Trygg hemgång… vet väl alla vad är, eller?

He he… erkänner utan vidare att jag aldrig hört talas om det tidigare, men i korthet går det ut på följande…

När man anses färdigbehandlad – varesig man tycker det själv eller ej -, så åker man ut från sjukhuset… vilket oftast innebär hem för att klara sig själv. Man kan dock bli erbjuden sk vårdplanering, vilket man kan tacka ja eller nej till. Säger man ja, sker ett möte via videolänk med berörd biståndshandläggare, anhöriga och någon personal från avdelningen. Någon anhörig var dock inte med, eftersom jag ansåg att jag visste bäst själv (vad som jag kan eller inte kan)… men det slutade med att jag skulle få ”trygg hemgång” 🙂 …

Trygg hemgång infördes den 12 augusti 2013 i Sölvesborgs kommun, och skulle hålla på året ut till att börja med. Tydligen föll det väl ut för det är fortfarande kvar…

Det består av ett gäng undersköterskor, och de möter upp när man kommer hem med sjukresor. De fixar och donar (har väl aldrig haft så välpolerad diskbänk tidigare), går till affären och apoteket, mm mm.
Deras tjänster får man använda sig av i fjorton dagar, max… därefter följer en ny vårdplanering, där ev hemtjänsten blir inkopplad. Min tanke var att klara mig på egen hand därefter, eftersom jag fick lov att belasta det gipsade benet.

Men mitt i denna perioden byttes gipset mot en knäortos… och det skulle visa sig att denna gled ner på foten, HUR hårt de än drog åt den…

018

Ett djävulens påfund som dessutom skavde så att blodvite uppstod på baksidan av låret… vilket gjorde att man fick ta tre djupa andetag för att ingjuta mod, varje gång som man reste eller satte sig ner (för att stå ut).

017Ser ju inte så farligt ut… men ska jag jämföra med något, så kändes det som att gå med konstant skoskav.

19 minuter i veckan… så mycket blev jag beviljad hemtjänst för att få bandaget omspänt. 19 delat på sju blir mindre än tre minuter om dagen… då personen från hemtjänsten skulle hinna låsa upp utterdörren, kränga på plasthandskar, skicka mig i säng, knäppa upp fyra spänne och eller kardborrband… och dra det rätt och knäppa igen (vilket en del hade problem med).

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

 

val14-hogerlogga-jpg

Det finns saker som jag undviker att diskutera… politik hör tillexempel till dem. Att försöka få mig in mig i ett sådan samtal, är det säkraste sättet att få tyst på kärringen… om jag säger så 😉 …

Men… ska man tro pressen – OCH FACEBOOK! – så är precis allting Reinfeldts fel. Det är hans fel att folk är arbetslösa, utförsäkrade och att det kryllar av invandrare… så givetvis är trygg hemgång oxå hans fel 😉 …

 

PS: Om ni nu vill veta, så är jag så enfaldigt dum att jag INTE tror att det spelar någon roll vilken färg Sveriges regering har! Varför? Sverige är ett litet land i Europa… som är en liten liten del av Tellus. Att ”vi” skulle kunna körar vårt eget race – utan att bli påverkade av omvärldens ekonomi, Ryssland och Ukraina, ISIS… – är i mina ögon helt befängt!

Det här inlägget postades i Blekinge, Knä..., Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Trygg hemgång… vet väl alla vad är, eller?

  1. Maj-Britt Sundin skriver:

    Det var då det dj-aste jag hört på länge. Hur kom de fram till dessa 19 minuter? Borde det inte vara 19 timmar? Kan de klockan? Och dessa s.k. ”experter” på sjukhuset! Om jag var du skulle jag begära att få komma till Kristianstad eller Lund eller någonstans som står högre i kurs hos läkare för att söka arbete i. Karlskrona och Blekinge har bara ”överblivna” läkare som inget stort välrenommerat sjukhus vill ha.
    Angående politik, Gunvor, satsa på F! detta val!

    Gilla

  2. Gunvor Persson skriver:

    Jadu, matematik har aldrig varit min starka sida 😉 …

    Ang politik… så blir det sannolikt blank (eftersom jag inte kan tillräckligt) 😉 …

    Gilla

  3. Monica skriver:

    Hej jag heter Monica o gogglade på patellaskador o kom in här. Jag drog av hela min sena i april 2012 o opererades om i feb detta året. Skulle vilja komma i kontakt m andra m liknande skador

    Gilla

  4. Gunvor Persson skriver:

    Hej Monica…trevligt att du hittade hit, även om ämnet inte är det roligaste…
    Dessutom gick du mina händelserna lite i förväg 🙂 … för det har varit så bökigt att sitta bakom datorn med rakt ben och blogga, så jag ligger långt efter i bloggen.

    Jag började med ett brott på vänster knäskål den 12 maj i år, friskförklarades den 8 juli (utan röntgen)…och den 21 juli brast patellasenan i höger ben utan förvarning. Sex dagar efter att senan reparerats, opererades knäskålen om… eftersom det visade sig att den var av igen, och enbart hängde ihop pga ståltråden.

    Just nu sitter jag på ett äldreboende (eftersom jag inte får stödja på något av benen) och bara väntar på att tiden ska gå… med ett ben i gips och det andra (senan) benet med en knäortos, låst vid 30 graders böjning.

    Det låter inte ett dugg kul att du fick operera om senan 😦 …

    Gilla

    • Monica Arvidsson skriver:

      Hittade ditt svar här nu idag när jag gogglade på patellasenan skador igen. Hoppas det gått framåt för dej det lät inget vidare😕. Själv är jag sjukskriven igen o gjorde en 3e operation i mars. Denna gången va det bara titthål men han upptäckte att jag knappt hade ngt brosk kvar. Så inte undra på att besvären blev värre o värre under hösten. Han borrade hål i mitt knä så benmärg skulle sippra ut o bilda nytt brosk, aldrig hört talas om det. Nu har det gått 4.5 mån men dom säger att det tar 1 år innan man vet om brosket blev bra el kroppen kommer att stöta bort det igen. Detta knä är verkligen en följetong o i nuläget vet jag inte hur pass bra jag kan bli el om jag kommer att kunna klara av mitt jobb. Mvh Monica

      Gilla

Kommentera

