Sjukresor…

Alla har vi fått informationen om sjukresor, för varje gång man får en kallelse från landstinget medföljer det upplysningar om dem + ett sk resebevis. Givetvis ska man ta sig dit på billigaste sättet, och resebeviset gör att man reser gratis med buss el tåg det datumet man har läkarbesöket…

sjukresa”Bil av sjukresemodell”

… men om hälsotillståndet INTE tillåter det, ja DÅ kan man beställa en sjukresa, vilket innebär en taxibuss (med taskig fjädring) som hämtar en i god tid före läkarbesöket, men oftast en kvart efter lovad tid. Dristar man sig till muttrar något om att de är sena, får man veta att så länge de kommer FÖRE en kvart efter avsedd tid, så är de inte FÖR sena!

Nähä!?! Men kommer jag en kvart efter utsatt tid till mitt jobb… så är jag definitivt sen, och det skulle INTE uppskattas om jag satte det i system!

Nå, beställer dessa resor gör man genom att ringa 16500 + ett riktnummer ( i Blekinge), vilket man bör göra i god tid innan dagen D. Jag har ringt dit och beställt resor tre gånger de senaste månaderna, och varje gång har jag träffat på vänligt sinnade personer…
Personer som verkligen lyssnat – och framförallt – förstått innebörden av rullstol, gipsade raka ben och att jag behöver hjälp av chauffören (morrr! Om ni visste hur många sätt jag kan stava ”bilförare” på… till sist fick jag googla! Hatar ord med ljudlösa vokaler :-/ ) in till receptionen.

Första gången var inför att jag skulle till Karlskrona (från Sölvesborg) och träffa läkaren som spikade ihop knäskålen i maj månad. Hemtjänsten ifrågasatte om jag verkligen skulle åka själv i rullstol, utan bad mig ringa biståndshandläggaren för att få sk ledsagning. Sagt och gjort – mycket man inte vet om sina rättigheter ju 😉 -… men hen hade semester, så en annan stjärna ringde upp mig. Jag berättade vad hemtjänsten tyckte, och fick motfrågan om jag kunde gå på toaletten själv… vilket jag förvånat svarade ja på.
-Då kan du åka sjukresa själv oxå! Förstod inte riktigt vad det hade med saken att göra… men tack och hej.

”Men sanningen var den, att i samma ögonblick som jag satte mig i rullstolen, så kunde jag INTE gå på toa när jag kände för det… eftersom jag inte kunde resa mig från den utan hjälp, dels pga att den var låg, och dels för att jag inte hade handkraft nog att låsa den. När sedan benstöden sattes på plats… ja, då satt även jag på plats!
PS: Denna lilla tripp tur o retur till länssjukhuset tog åtta timmar. Åtta timmar mitt i smällheta sommaren, när jag varken åt eller drack… gissa varför.”

Väl hemma igen, så visade det sig att ”trappklättraren”, en anordning som man monterar på rullstolen för att forcera trappor INTE fungerade… vilket innebar att chauffören (ha, den här gången behövde jag inte googla 😉 ) inte hade en chans att få upp rullstolen för de två låga stegen upp till min ytterdörr.
Alla sätt är ju bra, utan de dåliga… och det slutade med att jag fick resa mig – efter att ha suttit i samma ställning i nästan åtta timmar – och med hjälp av… ja, ni vet! … och dörrhandtaget – ta mig upp för dessa två steg.
Första stegen – efter att benet varit spikrakt i gips / knäortos i åtta veckor… var i en trappa, men vadå benet var ju friskförklarat… att det tyvärr var instabilt i alla riktningar hade jag inte hunnit upptäcka.

Chaffisen bad så mycket om ursäkt för att trappklättraren inte fungerade, och bad mig att inte klaga för mycket på dem… vilket jag lovade, men tog tillbaka; -Om jag klagar kanske de skaffar en ny? Och fick veta att det inte var någon ide… de kommer inte att investera i någon ny.

En ångerfull förare, som sagt… med de är ovanliga, en del verkar snarare ha ätit huggorm till frukost! Vilket är lättare att förstå om man vet under vilka förutsättningar de tydligen fraktar folk hit och dit…

60 kronor kostar en enkel resa till vårdinrättningen… och där får man inte glömma att be om ett särskilt kvitto, annars får man inte resa tillbaka med dem 🙂 … men åter till förarnas villkor.
De får meddelade från beställningscentralen på tex 10 resor a 60 kronor… och då drar arbetsgivaren 600 kronor från deras lön = så har inte resenären 60 kronor kontant (de tar inte kort) måste chaffisen först ringa upp arbetsgivaren och få dennes medgivande att ta med personen mot faktura…. i annat fall förlorar hen 60 kronor på sin lön (om jag förstod hen rätt).

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Sitter man i rullstol ser man absolut ingenting framåt i sjukresebussarna, så det gäller att man INTE har anlag för åksjuka… för det är OFTAST full sula framåt, vältvarning i rondellerna, tvärnit så bältet låser sig (eftersom man inte ser trafiken framför bussen)…

30 minuter tog det mellan Sölvesborg och Karlshamns las äh, sjukhus kan jag stava till… sist jag åkte.
På dessa 30 minuter skulle rullstolens hjul spännas fast i golvet, jag skulle förses med bilbälte, plocka fram 60 kronor och få ett kvitto på de samma… åka tre mil (avfarten i Karlshamn består av en 180 graders sväng till höger, mitt i svängen finns en avfart till vänster, avsedd för ambulanser… whoou! Den tog sjukresebussen utan förvarning), parkera framför huvudentren, spänna loss rullstolen inklusive mig, in till kassan… lämna över mig till en sjukhusvärdinna som gick ca 150 meter till hissarna, åka upp på femte våningen, anmäla mig i ytterligare en kassa och bli utskjutsad i ett väntrum… på 30 minuter blankt!

Det går ann att åka sjukresor till ett läkarbesök, men är ett helvete när man ska hem efter en sjukhusvistelse… för då har man oftast rejält ont någonstans och varenda sväng eller inbromsning gör ONT! Då uppskattar man inte att åka på rundtur i länet… även om Hasslö – med hav, stenar, kor, golfbana och Fabian Månsson – var en upplevelse… så vet jag att jag aldrig skulle vilja bo i Kallinge. Gränum var dock helt ok… även om det var upp och ner, hit och dit rakt in i skogen 🙂 …

Jag har full förståelse för att chaufförerna inte hittar överallt, men de litar fullt och fast på GPSen… att sedan passagerarna oftast hittar hem spelar ingen roll. Därför väljer de att köra till Nogersund via Lörby (ojsan, de …. jordbruksmaskinerna blir visst bredare för varje gång), och resan mellan Nogersund och Hällevik tog en halvtimme. Nu gick det inte någon större nöd på mig, men jag led med den ryggopererade passageraren som skrek högt vid varje sväng och inbromsning 😦 … vilket tydligen störde chaffisen så mycket att han snäste av hen med att han minsann inte kunde hjälpa att vägen var ojämn.

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

val14-hogerlogga-jpg

Det finns saker som jag undviker att diskutera… politik hör tillexempel till dem. Att försöka få mig in mig i ett sådan samtal, är det säkraste sättet att få tyst på kärringen… om jag säger så 😉

Men… ska man tro pressen – OCH FACEBOOK! – så är precis allting Reinfeldts fel. Det är hans fel att folk är arbetslösa, utförsäkrade och att det kryllar av invandrare… så givetvis är stressade sjukresechaufförer oxå hans fel 😉

Men gissa vad… det var inte ett dugg bättre tidigare (har ca 30 års erfarenhet)…

Det här inlägget postades i 365 FOTON, Knä..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Sjukresor…

  1. Camilla skriver:

    Ojoj! Det känns som om jag har massor att läsa vad som hänt dig! :-O Jag gick i godan ro och kom att tänka på zoopet och alla gamla bloggare som jag saknar. Och så slog det ju att du har ju din blogg här, glömsk som man är. 😦 Hoppas att det är bra med dig för övrigt! Mvh Camilla ”C.Ciklid”

    Gilla

  2. Gunvor Persson skriver:

    Hej du 🙂
    Har väl inte skrivit så mycket i sommar, eftersom att det är rätt bökigt att sitta bakom en dator med raka ben… För att göra en lång historia kort, så bröt jag knäskålen i vänster ben den 12 maj. Friskförklarades den 8 juli, och den 21 juli brast patellasenan i höger ben. Den fick oxå opereras, och en vecka senare uppdagades att knäskålen var av igen och enbart hängde ihop pga ståltrådarna… så den operationen fick göras om.
    Har nu ”suttit av” sex veckor på ett korttidsboende med två gipsade ben… och flyttas i morgon till ett rehab i en annan stad. Där ska jag vara i två veckor… och förhoppningsvis få börja stå på benen igen.

    Allt väl i din landsände, ni blev inte grillade i somras?

    Gilla

  3. Camilla skriver:

    Ojojoj!! 😦 Det gör ont i hjärtat att läsa vad du drabbats av. Så hemskt och vilken otur! Hoppas att allt går bra för dig nu! Jo, branden härjade uppåt skogarna till. Var ca 5mil här ifrån och man var ju orolig. Man kände lukten av brandröken då och då men vinden låg, till vår fördel, ifrån oss. Men när vi åkte hem från semestern (Rättvik/Mora) fick vi åka igenom röken och det var inget trevligt alls. Hur har det gått med alla katterna?!

    Gilla

  4. Gunvor Persson skriver:

    Röklukt har en förmåga att bita sig i allt, och sprida sig milsvitt omkring 🙂 .

    Har nu sk knäortos (googla, finns massor med bilder på nätet) på båda benen. Båda låsta – för att hindra att jag ska böja benen medvetet / omedvetet -… det ena i 30 grader och dte andra i 60 grader, och det ska de vara i 2-3 veckor till. Jag får inte belasta något av benen…

    Katterna går en granne och ser till att de får mat och rena lådor…

    Gilla

  5. Annelie skriver:

    Men gode tid, jag har inte heller varit inne och läst på hela sommaren. Vilket jäkla oflyt du haft, Och oroligt när man har djur hemma……Krya på dej, vi får väl se om samhällssystemet blir bättre nu när Reinfeldt är på väg bort. Har vi otur blir det sämre =)

    Gilla

  6. Gunvor Persson skriver:

    Oflyt… var ordet 🙂 .
    Tror inte det blir någon större skillnad med en rödgrön regering… eller Reinfelt o co.

    Gilla

Kommentera

