Keyboard warriors…

… ett engelskt uttryck som knappast behöver någon översättning, jag tror alla förstår ändå. Alla har vi garanterat träffat dem på sociala medier… och – handen på hjärtat – kanske ibland även tillhört dem 😉 . Åtminstone har jag lättar för att uttrycka mig med bokstäver…

  1. Keyboard warriors syftar på en person – en fegis -som oftast inte vågar uttrycka sin ilska öga mot öga. En svag person… med bristande mod och  övertygelse i det ”riktiga” livet, som dessutom ofta har MYCKET dåligt självförtroende.
    I stället för att ta tjuren i hornen, och säga vad hen tycker till den det berör… talar hen om det genom att skriva på internet, vanligtvis med mycket aggressivitet och STORA BOKSTÄVER, blandat med svordomar och könsord.Här började det med att jag kommenterade en delad länk (om flyktingar) på ett socialt medium, som det så vackert kallas – när det egentligen är allas vårt facebook 🙂 -… på köpet fick jag veta vad hen tyckte om regeringen och att hen har taskig ekonomi.rasist1

2. Keyboard warriors viktigaste vapen är förstås ett tangentbord… utan det säger de inte så mycket. Det är ett sätt att lösa deras konflikter. Det kan låta banalt, men så är det inte… för det skrivna ordet kan ta väldigt hårt, vilket jag tror alla ”ungar” som hamnat i onåd på nätet skriver under på. Det klagas ofta på ungdomars hårda språk på nätet, men vaddå… äpplet faller inte så långt från päronträdet, så lär dem att hantera det skrivna språket då.

3. Keyboard Warriors syftar på en person som spyr galla över en person som inte kan försvara sig… eftersom hen inte deltar – eller ens vet om – i diskussionen. Hen använder tangentbordet för att snacka skit och förstöra för sin ”fiende”, samtidigt som hen sitter i sin hemmamiljö – varmt och skönt med en kopp kaffe, ivrigt påhejad av sina vänner – … långt från händelsens centrum och utan några verkliga konsekvenser.

4. Keyboard Warriors känns i allmänhet igen på ett väldigt raseri i sina skriftliga meddelanden, och betraktas som ”förlorare” av andra virtuella identiteter på Internet.

Det sista är faktiskt sant… jag har alltid känt att jag har övertaget i diskussioner som den ovan  🙂 .

———————————-

Att jag bloggar är ingen hemlighet – på sätt och vis oxå en Keyboard Warriors -, och ja; jag använder svordomar ibland… men aldrig mot tredje person.
Jag tycker om att skriva, även om rättstavning aldrig varit min starka sida… men det behöver man inte vara världsbäst på i dag. Datorn förser felstavade ord med ett rött streck, så jag kan ändra stavningen och ingen mer än jag behöver veta om att jag har en akilleshäl där.

Jag brukar tagga bloggarna med Sölvesborg… och får då även reda på annat som skrivs med samma tagg, tex asylkaos blogg.

————————————————BLT——————————————————

rasist7

Denna neutrala notis i en av Blekinges dagstidningarna hamnade i en blogg hos asylkaos… och då är den vassare.

——————————————————————————————————

RASIST6

”Polisen vill inte upplysa om signalement eftersom de vill undvika att allmänheten ska begripa sambandet mellan öppna gränser och brottslighet”.

Nähä, men de raderna gör att värdet av bloggen åker rakt ner i papperskorgen, kan jag säga… för jag förstår inte sambandet! Den som förstår får gärna förklara det för mig.

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Facebook, Sölvesborg..., Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Keyboard warriors…

  1. Fru Månsson skriver:

    Intressant inlägg och lite roligt hade jag allt åt fbdiskussionen även om det är ett allvarligt ämne. Hemskt också hur man kan använda sig av media och internet för att ”krydda” sanningar och göra dem verkliga till de som inte har för vana för källkritik. Märks inte av att du har problem med rättstavning. Ha en bra dag! 🙂

    Gilla

    • Gunvor Persson skriver:

      Det gör det inte OM jag använder dator, för att formulera meningar har jag oftast inga problem med (däremot glömmer jag ofta sista bokstaven och DET varnar inte datorn om).

      Jag har varit inblandad i ett flertal liknande FB diskussioner… och jag känner mig inte som en förlorare 🙂 .

      Liked by 1 person

      • Fru Månsson skriver:

        Nej, så kan det vara. Roligt med diskussioner och hur du håller lugn och sansad ton. Jag tycker att det blir allt mer otäckt med detta propagandakrig som pågår i sociala medier, bloggar med mera, där sanning förvrids för att skapa tvivel och spä på okunskap hos dem som inte vet hur man kollar källor och som säkerligen är oroliga över sin egen framtid och kanske aldrig har haft det lätt. Läste ditt snöinlägg också, kommenterade inte det eftersom jag gillar att det snöar men förstår att det kan vara besvärligt med dig och ditt knä. I bland önskar man att man kunde trolla. Önskar dig en trevlig helg i förskott! 🙂

        Liked by 1 person

  2. Gunvor Persson skriver:

    Genom att behålla lugnet retar jag motparten ännu mer… tror jag. Ha en trevlig helg 🙂

    Gilla

Kommentera

