”Mitt” kortidsboende…

Jaha… detta stod att läsa i BLT den 18 februari 2016. Är jag förvånad? Inte ett dugg! Detta var på tal redan when I left the building* den 13 mars 2015. 

Med tidningsläsning och vävning försvann även all möjlighet till träning… eftersom det var personalen på terapin som såg till att sjukgymnastens träningsprogram genomfördes. Jag hoppas att ni upplyser tex stroke o rehabavdelningen i Karlshamn om detta, eftersom de skickar färdigbehandlade patienter till er. Patienter som är vana vid att träffa sjukgymnast dagligen, likaså träna i arbetsterapin tillsammans med EN terapeut… kommer nu att göra… ingenting. Vad är det för rehabilitering egentligen?

*Dagarna innan jag lämnade stället, bad en av de som jobbade där att jag skulle försöka göra något för att rädda terapin… för annars kan du inte träna här OM du skulle komma hit igen. Mitt svar var: nej! Det kommer inte att sker.

Chefen på bygget tyckte inte om att jag använde sociala medier… och avdelningsföreståndaren upplyste mig om att jag – som kommunalare – hade tystnadsplikt.

——————————-

SLOTTSG
SLOTTS

Han berättar för BLT att han bott på Slottsgården i tio år. Dit flyttade han efter att han ådragit sig en stroke.Under åren har Gösta Fredriksson varit en trogen besökare på äldreboendets terapiavdelning som hållit öppet måndag till fredag.

– Jag har gått dit i stort sett dagligen. Det har varit min oas i tillvaron, poängterar han. Där har jag vävt, målat, spelat kort och umgåtts socialt med övriga här på Slottsgården.

Men vid årsskiftet stängdes verksamheten.

Enhetschef Linda Nordell upplyser om att tjänsten som ansvarig för terapin och dagcentralen redan i maj förra året minskade från heltid till 65 procent. Nu är tjänsten helt borta.

– Besvikelse hos både personal och boende är mycket stor, säger hon. Det är en neddragning som absolut märks.

Slottsgården har 45 platser samt 15 korttidsplatser. Enligt Linda Nordell har terapin i genomsnitt haft ett 15-tal besökare dagligen.

Nu ska det bedrivas viss verksamhet i samma riktning på varje avdelning. Det handlar om olika formar av social aktivering.

– Men det är klart, som på terapin blir det ju inte.

93-årige Gösta Fredriksson har svårt att dölja sin ilska över den stängda terapin. Han anser att politikerna därmed tagit bort det roliga för honom.

– Terapin var kryddan i tillvaron. Där hade vi alltid så roligt tillsammans, säger han en suck.

———– förkortad text———–

Han framhåller att han trivs väldigt bra på Slottsgården och att personalen är underbar. Men stängningen av terapin sitter som en tagg i själen.

– De har inte sänkt avgiften för att bo här, men de har tagit bort det roliga, summer han.

Att stänga terapin och dagcentralerna på äldreboendena ska enligt Roine Olsson (S) i omsorgsnämnden ge en årlig besparing på en miljon kronor.

Undantaget är Duvans dagcentral som är en öppen dagcentral, det vill säga öppen även för allmänheten. Där har politikerna valt att behålla en halvtidstjänst.

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Knä..., Reumatism, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

