1 mars 2016…

… träder en ny lag i kraft. Det är inte längre tillåtet att sitta kvar i rullstolen i färdtjänst- och sjukresefordon OM den inte är trafiksäker, dvs utrustad med nackstöd, bälte mm… lite beroende på vilken modell av rullstol man har.

I det första brevet jag fick i höstas skulle de nya reglerna börja gälla från den 1 januari 2016, men hjälpmedelscentralen hade inte en chans att göra Blekinges 5000 rullstolar trafikgodkända till den dagen… utan fick dispens till den siste februari.

Nu var det inte så enkelt att man bara kunde ringa hjälpmedelscentralen och be dem komma och fixa rullstollen… 

Nä, först måste arbetsterapeuten kontaktas. Hens uppgift var att beställa reservdelarna som behövdes till just den rullstolsmodell som jag har, och därefter skicka en arbetsorder till hjälpmedelscentralen. Först då kan dessa goa killar komma och montera delarna 🙂 …

IMG_9520 (2)

Hade jag en trafiksäker rullstol nu då? Nä… fullt så enkelt var det inte. Först skulle hjälpmedelscentralen kontakta arbetsterapeuten om att de utfört hens order.

Arbetsterapeuten skulle sen boka tid med mig, och komma hit och ställa in nackstödet så det passade mig… och ge mig ett intyg på att jag nu hade en trafiksäker stol.

Nu då? Nu måste jag väl få åka sittande i rullstolen? Nopp! Intyget skall sedan skickas till Region Blekinge i Karlskrona… och det ligger på MITT ansvar att det blir gjort.

————————————

Jag skickade in intyget den 10 februari… och än har jag inte ens fått en bekräftelse på att det kommit fram.

MAO jag vet inte om jag får sitta kvar i rullstolen vid framtida resor, eller om jag måste ha en ledsagare med mig för att baxa över mig till bussens säte…

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Knä..., Knäplastik, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

