årsmöte…

  1. Maj-Britt Sundin skriver:

    Vilken idé var det??

    Gilla

Kommentera

