Korttidsboende… del 3

Fortsättning från… https://gunvorpersson1.wordpress.com/2015/08/30/korttidsboende-del-2/

En genomförandeplanen upprättades i halva januari…
Att så skulle ske på måndag, berättade avdelningschefen för mig på fredagseftermiddagen, samtidigt som hen upplyste mig om att ”–Eftersom du är kommunalanställd… BÖR DU VETA VAD TYSTNADSPLIKT INNEBÄR! Du får INTE sitta i dagrummet* och prata med anhöriga”.

När jag nekade till påstående förbjöds jag i stället att prata med de övriga boende vid måltiderna… men?!?

Behöver jag säga att jag blev både smått chockad och mållös av påståendet att jag skulle ha pratat med anhöriga i dagrummet*… när jag inte ens fikade därute. Plötsligt visste jag inte vem som var vän eller fiende på avdelningen längre. Vilka – om ens någon – av de hjälpsamma i personalen kunde jag lita på? För en sak visst jag 100% säkert, jag hade INTE berättat för avdelningschefen var jag jobbade… det hade någon annan gjort.

Läst mellan raderna… så innebar detta i praktiken att jag bara tilläts prata med personalen. Jag skulle mao sitta tyst och inte svara på tilltal när barndomsvänner, gamla klasskamrat och tillomed jobbarkompisar – som var där för att hälsa på SINA anhöriga – UPPTÄCKTE att jag var där. Hur konstigt hade inte det verkat…

————————

Att jag använde facebook sågs inte heller med blida ögon…

kort

Detta inlägg på facebook orsakade att jag fick besök av hela byggets chef några dagar senare, eftersom det kommit till hens kännedom att jag använde sociala medier. Vederbörande upplyste mig om det olämpliga i att peka ut någon på FB. Ok! Läs notisen en gång till, och tala sedan om för mig vem det var jag pekade ut*1.

————————

Med ett: ”-Vi får prata mer om det på måndag.”… lämnade hen mig med anklagelserna. Hoppas din helg var trevlig… min var det inte.

————————————————————————————————

När så mötet närmade sig på måndagen fick jag veta att en person till skulle vara med… dvs den personal som hade ansvar för mitt rum. Två mot en… hjälp!

Jag satt bara och väntade på ”det som vi skulle prata mer om på måndag”… men om det sades inte ett ord. Det handlade mest om att jag ville ha färska grönsaker och apelsinjuice… istället för kokta dito och mjölk (som jag helst inte dricker), vatten eller gul saft att dricka morgon, middag och kväll. Inte mycket vitaminer i den dieten precis…

Jag sa oxå att jag tyckte det var illa att sjukgymnasten hade lovat att komma en dag… men kom en hel månad senare. Där fick jag lite oväntat medhåll av den personal som oxå var med på mötet   🙂

Detta möte resulterade i ett protokoll som jag fick skriva under. Ett protokoll som enbart handlade om maten, dvs hur mycket färska grönsaker och apelsinjuice jag SKULLE ha… inte ett ord om sjukgymnasten som inte höll vad hen lovat.

Däremot står det minst fem gånger: MÅL; bli självständig och kunna flytta till eget boende… men inte ett enda ord om vad jag skulle göra för att nå målet *2. Jag betvivlar starkt att grönsaker och juice gör någon mer självständig 😉 .

Sanningen var att jag gick utan hjälpmedel och hade kunnat hämta mat själv i kylskåpet om jag velat, men jag tror inte att det blivit så populärt om jag rotat i boendets kyl -, …

toa… utan detta var snarare anledningen, jag väntade helt enkelt på att bostadsanpassningen i det egna boendet skulle bli färdig. Ett arbete som stod helt stilla mellan lucia och trettonhelgen, typ…

Faktum är att hade de inte ställt till det så, hade jag utan problem tagit mig över trösklarna in till både badrummet och toaletten, och hade kunnat bo i det egna boendet.

————————————————————————————————

Jag är – precis som avdelningschefen – kommunalanställd…
… och har haft tystnadsplikt under hela mitt yrkesverksamma liv. Jag jobbar dock inte på korttidsboendet – och har inte skrivit på något papper om tystnadsplikt där – utan är där som privatperson.

På min kommunala arbetsplats är det vårdat språk som gäller, det gällde dock inte på korttidsboendet…   utan personalen svor som om de haft extra betalt för det. Hur kul var det – som boende – att sitta och vänta på att maten skulle serveras  och lyssna på hur personalen skällde och svor på varandra i köket?

Märkte ni verkligen inte hur en handfull av era boende tyst sökte varandras blickar, och skakade lätt på huvudet när ögonen möttes…

Vi behövde inte säga något, vi förstod varandra ändå… och led av ert språkval.

fot

Ännu värre var det att ni diskuterade de boendes mediciner öppet över matbordet, vilket jag kan tycka är ett övertramp av tystnadsplikten. Har A fått sina tabletter? Har någon gett B insulin? Kan man krossa C piller? Alltså DEN DISKUSSIONEN SKALL ALDRIG NEVER EVER FÖRAS INFÖR ÖPPEN RIDÅ.

Ni ska inte behöva diskutera det över huvud taget, det är er förbannade skyldighet att veta … men det är konsekvensen av att varje boende har ett låst medicinskåp på sitt rum som ni (ju fler kockar desto sämre soppa) ska hämta medusin ur.

Detta i stället för att ha EN medicinvagn a’la sjukhus där ALLAS dosetter sprutor salvor mm förvaras… som måste vara ett mycket smidigare och framförallt ett säkrare arbetssätt för er – och de boende – istället för att som nu förvara medicin på 12-15 olika ställen…

Som väl var tillbringades två eftermiddagar utanför avdelningen 😀 …  https://gunvorpersson1.wordpress.com/2015/03/26/den-slutliga-nedrakningen/ och dit skulle jag oxå den 22 januari 🙂 .

Jag vaknade med världens träningsvärk i armarna – utan att jag kunde räkna ut varför -, men när väl kortisonet och TREO tagit var jag som vanligt igen och det var självklart att jag skulle åka till rehab 🙂 .

Väl hemma igen värmdes den sparade middagen – jättegod gulaschsoppa – , och jag trodde förstås att det var den soppan som orsakade att jag fick ont i magen några timmar senare… och fick pendla mellan handbollsmatchen på datorn och toaletten stup i kvarten. Så körde jag slut på bredbandet… Suck! Nåja, jag hann iallafall se att resultat blev oavgjort…

… så jag övergick till att slå hål i och sortera en massa papper månadsvis till föreningen jag är kassör i, men till slut hade jag sådan frossa att jag buntade ihop alla högarna som låg på sängen, och lade mig ovanpå och drog en filt över mig. Kvällsmaten och fikan tackade jag nej till…

Fortsättning följer… https://gunvorpersson1.wordpress.com/2015/09/24/blodforgiftning/

————————————————————————————————

————————————————————————————————

* På alla rum fanns en TV med de fria kanalerna, men inte 5:an… den fanns dock på TVn i dagrummet. På femman sänds mycket sport och just då spelades EM, VM eller något liknande i handboll. När jag kom ut där satt där redan sex damer, varav tre sov, två inte brydde sig om jag ändrade kanal… medan den sjätte absolut INTE ville titta på sport, utan skulle titta på Kvällsöppet. Detta resulterade i att jag köpte matcherna till datorn i stället…

*1 *Eftersom jag är kommunalanställd har jag många FB vänner som oxå är det, och det var en av dessa som skrev i kommentars fältet var jag befann mig. Är det tystnadsplikt för kommunanställda bör det gälla ALLA…  och inte bara mig 😦 .

*2 Skriver man ett liknande dokument / omdöme med konkreta mål eller uppnående mål i skolans värld, måste man även uppge vad som man kan göra för att uppnå dem… det behövs uppenbarligen inte inom äldreomsorgen.

Det här inlägget postades i Knä…, Uncategorized och har märkts med etiketterna , ,, , , , , , ,, , . Bokmärk permalänken. Redigera
Det här inlägget postades i Knä..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Korttidsboende… del 3

  1. Maj-Britt Sundin skriver:

    Det verkar vara värre än Gökboet på det stället där du är. Vad är det för människor som jobbar där? Och hur kan det finns en så inkompetent chef som ger åthutningar åt patienterna och låter personalen husera hur som helst!?? Och det stället kanske en annan hamnar på nån gång i framtiden! Tror de att de jobbar på ett fängelse? Fy så hemskt, Gunvor! Stackars dig. Vi måste göra ngt åt denna situation. Hur länge till ska du vara där? Maila mig.

    Gilla

Kommentera

