Från spadtag till invigning…

Första spadtaget till det som skulle bli norra Europas längsta gång- och cykelbro togs 2011… och enligt hörsägen innebar det att man skulle kunna gå torrskodd över viken till jul 2012 (sicken julklapp) 🙂 … och givetvis måste jag ju prova, återstår att se om jag klarar av att gå på den utan att bli yr i skallen (kan nämligen inte gå nära en kajkant UTAN att bli så snurrig att det är iramlings risk).

–<<<<<O>>>>>–

28 november 2011… dunkade ”pålmaskinen” rytmiskt i Ljungaviken…
017 (5)

20 mars 2012… börjar man så smått ana vad som är på G…broa

broa1… febril verksamhet båda sidor viken (Ljungavikssidan)!

1 maj 2012… är siktet inställt på Kaninholmen (från Ljungavikssidan).broa2

5 juni 2012… jobbas det från båda hållen!broa3 (2)

broa4

26 juli 2012… Som revbenen på ett strandat sjöodjur (Ljungavikssidan)broa5

4 september 2012... restes den första bågen. Inget jobb för höjdrädda, precis broa6 (2)

broa7 (2)

Ser ni den lilla båten till höger om bron på bilden ovan? Den (arbetsbåten) hängde en morgon i förtöjningen. Den bärgades och reparerades enligt konstens alla regler… och den 8 oktober hade den sjunkit igen, med sönderslagna fönsterrutor .

broa8 (2)

2 oktober 2012… tro´t eller ej, men solen gick upp vissa dagar iår oxå…broa9 (3)

———————————–

broa11

11 oktober 2012var bron klar från Ljungaviken och fram till Kaninholmen, jämför bilden på holmen från den 30 mars…

broa10 (2)

———————————–

13 oktober 2012… första bågen sedd från Fyra årstiders park.broa12

Fyra årstiders park… ska visst bli en park på andra sidan bron oxå (med ätbara växter / bär och träd).

broa13 (2)

broa14

Jag väntar med spänning på den officiella invigningen… men från Ljungavikssidan verkar den redan vara invigd !

–<<<<<O>>>>>–

Den första bågen restes hastigt och lustigt inför Kungabesöket den 13 september 2012… men sedan har det inte hänt ett dugg! Eller, det har säkert hänt en massa i kulisserna… men det man inte ser, vet man inget om .

Allt eftersom tiden gick började jag dock tvivla mer och mer på att man – enligt kommunens hemsida – skulle kunna gå torrskodd över till Kaninholmen i december månad…bro (3)

13 november 2012… Anlände en massa delar till det som skulle bli fortsättningen på bron över viken, till innerhamnen … ett jättelego – eller kanske hellre ett mekano! – som skulle svetsas ihop till ”överliggare” mellan ”stämgafflarna”…

Jag ser iochförsig inga stämgafflar… (jo, jag vet hur de ser ut, och vad de används till…) men det kan ju bero på att jag varit mer intresserad av hästar än musik bro1 (3)

bro2 (3)

Två av stämgafflarna lyfts ombord på flotten som ska ta dem till bro…

bro3 (3)Vattenpöl, modell mindre insjö… på kajen.

14 november 2012… Tog inte många minuter att resa en stämgaffel… om det nu är det det liknar .bro4 (2)

bro5 (3)

bro6

bro7

15 november 2012… Vädret visade sig från sin bästa sida, det kändes nästa som vår i solskenet… och det är nu det börjar bli spännande på riktigt… för nu kunde lyftkranarna inte stå på ”arbetsbron” och lyfta längre, utan måste köra ut på en lång pontonbro (undrar om man måste ha extra försäkringar för att få köra ut på en sådan över huvudtaget?), och sedan bogseras ut i rätt läge med två små moterbåtar…

I sakta mak gled hela ekipaget ut i rätt läge för att resa ytterligare två stämgafflar. Ett måndagsmöte hölls därute bland lyftkranar och lift – fast det var torsdag! – och det resulterade i en febril verksamhet, dock inte så som jag förväntat mig…bro9 (2)

En lastare kördes ut på ”arbetsbron”, en tamp från ”lyftkransekipaget” hivades över till lastaren… som kvickt drog tillbaka flytbron med hela fordonsparken till land igen.bro8 (3)Inte vet jag, men står inte den vänstra kranen väldigt lågt? Nåja… vi hade iallafall tur med vädret

20 november 2012… Hursom helt… så kom stämgafflarna på plats, och de små motorbåtarna drog iväg till innerhamnen för att hämta en ”överliggare”…bro10 (2)

bro11 (2)

21 november 2012… Tja, fotograferingssäkert läge… skulle man väl kunna säga ! Men ”överliggaren” ligger redo i dimman…bro12

bro13

22 november 2012… Grått, kallt och ruggigt… var det när lyftkranarna och liftarna på pontonbron sakta, sakta, sakta gled ut i viken. Undrar just vad hela ekipaget med två kranbilar och två liftar vägde tillsammans?

Åtskilliga ton, gissar jag… för DET får ju inte tippa över och gå på trynet ner i plurret, när väl ”överliggaren” – ca 12 ton – går till väders. Sakt sakt – centimeter för centimeter – restes bågen… så den stod upp på flotten.bro14

bro15

bro16

Och som av en händelse hittade plötsligt solens strålar fram genom det tjocka molntäcket… och förvandlade  bron till en golden bridge. Det hela var över på mindre än fem minuter.

bro17

bro18Oh oh… akta fingrarna!

bro19 (2)

———- Dagen efter dagen före ———-

Grannen ringde och meddelade att hon var på väg att hämta kassören i föreningen som hon är ordförande i, ”så nu måste du komma in och visa henne”.
Jaha, inte vad jag kände för precis, men eftersom man är snäll, läs DUM… så gjorde jag det, fastän jag förstod att jag skulle missa tredje och sista bågen

Väl där, kunde jag förståss inte låta bli att säga att jag heller varit nere vid bron i det fina vädret, men det skulle jag inte gjort… för jag fick då veta hur fult och hemskt hon tyckte brobygget var.

Ok, smaken är ju delad… så jag svarade bara att hursomhels så tyckte jag att det var intressant att följa brons utveckling, och att det förmodlinen var enda chansen att få se det – eller något liknande – under hela min resterande livstid.

Tja, enkelt utrykt blev jag idiotförklarade… för hon hade inget tillövers för de dumma fjantarna som kunde tycka det var intressant att stå och titta nere i hamnen.

391… även om det syns dåligt i mörkret, så är båge tre på plats 🙂 .

Vad skulle det vara på nyårskortet om inte en vacker siluett av bron?

bron6

… och nej; det är inte möjligt att gå över! Både gångbanan och relingen saknas under två bågar.

 

18 januari 2013… och vädret ser bättre ut på bilderna än i verkligheten…

028blo … för sanningen är att det var -6 och blåsigt!

bron8

25 januari 2013… trodde jag våren var på G, så jag – som inte gillar snö – gick till Slottsudden. Ack vad jag bedrog mig… vintern kom tillbaka. bron9

brons (2)

26 april 2013… skulle det ske, även om jag tyckte det var liiite läskigt. Jag skulle premiär gå bron!

bron11 (2)

bron10Jisses, cykelparkering på Kaninholmen… dit var det tidigare omöjligt att ta sig torrskodd, om man inte hade en båt eller möjligen en kvast a´la påskkärring.

bron12Konvexa relingar… lite räligt, vattnet kommer väldigt nära ju ;).

bron13Andra sidan, och fast mark under fötterna igen…

bron14 (2)
… nu är det bara resten – 750 meter – tillbaka 🙂 .

25 maj 2913… invigning och brofest. Och belysningen på bågarna tändes för första gången… och skiftade färg i takt med musiken – Pride – som dånade i natten.

021

011

… dock räckte inte min kamera för att göra ljusspelet rättvisa, men här kommer två bilder tagna vid ett senare tillfälle 🙂 .

Kopia av 075

Kopia av 071

Killebom 2013... det där med att gå på bron kan ju göras på olika sätt. Här riskeras inte bara ”äventyrarnas” liv, utan även de som går på gångbanan… om de skulle få en fallande kropp i skallen 😦 …

Kopia av 066

 

Annonser
Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Foto, Ljungaviken, Sölvesborg..., Sölvesborgs bron :-), Uncategorized, Väder / oväder och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Från spadtag till invigning…

  1. Fru Månsson skriver:

    Visst är det i Sölvesborg, tycker det liknar en bro jag såg i somras. Ha en fin fredagskväll!

    Gilla

  2. Ping: Bro över mörka vatten… | Fantasin skenar…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s