Den gåtfulla Nanny K…

… har sannolikt inget med den mer kända Filippa K att göra 😉 .

Nej, hon såg dagen ljus för första gången på dagen 72 år före mig – 18 maj 1887 – som dotter till Lars Olsson och hans hustru Anna Nilsdotter på Hosaby 1, Mjällby sn, Blekinge län. Kusin till min farfar N-Algot Persson… och döpt till Nanny Karolina.

Ok, Nanny eller Karolina… Karolina eller Nanny, men hur som helst packade hon sina tillhörigheter och lämnade föräldrahemmet på Listerlandet den 15 februari 1908. Två veckor senare anländer hon till New York med fartyget Mauretania (från Liverpool), och målet för resan var Chicago (513 Wells street), där hennes kusin Mrs Anna Rossell bodde.

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Äh, kusin Anna Rosell…IGEN, jag har mycket att tacka den damen och hennes brev för! https://gunvorpersson1.wordpress.com/2014/11/16/ett-amerika-brev-berattar/

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Mrs Anna Rossell var oxå med på båten… liksom den 11-årige Konrad H Olson (född i Lörby, fostermor Ingrid Olsson) som skulle till sin mor Olivia i USA.

Sen då, ja sen gick Nanny K upp i rök… åtminstone försvann hon in i dimman för mig, och mina bristfälliga kunskaper i om hur man sökte i USA. Emigranten 2006 var det enda ”amerikanska” jag kände till och som dessutom fanns på biblioteket.

Två år senare – 9 mars 1910 – reste hennes 17-årige bror Adolf Leander i väg mot det stora landet i väster, och honom fick jag hjälp att spåra 2007 på Anbytarforum , men Nanny K, tja, hon skulle ha återinvandrat, vad nu det innebar… men var hon nu återinvandrade, så var det iallafall inte till sin födelsesocken 😦 .

Jag pratade med en äldre – ganska nära släkting till de två syskonen – , men hen hade aldrig hört talas om dem, men bad mig i stället ringa en lite närmre släkting till dem ”som nog bör veta”.
Sagt och gjort, men vederbörande var inte ett dugg intresserad, utan tyckte att det forskats färdigt. Det var bara att gilla läget, Nanny K var försvunnen…

Men hennes bror Adolph Leander Larson fanns med bland WWI draft regristration cards 1917-1918. Han var ensamstående, arbetar som snickare och draftade sig den 6 maj 1917 för County Cook, Illinois.

Adolph Leander Larson visade sig vara lättare att följa, och när jag – långt om länge – sent om sidor fick kläm på https://familysearch.org/… hittade jag hans draft kort inför WW2.

adolph3What? fram med förstoringsglaset… vad står det längst ut till höger på rad 7?
Här har jag leta som en galning efter Nanny K, död eller levande… utan att ens veta vilken världsdel hon kunde tänkas befinna sig i… kan det verkligen stå det jag tror?

Eller är det önsketänkande?

adolph2

Önsketänkande eller ej, men den lilla kommentaren medförde ett genombrott när det gällde den gåtfulla Nanny K 😀 . Hon hade INTE alls återinvandrat till Sverige, utan var kvar i USA… och var gift med Knute Benson.

Just giftermål göra att emigrerande kvinnor är extra svåra att spåra andra sidan Atlanten. 

Nanny K Larsdotter fanns helt enkel inte mer, utan hade ersatts av Nannie (Nannye, Nanne) Benson.

Nanne Benson ansökte om pass för sig och dottern Helen – och fick det – den 2 mars 1920. Det var hennes första pass (hon behövde det för att besöka släktingar i Sverige), och i juni 1920 lade SS Stockholm ut från New York…

… och den 14 oktober 1924 återvänder familjen Benson till New York, efter 12 dagars resa via Köpenhamn.

Hm, stannade de borta i hela fyra år, eller har jag missat något?

nanne1

-Speak to me, Nanne!

——————————————————————————————-

Åtta år tog det att komma fram till detta.

PS: Nanny Ks mor Anna Nilsdotter och Anna Rossells far Carl Nilsson är syskon.

Det här inlägget postades i Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

