Ett Sko(t)horn för mycket…

Skohorn har väl de flesta… frågan är bara var. Själv har jag tre… åtminstonne ända tills jag råkade adoptera ett till från ett träd på ancestry 😉 .

Jag – som alltid manat till stor försiktighet när det gäller att spara och lägga till den information som finns bakom de gröna löven på ancestry med motiveringen: -Du måste veta vad du gör, annas kommer du förr eller senare att hamna väldigt fel!

Men jag som är störst bäst vackrast – nåja, det var ju ett tag sedan! – med 40 års vana borde ju utan problem kunna skilja agnarn från guldkornen, eller hur?

Det kan jag oxå (släng dig i väggen Jante!)… oftast. Nio av tio tips är fel och de ignorerar jag UTAN att kontrollera ev källa, behövs helt enkelt inte… för så fel är de.

———————————-

Håller sedan en tid tillbaka på med Listersläktens släktträd och har då använt mig mer av de gröna löven än jag vanligtvis brukar göra… mest för att hänga med i svängarn när de byter både socknar och län – och spara tid genom att tipsen kan skvallra om var de blivit av.

”Min” Ola Nilsson hade ett löv som förtälde att han hade både hustru och barn som jag kunde kopiera in i mitt träd med EN knapptryckning. Få se… jag öppnar hens träd, och följande bild kommer upp. Kontrollerar Ola och Karnas vigsel på DDSS, och det stämmer på kronan…

sko1

Faktum är att det var så lovande att jag letade upp familjen i Mjällbys husförhör… och visst stämde det, bortsett från att det fanns fler barn i verkligheten än i ancestrys träd.

sko4 Mjällby AI:10 (1851-1862) Bild 370 / sid 420 (AID: v96415a.b370.s420, NAD: SE/LLA/13269)

Så jag tryckte på knappen och vips fanns hans hustru och de tre barnen i mitt träd… de övriga syskonen knappade jag in bokstav för bokstav.

Därefter släppte jag Ola Nilssons familj – trots att hela barnaskaran blev försedda med frestande darrande löv – och försökte på liknande sätt ge hans syskon makar och barn. Jag brukar göra så nämligen, och försöka bli klar med en generation i taget… så jag inte tappar bort mig (mer än nödvändigt iallafall).

———————————-

Tillbaka till Olas ungar kan jag konstatera att Listersläktens släktträd fått sin första båtsman (på 805 inknappade individer) 🙂 . Nils är en av de tre barn som jag ”adopterade” från ancestry…

sko10

Hm… född i Mjällby, Blekinge, Sverige… vilket i mina öron är en ganska usel hänvisning, eftersom Mjällby i runda slängar innefattar ett tiotal byar. Han är född på Stiby 101, men ok då… gift någonstans med Sissa Svensdotter och merparten av  barnen är födda i Ronneby.

Visserligen är födelsedatumet rätt, men någonting säger mig att detta stämmer inte… och så hittar jag ytterligare en Nils Olsson med samma födelsedag, som dessutom känns mer rätt 🙂 .

sko11Mjällby AI:19 (1879-1887) Bild 920 / sid 683 (AID: v96424a.b920.s683, NAD: SE/LLA/13269)

De uppgifterna knappar jag i stället in i mitt träd på Nils Olsson Skothorn…

sko8

… innan jag redigerar bort namnet Skothorn Båtsman.

———————————-

Jodå, Nils Olsson Skothorn har funnits, även om han inte är son till Ola Nilsson i Stiby 101.

sko7

PS: Vad vill jag ha sagt med denna blogg då? Att vara väldigt försiktiga och inte litar på andras forskning för det är lätt att få in en katt bland hermelinerna… eller ett Sko(t)horn 😉 

Det här inlägget postades i Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

