Allsvenskan… en fest?

Så drog den igång igen då… allsvenskan.

Ett säkert vårtecken, och en fest för fotbollsfantaster runt om i landet. Jag räknar mig till dem… men har inte sett en fotbollsmatch live på säkert tjugo år, utan nöjer mig med att inta horisontell läge – med chipspåse! – framför TV… TROTS att jag bara bor en mil från Strandvallen, där Mjällby AIF spelar… och tillomed blev erbjuden en biljett dit i fjor, men nej…

”Bästa gulsvarta laget!”… skanderar Sillastrybana genom högtalaren, och jag håller med… även om jag inte tjoar och skriker i med och motgång (liksom inget kul, när ingen hör mig 😉 )”.

060

Det som skulle bli en fest, slutade med att en supporter till Djurgården blev ihjälslagen inför premiärmatch mot Helsingborg i dag. Visserligen påstår vissa att sport är på liv eller död för somliga… men hallå. Vad är det för nöje att åka 60 mil – jo, det kan jag förstå! – för att ha så ”roligt” innan matchen så man blir av med livet.

”Ingen ska behöva dö för att elva personer springer runt på en fotbollsplan… sa en person i radion nyss”.

Nä, de elva som springer runt och jagar en boll på en gräsmatta… är i mina ögon totalt oskyldiga till det som händer på läktarna och ute på stan. De som är skyldiga är publiken… eller en handfull av dem, rättare sagt.

”Fotboll är något som förenar…”

Jo, man brukar ju säga det, men VAD förenar den??? Små killars – och tjejers! – kärlek till att spela boll… eller de sk supportrarna? Vad är det som gör fotbollspublik sådana? Jag har aldrig någonsin hört att något liknande inträffat på tex en friidrottstävling eller tennismatch.

Så… jag kommer även i fortsättningen att följa allsvenskan på TV. Finns liksom ingen anledning att se det ”live”…

—- ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

PS: Jag trodde fram till i fjor att det var AIKs supportrar som man skulle akta sig för att möta någonstans… men numer gäller det även Djurgården :-/

 

 

Det här inlägget postades i Mjällby AIF, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

