Den gyllene regeln…

Varenda unge i barnomsorgen i Sverige lär sig detta – om inte förr – så i 6-årsåldern, och har gjort så de senaste tjugo åren minst. De vet också vad det betyder… om jag vill att kompisarna ska vara snälla mot mig så måste jag vara snäll mot dem, vill jag bli bjuden på godis måste jag bjuda tillbaka när jag kan, om jag vill att någon skall passa bollen till mig på fotbollsplanen, så måste även jag passa den vidare när jag får den (jag vet, det är jättesvårt).

Gyllene regeln är inget nytt påhitt, den finns i bibeln… men idag verkar många ha glömt den, så här kommer den i repris.

”Du ska behandla andra som du själv vill bli behandlad”

herregud

Så sant, men har sett kommentarer på nätet om hur vi bör bemöta flyktingarna OM de kommer till Sverige. Jag skulle då inte vilja bli bemött med kulspruteeld, men tydligen finns det personer i detta land som skulle vilja få ett sådant bemötande 😦 …

herregud1

Det är bara att konstatera – vi, barnomsorgen och skolan – har misslyckats kapitalt med att få den yngre generationen att förstå innebörden av den gyllene regeln. Sorgligt men sant…

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Den gyllene regeln…

  1. Fru Månsson skriver:

    Jag tror inte att man ska dra alla från den yngre generationen över samma kam. Även jag lärde mig om gyllene regeln och då är jag 70-talist och mina barn vet om den. Tyvärr tror jag att de som inte ser till den gyllene regeln och dess innebörd finns i alla åldrar. Precis som det också finns de som bryr sig i alla åldrar. Det ena behöver inte utesluta det andra. Men jag håller med dig att det är sorgligt, tror dock att dålig bemötande tex i flyktingfrågan består av rädsla och okunskap. Det som vi är rädda inför försöker vi mota ifrån oss. Önskar dig en trevlig kväll. 🙂

    Liked by 1 person

  2. Leya skriver:

    Jag har jobbat många år med ungdomar i åldern 16-19 på gymnasiet, och jag kan trösta dig med att ni ändå har gjort ett gott jobb innan de kommer hit! Inte många i mina klasser som inte förstår och jobbar enligt gyllene regeln. Nu har jag mest jobbat i högskoleförberedande klasser, men även haft en och annan yrkesförberedande. Min slutsats är att de flesta som inte förstår/vill förstå är oroliga och rädda, som fru Månsson skriver. Min erfarenhet säger också att det mesta kommer från föräldrar/hemmet. Det man får höra hemma det är svårt att arbeta bort…Häng i – våra ungdomar är det bästa vi har!

    Liked by 1 person

Kommentera

