Fler besökare till bloggen, tack!

Det är väldigt lätt att starta en blogg i dag, men dessto knepigare att hålla liv i den – har jag märkt – och i förlängningen GÖRA den någorlunda välbesökt.

”En blogg är en webbplats som innehåller periodiskt publicerade inlägg och/eller dagboksanteckningar på en webbsida, där inläggen är ordnade så att de senaste inläggen oftast är högst upp. Många bloggar uppfyller definitionen för ett massmedium…”, enligt Wikipedia.

Jaha, så långt är jag med… men periodiskt publicerade inlägg, hur ofta är det? http://www.synonymer.se … here I come  (himla bra sida när man inte vill upprepa sig i en text, vilket jag fick lära mig på svenska timmarna på högstadiet att man INTE ska göra).

Hm, regelbundet återkommande, regelbunden, upprepad, cyklisk… jo, men jag ville ju ha ett ”riktigt” svar på hur ofta, det där är ett alldeles för svävande svar (upprepning!). Betyder det att bloggen ”måste” uppdateras en gång i veckan, fem gånger om dagen (huga!)… eller två gånger om året?

Att ha en blogg innebär inte enbart att hålla den vid liv genom att skriva – har jag upptäckt -, jag måste oxå anstränga mig lite ”utan penna”… OM jag nu vill att någon ska läsa det jag skrivit, och det vill jag ju (för efter ett tag är det liksom inte kul att prata för döva öron längre) :

1. Ett sätt att få fler besökare är att läsa och KOMMENTERA andras bloggar…
Även om jag sas skriver för mitt eget nöje, så är det givetvis kul om någon annan faktiskt läser och uppmärksamma vad jag skrivit… och blir så berörda av det de läser att ”de” lägger lite av SIN TID på en kommentar.

För att det ska ske krävs att även JAG lägger ganska mycket av MIN TID på att läsa, gilla och kommentera vad ”Svensson” berättar om… men enbart svara med sådan som är relevant till bloggens innehåll (och förhoppningsvis kan tillför något), annas kan det uppfattas som spam. OM jag till äventyrs redan har bloggat om likartade saker är inte fel att i samband med kommentarer oxå lägga en länk tillbaka till det inlägget i min blogg… som ”Svensson” enkelt kan klickar på 🙂 .

2. Ett annat sätt att locka fler besökare till bloggen är attNischa sig…
… dvs skriva om ett speciellt ämne. Det finns redan tusentals bloggar som handlar om mode, mat och resor… så välj något annat. Något som du brinner för.

Något JAG brinner för och kan (släng dig i väggen Jante) är släktforskning… mycket av min blogg handlar därför om det, även om det handlar om annat också. Ta reda på vilka andra som bloggar inom någorlunda samma område och studera dem. Vilka ämnen och kategorier skriver de om?

Med andra ord, hitta inspirationen hos andra, men kopiera dem inte utan kör ditt eget race i din blogg….

3. Rubriken spelar roll… och bör avslöja vad bloggen handlar om. Det bör dessutom vara något som folk vill läsa om och därför googla på… vad nu det är 😉 .
Sök på ordet ”ancestry”, och du får 112 000 000 träffar… och chansen att hamna på Googles förstasida är likamed noll, medan ”ancestry gröna löv” endast ger 655 träffar och kan göra att bloggen faktiskt kan hamnar där.

Trots det kan jag konstatera att ordet ”ancestry” ökar antalet besökare i min blogg… och det är besökare från fem-sex olika länder 🙂 .

4. Sprid bloggen via sk sociala medier, vilket är Face book i mitt fall.
Jag kan dock konstatera att det är ganska onödigt att dela bloggar där som handlar om min vardag (eller knän), eftersom endast ca 5 % av mina vänner Gilla dessa bloggar (av dessa ”gillare” är det dessutom endast ungefär 75% som faktiskt lägger sin tid på att öppnar länken till bloggen).

När jag därimot skriver nischat (=släktforskning) – och sprider det via relaterade sidor på FB – kan 200 personer läsa dem inom loppet av ett par timmar 😀 .

——————————————————-

Nu är det uppenbarligen inte bara jag som har detta problem. Googlar man ”besökare till din blogg” får man 700 000 träffar… drygt, och en himla massa tips och råd för hur man kan gå tillväga. Sanningen är att det verkar vara en mindre vetenskap…

blogg Man skall väl inte klaga, men mycket vill ha mer 😉 …

 

Det här inlägget postades i Blogg, Släktforskning, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

