Nio mil till Panodilien… eh, Karlskrona…

När vänster knäskål gick sönder den 12 maj kändes det nästan som en välsignelse (som innebar att sommarlovet kom extra tidigt).
En välsignelse som räddade mig från att gå på pumpen på riktigt… efter en mycket seg och allmänt ur form vår, där jag gjorde vad som förväntades av mig (och redan där gick jag över min förmåga), men inte ett dugg mer… för polletten var slut!

Att sedan höger knä kunde haverera – bara så där – var däremot inte helt enkelt att köpa. Det var den tjugo år gamla protesen i höger höft som stod på tur att gå sönder, trodde jag… eller möjligen den nästan lika gamla plastiken i vänster knä, men inte höger knä.

Höger knä (och ben) som jag levt på i två månader (medan jag hade vänster ben i gips / knäortos)… och ganska enkelt rest och satt mig ner med hjälp av enbart dess styrka.
Hur i all värld kunde det ge upp… bara så där? Hade något brustit på baksidan av låret skulle jag inte sagt något, eftersom det gjort rejält ont där till och från den senaste månaden, men knäet??? Näää…

Även om jag bedömdes vara ganska opåverkad av situationen, och även om jag inte hade speciellt ont i det havererade knäet under ambulansfärden… så bad jag ambulanskillen ge mig liiite Ketogan INNAN vi nådde lasarettet i Karlskrona – med betoning på lite, eftersom jag inte kände för att bli varken yr eller illamående precis – … och eftersom jag vet av tidigare erfarenhet vilket helsike det är att få någon sorts smärtlindring på akuten (typ, ansökning… och tre kopior krävs 😉 ).
Så, i höjd med Galtsjön (ca en mil före Karlskrona) sattes en nål i vänster armveck… utan problem, skall tilläggas, eftersom jag inte är helt lättstucken (men det visste inte ambulanskillen 😉 … så han satte den på första försöket. Det brukar förövrigt ambulanspersonal göra… trots vibrationerna från fordonet).

Tja… akuten i Karlskrona är väl som alla andra akuter antar jag (kan inte jämföra, eftersom jag – tack och lov – inte varit på så många). Fullt med folk… både av personer som jobbar där, och patienter med olika åkommor. En sak har de dock gemensamt, de vill (måste!) vara där av någon anledning 😉 .

Efter att ha legat på en öppen sängplats (eller vad man ska kalla det, när man har uppsikt över hur människor springer fram och tillbaka) i ett antal timmar var det min tur att träffa en läkare… som – efter att ha lyssnat på mig, och vad jag trodde hade hänt MINA knän – beordrade röntgen på enbart det högra…

Denna bild avslöjade några timmar senare att knäsenan i höger ben var av, likaså var det tveksamt om protesen hade klarat sig…

Knäsenan? Visste knappt att jag hade en sådan (om jag ska vara ärlig 😉 ), och ville förstås veta hur en sådan kunde gå av… bara så där?
Svaret kom snabbt och var väl inte så upplyftande precis, men det berodde på att jag var reumatiker… påstod doktorn. Jaha, tack för den du! Läst mellan raderna, så kan jag förvänta mig att senor brister – bara så där – i framtiden :-/

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Det är ett ganska knäckande svar egentligen, men föga förvånande… eftersom det är samma svar som jag får OM jag går till vårdcentralen av någon anledning:
”-Visserligen är din sänka / CRP förhöjd… MEN DET BEROR PÅ ATT DU ÄR REUMATIKER!”
Att jag faktiskt känner skillnad på pest och kolera är det ingen som tror på…

Suck! Bara att hoppas att jag inte blir sjuk på riktigt, för ingen kommer att tro mig…

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Därefter fick jag berätta vilka medikamenter jag tar dagligdags, däribland TREO. Treo skulle jag dock inte få nu… utan Panodil. Punkt!
Även om jag förklarade att de sistnämnda inte ens tar huvudvärk på mig, utan endast ger mig ont i magen… så var det de – P pillren – som gällde. Kortison, blodtryckstabletter och Metojekt fick jag däremot behålla… även om jag skulle få betala Metojektsprutorna själv (ingår nämligen inte bland de mediciner som man får gratis om / när man ligger på sjukhus).

Kom sent om sidor (klockan två på natten) upp på avd 37, och i samband med inskrivningen på avdelning tass alltid blodprov. Fick en smärre chock när jag såg nålen som hen skulle använda… jodå, jag har sett nålar i den dimensionen tidigare (i samband med att jag tappat ut  ledvätska ur någon led)… men nu handlade det om ett simpelt venprov.

Till det används vanligtvis betydligt klenare och kortare nålar… och inte ens de garanterar att det lyckas, utan sanningen är att rosa butterfly passar bäst på mina kärl 🙂 !

Tur att det inte rör mig i ryggen att bli stucken 🙂 …

Nålen jag hade i vänsterarmen gick inte att använda (pga att jag fått medicin – Ketogan – i den ca åtta timmar tidigare i ambulansen), så då återstod att sticka i den betydligt krångligare högerarmen… krångligare pga att kärlet gör en chikan i armvecket.
Det är dock inte omöjligt att ta ett blodprov där, om ”stickaren” bara lyssnar på vad jag säger… det gjorde hen inte, utan överlämnade ”problemet” till dagpersonalen 🙂 .

Finns bara ett sätt att läka en sena, och det är operation…

Denna gång fanns det inte någon kamera i operationssalen, så jag gick ju på sätt och vis miste om det roliga 😦 … men jag hörde vad de pratade om; patellasena, pus och abcess, och odlingar som måste tass både här och där…

Kunde inte lägga mig i deras diskussion och fråga heller, eftersom ryggbedövningen tagit ända upp i revbenen och luften inte räckte till för att prata en massa… men att det ska vara så svårt för läkare att snacka så man begriper (men annars betyder det, typ; varböld vid knäsenan på ren svenska 🙂 … ).

Att sätta in / byta en knäprotes gör ont – rejält ont -, men att reparera knäskålar och dito sena är ganska smärtfritt (om man jämför), men det hindrar inte att man mår som man förtjänar efteråt.

Här började det i kvällningen med frossa… jag frös så jag skakade, samtidigt som svetten forsade. Hög feber… och ett blodtryck på 75 / 50.
Resultatet av det blev att jag kördes in på ett behandlingsrum, och tillbringades natten där… tillsammans med ett flertal personer – bla. personal från narkos som skulle försöka hitta blodkärl för att kunna ta en blododling, för i de befintliga nålarna gavs antibiotika och litervis (5) med vätska, – blodtrycks- och EKG apparater… https://gunvorpersson1.wordpress.com/2015/05/25/gipsning-av-ben/

gips1Man skall – som bekant – upp fortare än kvickt efter en operation, men den här gången lät de mig ligga i fyra dagar 🙂 .

Trots att jag hade varit nere på ortopedverkstaden – och blivit utrustades med en knäortos på vänsterben – var det stört omöjligt att resa mig upp med enbart hjälp av det benet. I och försig inget förvånande, för det kunde jag inte innan heller 😀 …

Någon timme senare talade jag om för säkert femte gången (olika personer) att jag hade en tagg i ärret på vänsterknäet… och fick frågan om jag varit i en trädgård!
Det hade jag inte, taggen kom inifrån och sannolikt från någon märla, tråd eller nått… som satts in i knäet när knäskålen reparerades, men som nu var på väg ut genom skinnet.
Fick veta att det inte gick att göra något åt det pga infektionsrisken…men en halvtimme senare kom samma person tillbaka och meddelade:

-Det blir operation i morgon! Knäskålen sitter enbart ihop med hjälp av ståltrådarna… 

Det här inlägget postades i Knä..., Reumatism, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nio mil till Panodilien… eh, Karlskrona…

  1. Gunvor Persson skriver:

    Clostridium perfringens… är namnet på bakterierna i patellasenan, som fått fel på GPSen och navigerat fel. Den hör hemma i tarmen…

    Gilla

  2. Ping: Första veckan i augusti 2014… | Fantasin skenar…

  3. Gunvor Persson skriver:

    Vänster knä röntgades första gången dagen efter höger knä opererades, men ingen tittade uppenbarligen på bilden förrän jag hade ”gnällt” om taggen ett antal gånger.
    När jag undrade varför… blev svaret att de vetat om att knäskålen varit av hela tiden. Suck! Tro jag inte ett ögonblick på, för jag betvivlar att de då bett mig resa mig upp och belasta det då…

    Gilla

Kommentera

