Hosaby… 23 juni 1785. Rannsakningen av Marna fortsätter…

Marna tillsades att ingenting dölja eller lägga till i fallet om hur det gått till, men Marna Nilsdotter påstod att hon icke gjort något med sitt framfödda barn, än det hon redan berättat…

Frågades om navelstumpen blivit tillknuten och på vad sätt det skett? Svar: Navelstumpen hade av Marna – såväl som av hennes moder – blivit orörd, och utan att bindas om, ända till dess att socknens barnmorska sistledna söndag besökt henne (sedan hon fått en befallning av Engeström) för att undersöka hennes tillstånd.

Hennes moder hade – efter jordegummans tillsägelse! – knutit en tråd runt navelsträngen, som hade ett långt stycke kvarlämnat på själva fostret och  gp doktor Trendelburg ansåg att ingen förblödning skett av den obundna navelstumpen, eftersom tillräcklig längd varit kvarlämnad för att hindra sådant…

Frågades Marna Nilsdotter varför navelstumpen icke hade blivit förbunden? Svar:  Marna förstod icke om allting, och om vad i sådant bord ske.

Frågades vad var orsaken till att det skett sedan barnet var dött? Svar: Efter jordgummans föreskrift gjorde denna åtgärd…

Frågades om jordgumman eller Marnas moder icke sagt, varför navelstumpen blev ombunden? Svar: Nej.

Frågades vem som ägt den äskan, vari barnet efter Marnas berättelse blivit inlagt och stängt efter födelsen, och om det varit uti den samma som barnet blivit fört hit till staden *? Svar: Marna Nilsdotter svarade här till i början att det var samma äska… men sedan förklarade hon att barnet först blivit undansatt i kistan i en äska som tillhörde henne själv.
Äskan som barnet fördes hit till staden i tillhörde Marnas föräldrar, och barnet inte blivit lagt i den senare äskan förrän förledna gårdag…

Frågades om den förra äskan varit större eller mindre än den som blivit hitförd? Svar: Den skulle vara något mindre.

Frågades om barnet däri kunnat ligga utan att behöva krökas? Svar: Ja! Men så har där uppenbarligen varit rum för barnet…

Frågades om barnet i denna äska kunde blivit kvävt till döds? Svar: Nej, för det var redan dött innan det lades dit.

Listers häradsrätt AIa:46 (1785-1785) Bild 3840 (AID: v414126.b3840, NAD: SE/LLA/10038)

Som det anmärktes, att den på barnets hals befunna åkomman som blivit synta på ett ställe och i anseende till fostrets läge i moderlivet, och den naturliga ställning det skulle haft – enligt Marnas berättelse – vid födseln… dessutom varit förvarat från stötar och sådan våldsamhet, kunde möjligen  fostret fått dem under själva födelsearbetet eller av vådlig händelse.

Så stärktes misstankarna ytterligare mot Marna Nilsdotter. De emot henne fattade misstankarna om att hon själv tillfogat sitt barn dessa åkommor och själva döden, tycks förhållande nu märkligen … med allvarlig försummelse till henne att hennes brottslighet att förbehåll upptänka, att benåda i detta avseende var fängt och den anklagade Marna Nilsdotter med stillatigande och … upphörde de anmärkningar och framställningar blev hon vid samma känslolöshet och sinnesrörelse som hon under detta förhör hållit förut…

Frågades om Marna blivit varse huru vida navelsträngen under födelsen varit snärjd runt barnets hals? Svar: Nej, den har inte varit snärjd runt barnets hals.

Frågades varför Marna vet detta? Svar: När hon reste sig upp såg hon tydligen att navelsträngen ej var snärd runt barnets hals, utan sträckt sig mellan fostrets navel och Marnas födelsedasel, där den ännu fastsuttit med andra änden.

Frågades om Marna icke vill påstå att navelsträngen snurrat under själva födseln och kunnat strypt fostrets till döds ? Svar: Nej ingelunda, … ty det ansåg hon icke möjlig… trots att man här gav Marna möjlighet att erkänna att det gått till så, och
därmed befrias från misstanken om vållande och annan brottslighet.
Men Marna förklarade att det fanns ingen anledning att försvara en sådan händelse vid hennes barns framfödande… eftersom det tilldragit som härovanför omnämnts.

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Angående det som gp kyrkoherden Engeström gjort för att röja Marnas havande tillstånd, gjorde sedemera på efterfrågan en sådan berättelse… om att sedan hon om måndagen den 30 sista maj skulle blivit förlöst.

Hennes fader (Nils Nilsson) hade anmält sig med hustrun och barn till den heliga nattvarden och inträtt följande söndag.
Marna – jämte hennes fadern, sexmannen i byen -, hade blivit kallade till honom om söndags morgonen på kyrkogården… där kyrkoherden omtalat att Marna hos honom voro betraktad för att vara rådd med barn!
Hon – de! – frågades härom… för om det förhåller sig så, så borde han varna dem att begå den heliga nattvarden. Men den anklagade Marna Nilsdotter hade nekat hos kyrkoherden, och även hennes fader motsade sig uppgiften, och sa sig icke ha någon kunskap därom…

Men nu sistledna söndag skulle han bliva om Marnas uppförande underrättad, och därpå fått veta vad Marnas moder och tvenne syskon – pigan Kerstin och drängen Per – anmält sig till heliga nattvard följande dagen.

Därefter hade ingenting hörts – förrän nu, sistledna söndag den 19 juni – då socknens jordegumma hade skickats ut av kyrkoherden för att besiktat Marna… varvid denna utan motstånd, skull visat jordegumman brösten, och vad hon i övrigt efterfrågat, ävensom hon framtagit barnet ur kistan…

Det var först då som Marnas fader, jämt bröderna och Nils… samt hennes yngsta syster Karin som allenast var … gammal, skulle fått veta att Marna varit havande och framfött ett barn. Däremot hade den äldsta systern Kerstin -i en ålder av Marna själv – vetat, eftersom barnet var fött EFTER hennes hemkomsten från sitt arbete( och skulle därom blivit underrättad)…

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Den anklagade Marna Nilsdotter frågades: Vad som givit gp kyrkoherden Engeström anledning till hans samtal med Marna och hennes fader?

Fortsättning följer…

* = skulle vara intressant att få veta vilken stad som avses här 🙂

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —— ¤ —– ¤ —– ¤ —–

???????????????????????????????Det är bara att konstatera att domboken blir kluddigare och kluddigare ju längre man läser. Tror bestämt att skrivaren börjar bli trött… och jag med; för det var sjutton vad ”han” kladdar nu 🙂 .

Försökt googla mig till vad för regler som gällde angående nattvarden 1785, men har inte blivit klokare :-/ .
Nattvarden har givits olika innebörd inom olika kyrkor och samfund, men gemensamt för de protestantiska kyrkorna är att nattvarden ses som ett sakrament…

I den romersk-katolska kyrkan tillämpas ett slutet nattvardsbord, vilket innebär att bara de som är medlemmar i den romersk-katolska kyrkan får ta emot nattvarden… men OM en katolik har begått en svår synd, måste han eller hon enligt den katolska läran först bikta sig innan han eller hon ånyo kan ta emot nattvarden, eller det eukaristins sakrament…

… men ingenstans hittar jag att gravida kvinnor begick ett brott om de mottog nattvarden. Någon som vet? Jag kan inget om detta ju :-/

 

Annonser
Det här inlägget postades i Marna..., Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hosaby… 23 juni 1785. Rannsakningen av Marna fortsätter…

  1. Ping: Hosaby 23 juni 1785. ”- Så vad som hänt måtte för alltid vara dolt…” | Fantasin skenar…

  2. Gunvor Persson skriver:

    Fritt efter en rannsakning 1785 i Lister Härad…
    Källa; Lister Härad, LK 602. 23 juni 1785, nummer 3…

    eller Listers häradsrätt AIa:46 (1785-1785) Bild 3740 (AID: v414126.b3740, NAD: SE/LLA/10038)

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s