Schemalagda aktiviteter

Schemalagda aktiviteter, som sagt…
Fortsättningen på https://gunvorpersson1.wordpress.com/2015/04/28/man-kan-bli-chockad-for-mindre/

Till vänster om “bilden” stod patienternas namn (som jag klippt bort… förövrigt fanns det en tavla till med 8-10 patienter).

luft2

På tavlan stod det vilket klockslag man skulle vara på sjukgymnastiken och arbetsterapin – vilket var minst en, men oftast två gånger om dagen -… där stod oxå om och när man hade tid hos kurator, andra mottagningar, permisioner, teamsamtal, vårdplaneringar, utskrivningar… mm mm.

Sjukgymnastiken…
Att gipsa en reumatiker brukar inte rekommenderas (pga att risken är stor att lederna stelnar för gott), men här fanns liksom inget alternativ… så jag blev gipsad i ca sex veckor. Därefter var det knäortoser minst lika länge, tillatt börja med låsta vid först 30 grader… sedan succetivt upplåsta till 90 grader under dessa veckor.
Under tiden med knäortoserna tränade jag så sakteliga upp rörligheten i knäna igen med hjälp av sjukgymnasterna… eller fysioterapeuter som det så vackert heter idag. Inte det lättaste att komma ihåg, och ännu värre att stava till (tur att man kan googla svårstavade ord 😉 ) .

Arbetsterapin…
Här fixades med hjälpmedel, kontakt med hemkommunens arbetsterapeut och eventuell bostadsanpassning mm… men oxå ”rolig” sysselsättning 🙂 .

smycke

Tex kunde man måla sidenscarfar, trycka på tyg, tillverka smycken och måla ”akvarell”…  https://gunvorpersson1.wordpress.com/2014/11/05/och-staden-blev-till-aska/
.
.. fast det märkligaste var nog att det bara var jag och terapeuten 🙂 .

—– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

Har du färdtjänst?
Nej, svarade jag sanningsenligt… och blev skickad till kuratorn på studs och stubin när det uppdagades att jag inte ens hade ansökt om det. Visserligen hade jag fått en blankett om färdtjänst när jag lämnade boendet… men nu fick jag hjälp att både fylla i och skicka iväg den.
Efter ca tre veckor fick jag svar; de hade mottaget ansökan. Samtidigt fick jag veta att det skulle ta fyra till sex veckor innan de kunde svara på om jag fick det beviljat eller ej…

I början på november fick jag ett meddelande om att jag beviljats färdtjänst tom den 30 april 2015 🙂 . Förutom plastkortet följde oxå blanketter där jag skulle fylla i alla sjukresor jag gör / gjort… eftersom det tydligen finns ett högkostnadsskydd* även här.
Dessa resor skulle styrkas med såväl taxikvitto som kvitto från vårdgivaren. Tack så mycket för den informationen NU… den borde jag fått långt tidigare 😦 .

Högkostnadsskydd på sjukresor…
Jag hade ju åkt sjukresor ett antal gånger under hösten (och gipsat om ben blandannat, vilket chaufförerna minns) men oftast tackat nej till taxikvittona eftersom jag inte såg någon som helst anledning att spara på dem. Likaså hade jag tackat nej till kvitton från vårdgivaren (”- För jag hade ju redan frikort!”).

”Man brukar ju lite slarvigt säga; det man inte vet har man inte ont av… men det är en sanning med modifikation. Shit, shit, shit…”

Det blev till att leta i fickor och kassar efter gamla taxikvitto. Jag hittade några och kunde med hjälp av dem få ut nya kvitton från vårdgivaren… so fare so good, men att göra tvärtom och på så sätt få ut taxikvitto är / var dock omöjligt…

 —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —– ¤ —–

22 september… Hm, har ett CRP på 90! Det är väl inte såååå bra precis (ska vara under tio) – trots att jag ätit antibiotika i två månader -, pga en Clostridium perfringens infektion i knäsenan.

28 september…  Sitter och tittar på “Mina sparade recept på apoteket”… och konstaterar att den 18 augusti skrev kommunsköterskan ut Pevaryl puder till mig, som någon löste ut två dagar senare. Anledningen till att jag överhuvudtaget kan se det, är att det var ett uttag kvar… hade det inte varit det hade jag varit lyckligt ovetande om uttaget.
Undrar vem som fått det på min gamla adress, eftersom jag inte sett röken av det…

6 oktober… Ska få börja belasta benen!!!
Fortsättning följer…

* För att få frikort på sjukresor skall man rest för 1800 kronor inom ett år.

Fortsättning följer… https://gunvorpersson1.wordpress.com/2015/04/29/sta-upp-tag-din-sang-och-ga/

 ——————————————————————

PS: Till skillnad mot korttidsboendet där minst 3/4 av de boende var kvinnor, var merparten av patieterna här män… alltifrån 15 till 90 år gamla. Hoppas att könsfördelningen berodde på slumpen och inget annat…

Det här inlägget postades i Knä..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

