Grönskande träd..

Kopia  av 022 Nu handlar det inte om grönskande träd i norra Europas största sammanhängande bokskog – där fotot är tagit -, utan om dito träd hos ancestry 🙂 .

Gröna löv… darrande löv som drar blicken till sig och sladdrar om att det (KAN!) finns fler uppgifter att hitta om personen du sökte på, och som tänder din nyfikenhet… vilket väl är ancestrys syftet, men för att få se vad det står om din ana i löven behövs ett betal abonnemang. Det räcker alltså INTE med att vara registerad!

”Curiosity kill the cat” finns det ett gammalt uttryck som lyder… och det gäller inte bara våra älskade pälsmuppar – utan även homo sapiens -, för oftast (när du betalt) kommer du att upptäcka att uppgifterna som döljer sig bakom löven tyvärr inte gällde personen du var intresserad av.

Detta är lätt att konstatera OM man redan är ”klar” med sin antavla… annas är det snudd på omöjligt (påstår jag, som gillar ancestry… mycket), och risken är överhängande att man på så sätt lägger till fel anor i sitt träd. Resultatet blir förvisso en snygg antavla – men som kan vara väldigt fel UTAN att du vet om det -, för att släktforska är inte så lätt som ancestrys TV reklam vill göra gällande.

Ligger då de felaktiga uppgifterna i DITT publika träd på nätet, riskeras de att spridas som maskrosfrö i vinden… när någon annan i sin tur kopierar in dem i sitt träd.

Så här kommer ett litet exempel (och facit längst ner = Perssons Family Tree)…

 ——————————— Söka på namn ————————————-

Ola Jonsson – 1787 – är min mormors morfars morfar. Han bodde med hustru och barn på Ysane 29, men var född på Ysane 42. 

ola9Ysane CI:2 (1732-1814) Bild 191 / sid 361 (AID: v97025.b191.s361, NAD: SE/LLA/13486)

Jag vet från hans födelsenotis att föräldrarna heter Jon Nilsson & Bodil Persdotter… så de uppgifterna söker jag på hos ancestry.
Jag börjar med pappa Jon, och fyller i vad jag vet om honom… vilket i prinsip är att hans maka heter Bodil Persson, och att de har bott i Ysane och hade en son som hette Ola.

ola7

Resultatet bli följande. ola3 Om man bortser från mitt Perssons Family Tree, så har ancestry hittat sex tänkbara träd. Ser/vet du nu vilket/vilka som är rätt UTAN att titta på mitt träd längst ner *1?

—————————– Söka på ”Tips” ———————————

ola10

Har man personen inlagd i sitt träd på ancestry kan man även söka på ”Tips”. Då kommer denna sidan fram… ola11

Hm – spännande! -, han finnas i nio träd 🙂 .
Dessutom i Sweden, Select Burials 1649-1920 och Norway, Select Baptism, 1634-1927. Vad kan vara rätt här då *2?

SJU av träden gällde inte min ana, utan personer med samma namn… och det hade varit omöjligt för mig att veta vilken – älle bälle bi – som varit rätt (eller fel, OM jag nu inte känt till hans anor sedan tidigare). Typ 15 % chance att jag valt rätt…

Endast TVÅ av de nio träden visade sig vara rätt, eller nästan rätt i allafall (för Jon Nilsson som föddes 1740 är en icke överlevande bror till min ana)… så jag väljer att granska de båda, och kommer till en sida där man enkelt kan lägga till ny information genom att kryssa i rutorna… och klicka på ”Spara i trädet”. ola12ola12aDetta är något jag aldrig testat att göra tidigare, men någon gång ska ju vara den första 🙂 .

Här skulle jag kunna kryssa i rutan som säger att Jon Nilsson är född 1740 (fast det var ju inte han, utan hans avlidna bror) och den uppgiften skulle då uppdateras i mitt träd på sekunden.

Jag väljer i stället att ge hans föräldrar Nils Persson och Inger Truedsson varsitt kryss… och rutorna blir starkare i färgen. Den skarpögde kan se (i bilden ovan) att jag och ancestrys kombinerade träd inte är överens om var vigseln mellan Nils och Inger stod… blir till att kolla i vigselboken i Ysane och Mjällby socken INNAN jag kryssar i den rutan.

Börjar med Ysane sn… och kan konstatera att; nej, där gifte de sig inte 1733 (som jag hade i mitt träd… oh!). I Mjällby socken hittar jag därimot en vigsel på den datumen… men är det rätt???

ola13 Mjällby EI:1 (1731-1753) Bild 44 / sid 42 (AID: v96447.b44.s42, NAD: SE/LLA/13269)

Jag väljer att chansa på att det – trots brudens namn – är rätt par och kryssar i rutan… och uppgiften studsar över till mitt träd på sekunden 🙂 …

ola14

Jag vill minnas att jag hittat uppgiften om att vigseln skulle skett i Ysane i boken om Listersläkten. Där står oxå att Inger är född 1713, och att hennes föräldrar heter Trued Gudmunsson och Kerstin Bngtsdotter (denna uppgift kan man oxå hitta på ancestry), men dessvärre så dog deras dotter Inger i den yngre tonåren…

Så sensmoral av denna blogg; vill man ha en antavla som är så nära sanningen som möjligt, så skall man hämta sina anor ur kyrkböckerna…

————————- Facit —————————-

grön11

*1 Av dem kan vi såga fyra direkt… två pga att Jon & Bodil uppges vara vigda redan 1681, och två pga att han är jämngammal med sin son Ola. Återstår då Lortie Family Tree x2… som gav noll (fanns varken föräldrar eller barn där).

*2 Sweden, Select Burials 1649-1920 vet jag är fel… så där trycker jag ”Igonera” direkt… likaså på alternativet från Norway (men lek med tanken vad som kunne hänt om jag inte veta vilka som är Jons föräldrar sedan tidigare. Då hade han ganska säkert hamnat i landet Norge… som son till Niels Torsson).

Det här inlägget postades i Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Grönskande träd..

  1. Solsi skriver:

    Jag gillar också Ancestry men nu har jag hittat andra ”träd” som har blandat ihop mina släktingar med andra och då blir det genast svårare. Använder du My Heitage eller är det bortkastat??

    Gilla

Kommentera

