Beställningsfotografering…

Håller sedan länge på med ”projekt Marna”… vilket handlar om ett misstänkt barnmord. Misstänkt på så sätt att barnet lades på lönn, och hittades först flera veckor efter förlossningen.

Mord eller ej, så kan man läsa om det i LK 602, en rullfilm från Lister härad… och det handlar om massor med sidor, sidor som INTE är digitaliserade hos varken SVAR eller Arkiv Digital. Efter kontakt med den sistnämnde aktören våren 2014, fick jag veta att planen att fotografera av dessa låg väldigt långt fram i tiden, så långt fram så att ingen kunde säga när… och DET är ju ett ganska knäckande svar när man hittat något intressant.

Hur gör man då då, om man inte vill vänta på något som kanske sker någon gång i framtiden? Jo, man beställer hem rätt rulle från länsbiblioteket (eller SVAR) och utrustad med en digitalkamera, beger man sig till närmsta bibliotek – och hoppas att de har en gammal rullfilmsläsare i något förråd – och fotograferar av sida efter sida från filmen. Drygt 200 foto senare har jag fortfarande inte hittat slutet på domen och vad påföljden blev…

???????????????????????????????”Just detta foto handlar om obduktionen…”

Finns fler problem med detta förfaringssätt, kan jag meddela 🙂 .
Ett problem är att alla bilder inte blir helt tydliga – vilket endast kan skyllas på darrhänt fotograf! – och därmed svårlästa… eller rent av oläsliga.
Ett annat är att man knappast kan be om läshjälp på någon Facebook sida, eftersom det kräver en källhänvisning… vilket jag ioförsig har, men det hjälper inte, eftersom bilderna enbart finns i min dator.

Det var då jag hittade annonsen 🙂 …

————————————————————————————-

9a

————————————————————————-

… för 195 kronor kan man alltså tidsbestämma väntetiden till 45 dagar 😀 .

Och så var det det där med källangivelse… igen!
Jag brukar försöka hålla mig till ämnet när jag bloggar, dvs till beställningsfotografering… men blev – hejsan hoppsan! – intvingad på källangivelse.
Den som släktforskat ett tag vet att sättet att ange källan skiljer sig lite åt mellan AD, ancestry och SVAR. Har man ett ”ID nummer” från den ena leverantören, så stämmer det inte hundraprocentigt hos de andra… vilket de flesta säkert fått erfara någon gång.

Detta har gjort att jag numer mycket sällan skriver ut exakt källangivelse till VAR jag hittat uppgiften, utan nöjer mig att skriver tex: född 12 november 1894 i Hosaby 7, Mjällby sn, Blekinge… så kan alla som vill leta upp detta utan större problem, oberoende av leverantör. 

Går man sedan tillbaka till före digitaliseringen – och internet! – var källangivelserna ännu mer kryptiska, typ födda Mjellby C:1 1723-1753, Blekinge. Kort 3, ruta 7… en källangivelse som inte är värd en krona i dag.

Nu är ju undertecknad ganska gammal, så före dessa kort – microfische – satt jag och vevade mormonernas gamla rullar över kyrkböcker (och domböcker), så då kunde det stå LK 602, ca 7 mm från början… i mina anteckningar 😉 .

Men vad har källangivelse med beställningsfotografering att göra… undrar du kanske nu? En hel del skulle det visa sig …. för LK 602 fanns INTE att beställa hos AD, eftersom de hade ett helt annat sätt att ”namnge” de olika domböckerna.
Att året det gällde var 1785 var ju lätt att svara på, men sen då? Året var nu uppdelat på två volymer, eftersom de skilde på ordinarie ting och urtima ting. Eh, och vilket var LK 602?

dombokKlippt från; http://www.arkivguiden.net/ag08/ag08003.shtml

AD hade ingen ”översättningsmall” för detta, utan bad mig kontakta SVAR… resultatet av det blev att jag istället för två alternativ fick TRE. Eh, beslutångern blev inte mindre…

Hur som helst har jag nu beställt den första volymen… så håll tummarna för att det blir rätt 🙂 .

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

