Den osynliga Elsa…

Anno 2015 finns det massor av hjälpmedel när man släktforskar. Grundregeln är dock att alltid stämma av de uppgifterna man hittar på nätet eller på skivor mot den primär källan i kyrkböckerna…

En födelseuppgift i en dop- födelsebok är (oftast) en primär källa. Den uppgiften kommer sen att följa personen genom dennes liv i ett antal husförhörslängder…

Födelsedatumet i en församlingsbok / husförhörslängd (eller en dödbok) är en AVSKRIFT från födelseboken – och kan därmed bli – och blir! – fel – och är en sekundär källa.
Till sekundär källa räknar jag även SCB utdrag…

Tertiär källa? Ja, det är resultatet av information som är insamlad från primära och / eller sekundära källor.
Till tertiär källor räknar jag tex SDB 6… och ancestrys träd*!

—————————————————————-

Once upon a time…… när jag började släktforska, var det viktigast målet att komma så långt bak det bara gick. Rakt bakåt – ju fortare desto bättre -, punkt!

Det där med vigslar lade jag ingen större tid på – stod datumet i husförhörslängden -, … fine, då hände det att jag antecknade den! Likadant var det med dödsdatumar. Jag menar, alla var ju ändå döda… så vad spelade datumet för roll 😉

Hej vad det gick, ända till jag kom till min MF MF Karl ”Vensö Kallen” Persson.

Kalle föddes som Carl 24 februari 1832 i Ysane sn, Blekinge…

VENSÖYsane CI:3 (1815-1833) Bild 73 / sid 68 (AID: v97026.b73.s68, NAD: SE/LLA/13486)

Husförhörslängden nästa… och jag hittade hans föräldrar på Ysane 43. Där stod oxå deras födelsedag, likaså stod där vilken socken de föddes i…

mjöYsane AI:7 (1841-1846) Bild 245 / sid 242 (AID: v97009.b245.s242, NAD: SE/LLA/13486)

Den 10 februari – nåja, den 9 februari då – 1805 i Ysanes födelsebok fanns helt riktigt Per Persson Ysbergs föräldrar… och raskt över till Mjällbys dito och Elsa Jönsdotters för att hitta hennes pappa o mamma 🙂 .

28 december 1805 skulle hon vara född i Mjällby sn, Blekinge… men tji fick jag, där fanns ingen Elsa. Den bistra sanningen var att INGEN unge föddes det datumet… med väl två dagen före och en dagen efter. Två gossar och en flicka… men hon hette Elsa, utan Karna.
Jag gick igenom hela året – och även 1806 – i jakten på Elsa, men utan att ens hitta någon sannolik kandidat. Jag gjorde likadant i angränsande socknar… med lika magert resultat. Hon fanns bara inte…

Raskt bytte jag till en annan rot i trädet, en rot utan konstigheter 😀 .

—————————————————————–

Så gick åren, och en vacker dag läste jag en liten notis i dagstidningen… det skulle bli anbytardag i min stad. Vi var ganska många i en större samlingssal, och alla var vi djupt försjunkna i våra egna pärmar (mao, det är ett tag sedan). Där fanns även en mikrofon i rummet, och en och annan efterlysning raspade emellanåt ut i högtalaren…

Vänta nu! Vad sa människan?

Efterlysningen gällde Per Persson Ysberg, eller rättare sagt hans hustru… var kom Elsa Jönsdotter ifrån?

Plötsligt var vi två som letade… vilket gjorde att jag återigen tog tag i ”roten” med den osynliga Elsa

Jag har aldrig gått någon kurs i släktforskning, men vid det här laget hade jag börjat intressera mig för gudmödrar och faddrar… eftersom jag börjat se ett mönster i valet av dem. Väldigt ofta var de släkt med barnet på något sättr…

Husförhörslängderna envisades med att Elsa skulle vara född den 28 december 1805, men det stämde ju inte… men som väl var hade hon många barn. Sonen Per är förövrigt född den 18 maj 1834 och inget annat…

ysane2Ysane AI:7 (1841-1846) Bild 245 / sid 242 (AID: v97009.b245.s242, NAD: SE/LLA/13486)

… så jag började helt sonika plocka ut alla dopvittne som hette Jönsson / Jönsdotter…  och jag hittade några, även om namnet är väldigt vanligt här:

Lars Larssons hustru Hanna Jönsdotter i Norje, dränge Ola Jönsson från Mjällby, Sven Anderssons hustru Pernilla Jönsdotter från Hörby (Mjällby), Husman Jonas Larssons hustru Sissa Jönsdotter i Norje

Hm, då gäller det att försöka hitta familjerna Lars Larsson, Jonas Larsson och Sven Andersson… för att få ev födelsedata på deras fruar 🙂 .

Sissa visade sig vara född den 5 januari 1809 i Mjällby… och Hanna den 10 april 1801. Även Hanna var född i Mjällby sn… och den andre maj 1792 var Pernilla född.

Födelseboken nästa…
Pernilla var dotter till skräddaren Jöns Eskilsson och Karna Andersdotter. Hanna visade sig ha samma föräldrar som ovan, och vara en yngre syster till ovan nämnda Pernilla. Den 15 januari 1809 föddes så Sissa… och hennes tvillingsyster Bodil i samma familj. Frågan var då…

Ingick även Elsa i denna syskonskara? Det har JAG bestämt att hon gör 😉 .

Som synes så finns där en Elsa i syskonskaran… även om hon av någon anledning fått sin – tidigt avlidna – syster Bertas födelsedatum. Nåja… NÄSTAN I ALLAFALL 😉 .

Så var det med den primära källan 🙂 .

ysane3

* ancestrys kyrkböcker är – precis som de som tillhandahålls via SVAR och AD – en primär källa! 

Det här inlägget postades i Genealogi, Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Den osynliga Elsa…

  1. Annelie skriver:

    Ja, nog borde jag känna till Wännesön, som plöjt Ysaneböckerna avigt och rätt. Men ingen aning…..fast jag antar att du vet var platsen ligger…..

    Gilla

Kommentera

