Är du nöjd med svaret?

-Nej, jag är inte nöjd med svaret!

Och så drog läkaren på ortopenden alltihop igen… och avslutade med: -Är du nöjd med svaret?

-Nej, jag är INTE nöjd med svaret… men jag hör ju vad du säger!

————————————————————————-

Anledningen till besöket på ortopeden den 8 maj 2015 var mitt havererade vänsterknä.
Ett knä som till stora delar består av plåt och plast sedan 19 år tillbaka (som hade börjat bli instabilt redan INNAN jag bröt knäskålen den 12 maj 2014)… och som jag nu ville ha utbytt mot en nyare protes av samma modell som den jag har i högerknäet. Dvs en skaftad ”sak” som hänger ihop i ett stycke…

Scanknä3 ”Protesen som jag har i högerbenet sedan 7-8 år tillbaka…”

För att överhuvudtaget få komma till ortopeden krävs att en läkare skickar en remiss dit… men reumatologen ifrågasatte varför mitt knä skulle bytas: -Du sitter ju i rullstol.

Kunde/ville inte DE ge mig någon remiss, fick jag försöka hitta någon annan… och någon annan i detta fallet stavas vårdcentralen (som även är den som sjukskriver mig numer… eftersom reumatologen kunde sjukskriva mig pga ledgångsreumatismen, men INTE pga knäet).

Suck… att jag numer tar mig fram hjälpligt med rullstol – i stället för att gå (som hade varit mycket hälsosammare för mina reumatikerhänder) – beror på att vänster knä viker sig OM jag inte håller det spikrakt när jag belastar det.

Det viker så effektivt att jag inte få tag i ”det” igen, och benet försvinner – bokstavligt talat – under mig. Resultatet av det blir platt fall, vilket varit ytterst nära vid ett par tillfällen… så nära att jag blivit räddad av att jag mer eller mindre ramlat i rullstolen. EN gång har jag dock gått på öron – trots gåbord – … knät höll, och armen oxå… det blev BARA en muskelbristning.

Jag vet inte vad det var för muskel som gav upp (strax under axeln) men den sitter på sidan av underarmen i dag. Muskelbristningar är inget man åtgärda med operation, OM personen i fråga inte är under tjugo år eller elitidrottare… och jag är ju varken eller.

arm”Muskelbristning… hela vänster arm (+ lite till) var lila ända ner till handleden”

——————————————————————

Syns man inte, så finns man inte…
De orden har vi väl alla hört någon gång… och det syftar väl igentligen inte på röntgenbilder, men syns ”felet” inte på röntgenplåtarna så finns det inte. Punkt!

Behöver jag skriva att mitt vänsterknä är UA enligt röntgen…

Svaret…  som jag INTE var nöjd med 😦 .
Enligt ortopeden behövde mitt knä inte bytas, för de kan bli 30 år gamla… dessutom hade det blivit mycket bättre vid den sista operationen (tacka fan för det, innan den senaste operationen var ju inte knäskålen läkt… utan hängde ihop enbart med ståltråd).
Jag har full sträckning – plus rejält översträck – i knäet, och ca 120 graders böjning… vilket är ovanligt mycket för ett protesknä.
Han påpekade oxå att knäet – helt riktigt – redan är opererat tre gånger. Risken att jag kunde drabbas av infektion och/eller kronisk smärta vid en ny operation var stor (ok, risken att jag faller på toaletten och bryter något nästa gång jag blir pinknödig är överhängande, enligt mig)…

Jag kunde dock få en remiss till ortopedverkstan (vad var alternativet?) för att prova ut en knäortos. När jag haft den i tre-fyra veckor… ska ortopeden utvärdera om knäet inte blivit bättre av det.
Remissen har anlänt, så jag vet att jag ska dit den 26 maj (sen följer säkert fyra veckor med den… timmar, minuter och sekunder, tiden bara går tiden bara går… semestertid i sjukvården, medan jag bara väntar på bättre tider).

Har god självkännedom och kan tala för sin sak…
… precis så står det i min journal från stroke- och rehab avdelningen, men vad hjälper det… jag blir ändå inte trodd 😦 …

Det här inlägget postades i Blekinge, Knä..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Är du nöjd med svaret?

  1. Gunvor Persson skriver:

    Besöket på ortopedverkstan den 26 maj gick så där… ska dit och prova ut en ortos den 9 juni.

    Gilla

Kommentera

