Sommaren 2014 var varm…

Fortsättning på: https://gunvorpersson1.wordpress.com/2015/04/09/det-viktiga-forsta-motet/

Jo, uppgifterna fanns på medicinlistan, men vad hjälpte det… när de uppenbarligen inte förstod hur den skulle läsas.
När nertrappningsförsöket gick åt helvete och sänkan närmade sig 100 ändrade reumatologen dosen via telefon, men de skrev inte ut ett nytt recept med nya pillerburkar med den högre doseringen… jag fick helt enkelt ta fler tabletter ur befintlig burk (lek med tanken att de faktiskt skrivit ut en ny burk med den nya doseringen… då hade det ligget tre tabletter i dosetten, fastän jag bara skulle ha en).

————————————————————————-

Sååå… en dag låstes mina tabletter plötsligt ut, och jag undrade förstås varför;

– Du har fått ha dem själv hela tiden OM du velat!

Velat??? VELAT? Jag hade ju inte velat något annat sedan jag kom hit… utan att få dem! Anledningen till kovändningen var att någon smart person hade ringt reumatologen, som gick i godo för att jag alltid varit kapabel att ta tabletter själv 😀 .

Nu kunde jag ta ”rätt” dos kortison… och fördela de tre antibiotika pillren jämnt över dygnet, och inte som nu… alla tre på 12 timmar. Kändes som en stor seger att få bestämma över något här i världen…

—————————————————————————–

Med på flyttlasset till boendet fanns den här söta lilla hybrid datorn, som en anhörig införskaffat för att jag skulle ha något att fördriva tiden med… så det var logiskt att fråga boendet om där fanns bredband som jag kunde få utnyttja. Svaret var nej, för ”den generationen har inte kommit än”.

dator”Nu finns som tur är även mobilt bredband”

Nähä (jag då? Jag tillhör väl den generationen?), men jag vet MÅNGA äldre som är väldigt duktiga på att hantera datorer och det är bara en tidsfråga innan de kommer till boendet. Då skylldes i stället avsaknaden av bredband på arbetsgivaren; ”- De litar väl inte på oss, utan tror att vi skulle vara på nätet hela dagarna då… HA HA HA!”

Ok, huruvida arbetsgivaren har anledning att inte litar på er vet jag inget om…

—————————————————————-

Sommaren 2014 var varm… och jag tillbringades stora delar av den sittande på en uteplats, viftandes med en flugsmälla för att hålla getingarna borta från gipsen. Hade bara fattats att en krupit in under gipset, blivit klämd och stucket mig också…

En enda gång tog personalen – om man bortser från sjukresorna – med mig utanför avdelningen, vilket jag är evigt tacksam för… för det innebar att jag fick möjlighet att ta foto och skicka in körkortshandlingarna.
Detta gjorde att jag inte bara kunde legitimera mig rent allmänt, jag kunde även rösta…  https://gunvorpersson1.wordpress.com/2014/09/13/valet-2014/

—————————————————————

15 augusti… Agraff tagning i Karlshamn… och mina tjusiga gul-svarta gips sågades upp (och ersattes med likadana… alltid retar det någon 😉 )

ben vänster        ben höger

20 augusti… återbesök hos operatören som reopererade knäskålen, och jag bad – bokstavligt talat – på mina bara knä att han skulle skicka mig tillbaka till avd 37 i Karlskrona.

Detta kunde han inte göra – eftersom det är en akutavdelning (vilket jag ioförsig visste) -, men bad honom då flytta mig någon annanstans varsomhelst, eftersom jag inte trodde på boendets möjligheter att få mig på benen igen :-/ .
Han kunde inte lova något, men tyckte det var en bra ide… och sedan den dagen hoppades jag varje dag att det skulle dimpa ner en remiss/kallelse i brevlådan till någon annanstans varsomhelst, men allt eftersom tiden gick tvivlade jag mer och mer på att så faktiskt skulle ske 😦 …

Jag fick oxå en knäortos – låst vid 30 grader – på högerbenet som skulle sitta på dygnet runt, eftersom om jag böjde benet mer – medvetet eller omedvetet – var det stor risk att senan rök igen; ”Och jag vill inte operera dina knän igen!”

29 augusti… en snabbresa till Karlshamn för att gipsa om vänster ben, eftersom det blivit alldeles murket i överkanten. Murket pga att det blivit vått – nerpissat, för att tala klarspråk – eftersom jag bara lyckades pricka bäckenet en gång av fyra, ungefär…

lift

För att kunna klippa upp och gipsa om krävdes att jag låg på en brits, och för att komma dit användes en mobil lift.
Det är säkert en bra anordning OM man kan böja på benen, i annat fall hamnar benen varsin sida om stativet/motorn och det krävdes tre personer för att manövrera mig mellan stol/brits för att jag inte skulle slå i fötterna mer än nödvändigt…

lift6

”Gipseriet” konstaterade oxå att knäortosen på höger ben glidit ner och behövde spännas om… vilket jag var den förste att hålla med om, men enligt boendet fick de inte röra den.

”-Får? De inte bara får, de SKA spänna om den… eftersom den i annat fall kan göra mer skada än nytta!”

Och som av en händelse plockade boendet nu fram en kombinerad toa/dusch stol under tiden jag var iväg och fick ett nytt gips 🙂 …

9 september… fick jag veta att stroke o rehab avdelningen i Karlshamn ringt till boendet, och meddelat att jag var välkommen dit den 11 september… om jag ville. Ville? Visserligen visste jag ingenting om avdelningen, men det kunde knappast vara värre… så jag svarade; Ja 😀  🙂

Boende hade talat om för dem att jag skulle bli av med gipset den 10 september… och någon timme senare ringde de igen; Jag var välkommen så fort jag var avgipsad 🙂 .

10 september… var det så dags att bli av med det vänstra gipset

lift2

lift4Röntgad och klar för nästa kapitel om mina knän 🙂 …

———————————————————————

Fortsättning följer… https://gunvorpersson1.wordpress.com/2015/04/28/man-kan-bli-chockad-for-mindre/

Det här inlägget postades i Knä..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sommaren 2014 var varm…

  1. Gunvor Persson skriver:

    Jag gipsade om vänster ben en gång till, eftersom det skavde på hälsenan… vilket sköterskan försökte lösa genom att stoppa in vadd under gipset, varvid foten somnade och jag fick ett blåmärke på hälsenan (och en utskällning på gipseriet, eftersom skavande gips måste bort fortast möjligt).

    Avd 37 hade satt ut min blodtrycksmedicin tillfälligt (eftersom jag låg väldigt lågt där), så efter ett tag bad jag en sjuksköterska kolla mitt tryck… och hon var tveksam till om man verkligen kunde göra det på mig.
    ????
    Klart man kan… det är bara att använda en helt vanlig blodtrycksmanschett på valfri arm.

    Gilla

  2. Ping: Det viktiga första mötet… | Fantasin skenar…

Kommentera

