Släktforskningens dag den 15 mars…

Morsdag är den den sista söndagen i maj, kanelbullens dag är den 4 oktober, kattens dag är den 29 november… det ska sjutton till att hålla reda på alla dagar 😉 …

Även släktforskningen har sin egen dag, med arrangemang runt om i landet… till exempel är det fritt för alla att forska på AD online, något som i vanliga fall kräver abonnemang. Sölvesborgs Släktforskarförening var på biblioteket i dag. Det är vi ioförsig varje onsdagskväll, men idag var vi inte i lärsalen… utan satt ute i biblioteket.

ö

Det var inte meningen att jag skulle delta, men pga sjukdom fick jag hoppa in med ganska kort varsel (krya på dig!)… så jag kände mig ganska oförberedd. Inte har jag någon egen laptop att ta med heller, men det kunde jag / vi låna av biblioteket.

002

Efter lite datorstrul (i vanlig ordning) fick vi ordning på program och skivor… och kunde hjälpa några, men det var ingen större ruljans. Tre timmar är lång tid om man inte har något att göra, så jag hade med mig en privat lista, kallad ”Karnas barnbarn”… om tiden skulle bli lång.

Karnas barnbarn är ca 25 stycken, och tanken var att avliva så många som möjligt med hjälp av dödskiva. 23 av dem är nu konstaterat döda, varav sju stycken var ogifta…

Inte helt enkelt när en halvblind kärring – läs, jag – ska hoppa mellan datorn och papperet med ”Karnas barnbarn”… men det gick som en dans när jag fick hjälp av en sekreterare (tack!) som läst och skrev, medan jag sökte uppgifterna på skivan…

???????????????????????????????

Biblioteket bjöd på kaffe 🙂 …

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

PS: Släktforskarjour är något vi har en gång i månaden i vanliga fall oxå…

Det här inlägget postades i Sölvesborg..., Sölvesborgs bibliotek, Sölvesborgs Släktforskarförening, Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Släktforskningens dag den 15 mars…

  1. Gunvor Persson skriver:

    Vad har NI gjort idag 🙂 ?

    Gilla

Kommentera

