Alltså bilar…

I år gick ”han” inte igenom besiktningen… för det var hål i bottnen (vid fjädern vid vänster bakhjul) + att avgaserna visade icke godtagbara nivåer.

Hur fanken kan det bli hål där på lite drygt tio månader… för det är inte längre sedan jag körde igenom UA? Nog borde de sett vart det var på väg redan då… tycker jag.
I fjor fick jag ett muntligt tips att ”- Nästa gång du har den på verkstad, så byt vänster bromsrör!”

”I år sas det inte ett ord om bromsröret… så frågan är; Vem ska man tro på???”

Körde direkt från besiktningen till ”Verkstan”, dit jag skjutsat / hämtat grannen ett antal gånger… för min ”bil-Nisse” stängde i somras. Och när jag ändå var där, så bad jag dem byta lambdasonden… som jag kört utan i nästan två år nu.

Lämnade den på måndagen… och grannen skulle hämta mig, men när jag ringde var hon ungefär sex mil bort, så jag började gå cykel / gångbanan in mot innerhamnen (där hon hade sin privatbil parkerad).

???????????????????????????????

Vädret var vackert – om än lite kallt! – så jag passade även på att gå en runda på Slottsudden…

015

Liftade med grannen från innerhamnen – precis som det tänkt! – … och sedan fikade vi, tyvärr skulle det visa sig att jag fick mer än kaffe och Mariekex (nämligen ”grekbasiller”, men det är en annan historia).

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Ringde till ”Verkstan” på onsdagen, och fick veta att bilen gick som en påse bananer och inte gick att besiktiga som den var nu! WTF???

”Jag lämnade en Flintabil… som med ny lambda inte är körbar…”

Summasumarium… så trodde inte verkstan att felet satt i lambdasonden längre, utan någon annanstans. Okey, men den har ju faktiskt funkat UTAN den, hur var det möjligt?

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

”… så felsökningen fortsatte, och jag så tusenlapparna helt okontrollerat flyga i väg i rasande fart…”

På fredagen kom samtalet att ”han” var besiktigad och klar. Förutom lambdasonen byttes även luftmassemätaren… och en ”sak” som reglerar värmen i bilen. Det sistnämnda felet hade jag inte märkt, för det blev varmt… men tydligen inte fort nog 🙂 .

Dessa tre grunkor samarbetar tydligen. Luftmassemätaren kan ta död på lambdasonden, och lamndasonden kan ta död på luftmassefiltret. Den sistnämnda ”saken” lura de andra att bilen är kall och därför drar mer bensin… som i sin tur påverkar avgaserna. Eeeh, ok?!? Kan väl säga, att det i det läget hade gått att lura mig till månen… för jag har inte en susning om ”sånt”  😉 …

Att Asconan jag har tillhör de sista som tillverkades vet jag. 1988 gavs det ut två olika… för 1989 ersattes de av Vectra. Min tillhör extra utgåvan, och är de första som hade lambdasond… dessutom har de en hel del Vectra grunkor under huven, enligt ”Verkstan”.

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Hittade en fin bild på nätet av en bil som är snarlik min (tillomed färgen)… för de börjar bli sällsynta 🙂

88

Det här inlägget postades i Sölvesborgs bron :-), Svensk Bilprovning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

