Knäplastik….

… heter det på riktigt, tror jag.

Enkelt uttryckt innebär det en operation där man med hjälp av såg och hammare avlägsnar den ”riktiga” knäleden och cementerar dit en dito av metall och plast. Detta är inget man gör i första taget, utan först när alla andra behandlingar inte hjälper längre… dvs man har grava förändringar i leden och brosket är mer eller mindre bortslitet (vilket medför rejäl rakbladssmärta, felställningar och instabilitet).

Det är ingen rolig operation, utan en synnerligen smärtsam sådan. Tro mig, jag har gjort det tre gånger tidigare, och vet att det innebär svårbedövad smärta, hög feber och illamående i flera dygn… TROTS det, har jag tjatat mig till att få göra det en fjärde gång. Tjatat – eftersom reumatologen inte tyckte det var någon idé eftersom jag satt i rullstol och inte ens skickade en remiss till ortopeden, men det gjorde vårdcentralen, som tur var..

Jag gjorde det… för att kanske få lov att tillhöra de gåendes skara igen, åtminstone ett tag till… och inte – som jag sett i en frågespalt på nätet – för att rehabilitera ett knä för att kunna springa maraton igen. Till dig – om du mot förmodan läser detta – vill jag bara säga en sak; att springa tillhör de saker man bör undvika med en knäprotes… för all framtid!

Man gör det… när inga andrar utvägar finns, så jag gjorde en fjärde knäplastikoperationen den 8:de oktober 2015.

———————————————

Efter sista duschen kom operatören på besök och ritade den obligatoriska pilen – och en autograf 🙂  – på benet som skulle opereras. Även om sommaren 2015 inte var mycket att hurra för vädermässigt, så sken – som synes – solen ibland 🙂 … vilket gett mig ortos bränna.

IMG_9469Oftast sätts nål för dropp redan på avdelningen, men eftersom jag fått oförtjänt dåligt ryckte – eller mina blodkärl, rättare sagt -… så överlämnades detta till narkos. Även de tvekade, men berättade att det fanns en dansk kille på sjukhuset som satte nålar med hjälp av ultraljud… vilket nyfikenheten i mig inte kunde motstå, så jag svarade ja på frågan om de skulle kontakta honom (ville ju se hans apparat ju 😉 ).

Apparaten bestod av ett ”handtag” … och en laptop, typ. Han vände skärmen mot mig så även jag kunde se den svartvita bilden. Fattade nada… bilden var i mina ögon lika obegriplig som en radar bild i en båt 😀 , men han konstaterade att mina kärl var väldigt tunna, satte nålen utan problem… och fortsatte sen skanna av min underarm med kommentaren; Detta var ju intressant!

Det han tyckte var intressant – och som han inte sett tidigare – var kärlets fortsatta riktning i underarmen. Normalt fortsätter kärlet mot armen yttersida (fick jag lära mig), men på mig låg det på insidan av armen.

Samma kille satt sen även ryggbedövningen… med hjälp av ultraljud. Sen följde en hel timmes otåligt väntan innan ”vi” blev insläppta i operationssalen… med blodtryckshöjande medikament (ryggbedövning sänker blodtrycket, vilket gör att hjärtat slår fortare) i droppet mellan varven.

I en del operationssalar finns en kamera så man kan se vad som sker andra sidan tygväggen, men inte här… vilket inte gjorde något, för jag fick inte behålla glasögon eftersom det var metall i dem. Råkade ut för samma förbud för ca 25 år sedan vid en operation, men trodde det tillhörde det förgångna… eftersom jag fått behålla dem vid alla operationer efter det, men tydligen inte.

Två timmar tog själva operationen. Jag hade ju inget ”riktigt” knä – kanske ska tilläggas -, utan en 19 år gamla protesen som först fick sågades och bankades loss / bort… innan den nya skaftade modellen kunde cementeras dit.

Kan säga att det var på håret – tur att jag har långt hår 😉 – att bedövningen släppte INNAN den sista agraffen var på plats… eftersom jag vid det laget hade kunnat vinka med båda fötterna ett bra tag.

Jag bad att få se ”skrotet” de plockade ut – och fick se den silverblanka överdelen och underdelen som var matt och blyertsgrå – … jag hade gärna behållit dem som souvenirer, men icke  (när jag gjorde en liknande operation på högerbenet för några är sedan frågade operatören om jag ville ha den gamla protesen… och jag svarade nej i rena förskräckelsen. Det beslutet har jag ångrat… mycket).

Jag fick istället veta att nu går det inte att göra mer reparationer på mitt knä. Jag fick oxå ett ultimatum… antingen tala om för sjukgymnasterna att de INTE fick forcera böjträningen förrän knäet var läkt, eller att sätta på ett zebrabandage! Jag valde zebran…

Därefter rullades jag till ”uppvaket”… och ”Yllepälle” kom och spände på zebrabandaget. Det tyckte jag var helt ok… ända till det visade sig att personalen vägrade röra det!

Vi hade blivit lovad en blokad i benet – så ni klarar natten – redan vid inskrivningen… så den bad jag om när det började göra ont. Då fick jag veta att det inte gick, pga den förbannade zebran… som ingen ville gå nära.
Till sist kontaktade de ”Yllepälle” igen… som gav tillåtelse till att knäppa upp den. Först då kontaktades ”ultraljudskillen” igen, och kom med laptop och medikament…

Måste säga att det var intressant att följa nålens väg inne i låret på laptopen… och POFF, se hur medikamentet spred sig som ett rökmoln vid nerven 🙂 

knäplastikDag 3… den 10:de oktober, byttes det pansarhårda plåstret 🙂 .

Fortsättning följer…   https://gunvorpersson1.wordpress.com/2015/12/27/knaplastik-del-2/

——————————————————————–

Zebrabandage???
Vanligtvis sätts det inte på någon typ av stödbandage efter ett knäbyte, men jag fick ett genu syncro – låst vid 60 grader – för att inte äventyra operationen. Det heter INTE zebrabandage ”på riktigt”… utan det var operatörens namn på ”pinnastaketet”. Hen hade nämligen haft ett sådant hela sommaren … och skaffat sig en zebrasolbränna  🙂 .

knä


Det här inlägget postades i Blekinge, Knä..., Knäplastik, Reumatism, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

