Fredag… äntligen!

Inte en dag för tidigt, efter en vecka med mycket strul…

Det började redan måndag morgon med en bil – som stod i garaget – inte löd uppmaningen att starta… bums nu med det samma.

bil

Som tur var, slog jag inte ihjäl honom… även om det var vad jag kände mest för, när jag gick i ösregnet på väg till jobbet (där min regnjacka av någon outgrundlig anledning givetvis redan befann sig :-/  ).
För övrigt är det bara dumt att banka på ett plåtskrälle, eftersom det lär göra ondast på mig själv… eh, fast ska man tro reklamen rullar det massor med utnyttjade och slutkörda bilar där ute, så jag borde kanske unna honom en vecka på spa? Eller åtminstone lite bensin emellanåt… för den enkla åtgärden – trot eller ej! – fick honom genast på bättre humör 😉 …

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

”-Jag känner mig som ett vrak, jag är fan helt slutkörd…  alla bara tar mig för givet” påstår bilen i reklamen ovan. Några som oxå är slutkörda är fritidspedagoger och förskolelärare… vilket man kunde läsa om i går.

hd

 

I en barngrupp finns allt mellan ungen som är livrädd, och inte vill gå dit… till utåtagerande ungar som vrålar och skriker rakt ut och på så sätt saboterar för hela gruppen. Vissa av dem tyckts sakna spärrar alls… utan svär och hotar att döda personalen vid tillsägelse.
Dagens förskolebarn är av en helt annan kaliber än för tjugo år sedan, då dessa utåtagerande individerna var sällsynta. Varför, kan man undra… var gör förskolan för fel?

z

Man har oxå kunnat läsa i tidningen om en sextonåring i Usa som gick bärsärk med en kökskniv i sin skola, och skadade ett tjugotal elever mer eller mindre allvarligt…

Det skulle aldrig hända i Sverige, påstår en del… jo, det kommer det att göra, säger jag. Det är bara en tidsfråga innan det sker…
I vintras kunde man läsa om ett barn (under tio år) som blev så arg att hen rusade hem från skolan efter en yxa… återvände till skolan med den, men blev avväpnad av personalen. Sådan händer inte, enligt en psykolog som uttalade sig… nä, men det var precis vad det gjorde.

Så skönt då att det är fredag, och inte vilken fredag som helst… för nästa vecka är det påsklov 😀 …

 

Det här inlägget postades i Blekinge, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

