Trafiksäker rullstol… anno 2016

Fick ett brev någonstans ifrån i september som gällde rullstolar i bussar… och det handlade om säkerhet för dessa. Efter den 1 januari 2016 skulle inte min rullstol vara laglig att sitta i under resa med buss, vilket även innefattar färdtjänst och sjukresor.

Nå ja, gäller inte mig – för då kommer jag att vara gående efter knäprotesbytet igen -, så det pappret gick direkt i pappersinsamlingen. Ack, vad jag bedrog mig… operationen misslyckades 😦 , men jag mindes innehållet i pappret jag slängt. Frågan var bara vem adressaten var…

Jag googlade både avigt och rätt, och till sist hittade jag det. Det var Blekingetrafiken som låg bakom utskicket… vilket gått ut till alla i Blekinge som har färdtjänst.

rullstol

 

För att jag och andra – i rullstol – ska kunna åka till tex Blekingesjukhusen i fortsättningen krävs ett intyg från arbetsterapeuten… i annat fall får jag inte lov att sitta kvar i rullstolen under färden. Det krävs oxå att rullstolen är godkänd och rätt utrustad, dvs har bälte och nackstöd.

Rullstolen späns fast i bussens golv, men det är lite si och så med människan som sitter i den…

rull… bältet som ska sitta högt upp över låren ligger här nere vid knäna… likaså sitter det andra bältet säkert 30 centimeter framför mig. Faktum är att det hade räckt med en kraftig inbromsning för att jag skulle fått vingar :/

Vem ser till att den är rätt utrustad då?
Jo, för det ansvar hjälpmedelscentralen… och de är så överhopade av jobb att de fått flytta fram datumet till 1 mars 2016.

MEN FÖR ATT DE ÖVER HUVUD TAGET SKA KUNNA SÄKRA RULLSTOLEN MÅSTE FÖRST ARBETSTERAPEUTEN BESTÄLLA HEM DE DELAR SOM BEHÖVS…

 

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Knä..., Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Trafiksäker rullstol… anno 2016

  1. bibbipson skriver:

    Usch! Jag hoppas du kryar på dig nu. Men verkar lite moment 22 över det hela! Tack för titten på min blogg och att du följer mig. Tappade lite lusten med bloggandet när först katten och sen vår äldsta hund hastigt fick tas bort. Men jag lovar att ”komma igen”. Hoppas detta året blir bättre än det som varit, både för dig och för mig. 🙂

    Gilla

  2. Gunvor Persson skriver:

    Är man så ”dum” att man skaffar husdjur, så innebär det även att man måste fatta det mindre roliga beslutet att ta bort det så småningom. Jag brukar tänka på hur mycket glädje det bjudit mig på i 10-15 år… inte för att beslutet blir lättare, men jag skulle inte velat vara utan dessa år.

    2016 kommer säkert att bjuda på en massa papperstrassel för min del, eftersom den misslyckade knäoperationen måste anmälas någonstans…

    Gilla

  3. Fru Månsson skriver:

    Hoppas att det ordnar sig till det bästa å det snaraste. Ibland är verkligheten verkligen trist.

    Gilla

  4. Gunvor Persson skriver:

    Ja… har åtminstone ordnat tre månader sjukskrivning till i dag via vårdcentralen (ortopeden o rehab gör nämligen inte sånt), och ringt och talat om det för jobbet ”-Så de inte betalar ut lön till mig – vilket de gjort vid två tillfälle tidigare! -, vilket gjort att jag har en löneskuld hos dem. Suck! ”.

    Gilla

Kommentera

