Jäkla emigranter..

… de kan onekligen ställa till det när man släktforskar.

I bästa fall har de skaffat ett flyttbetyg och man kan se i husförhörslängden när de checkat ut från sin socknen och påbörjar resan till sin nya adress N Amerika… och ska jag vara ärlig tänker jag direkt på den berömda höstacken.

Ni vet den där stacken med knappnålen… och jag tror faktiskt att det många gånger hade det varit lättare att hitta nålen än en specifik person bland alla dessa 100 000-tals svenskar somewhere in Amerika.

I sämsta fall hittar man dem i boken över obefintliga… med kommentaren ”vistas i Amerika”. Tack för det då! Om man ska välja mellan pest o kolera, så är trots allt ”vistas i Amerika” bra mycket bättre än en tom rad.

Hur gör man då när det står N Amerika 20/7 1903 på en släkting i husförhörslängden? Tja, det finns två alternativ som jag ser det… 1. antingen blundar man för uppgiften, eller så 2. lägger man en massa timmar på att försöka lösa det 🙂 .

Har man tillgång till husförhörslängderna via tex AD… så har man oxå tillgång till poliskammaren i bla Malmö. Dit anmälde sig resenären med flyttbetyg och kontrakt (biljett) innan avfärd… och där står samma sak som i den indexerade bilden nedanför från ancestry.

ernst

River Falls finns det flera i USA, men enligt de uppgifter som jag fick i samband med att jag tog på mig att leta efter honom (”för du kan ju det!”… jo pyttsan) så ska han rest till Minnesota.

Hedanefter kan man glömma de svenska kyrkböckerna. En slagning i SDB 6 bekräftar bara emigrationen, det blir ingen träff på Ernst Olsson.

————————-

Jag kan inte engelska… … påstår då Svensson… nähä, grattis. Det kan inte jag heller, men finns viljan går det ändå. I princip behöver man bara kunna ett par ord/fraser, nämlingen Search = sök, First Names = förnamn och Last Names = efternamn… alla övriga obegripliga ord kan man utan problem översätta här: https://translate.google.se/

För att sedan studera resultatet av sökningen – och välja rätt individ av alla sjuhundrafemtioelva Sven Svensson – behöver man inte kunna ett enda ord engelska, eftersom svenska språket funkar ypperligt. Härifrån handlar det mer om tiden man är beredd att offra för att stilla sin nyfikenhet än eventuell språkförbistring 😉

Ett bra ställe att börja på är familysearch… en kostnadsfri sida, men man behöver registera sig där. Och ja; den är på engelska, och nu får en del släktforskare totalt spel… o nej, den sidan kan jag inte använda; ”- För jag kan inte engelska!” SUCK! Jag repeterar:

I princip behöver du bara kunna ett par ord/fraser, nämlingen Search = sök, First Names = förnamn och Last Names = efternamn… alla övriga obegripliga ord kan du utan problem översätta här:  https://translate.google.se/

usa1

https://familysearch.org/

… tyvärr hittade jag ingen sannolik Ernst där, fastän jag testat med olika stavningar.

————————-

En annan bra gratis sida är Ellis Island (som oxå kräver registering), där väldigt många emigranter tog sina första steg på amerikans mark. Här finns passagerarlistor på merparten av de resenärer som korsade Atlanten efter 1890…

… så lämnade emigranten hemsocknen 20/7 1903 kan han dyka upp här någon/några veckor senare.

http://www.libertyellisfoundation.org/passenger-result

usa

Den sidan är lite svårare – tycker jag -, men skam den som ger sig… för här kan det dyka upp en närmre adress än höstack… ursäkta, N Amerika.

ernst3

ernst1

ernst2 … i passageralistan – som kan vara ganska plottriga – står det att han ska till sin brother in law, dvs svåger Martin Andersson i River Falls i Wisconsin.

Wisconsin? Men, han skulle ju bo i Minnesota… och vem sjutton är Martin?

Tillbaka till ruta ett igen, dvs husförhörslängden … utan att passere gå. Frågan är om det är Bengta, Thilda eller Emma som har en make som heter Martin Andersson…

ernst6Gammalstorp AI:27 (1886-1900) Bild 226 / sid 220 (AID: v95776.b226.s220, NAD: SE/LLA/13105)

Fortsättning följer…  https://gunvorpersson1.wordpress.com/2015/07/25/jakla-emigranter-del-2/

Det här inlägget postades i Blekinge, Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Jäkla emigranter..

  1. claesbilder skriver:

    Verkar komplicerat 🙂

    Gilla

  2. Ping: Jäkla emigranter… del 2 | Fantasin skenar…

Kommentera

