Börja aldrig släktforska!

Gammal Lilla Damen blogg från 2010 och zoopet… som fortfarande känns lika aktuell 😉 .

————————–

Börja aldrig släktforska… OM Du inte har väldigt mycket tid över som Du inte kan fylla med något bättre

Du riskerar att glömmer städa, vattna krukväxter, tömma kattlådor, äta, köra och handla, och att gå och lägga dig (när Du förväntas göra det för att orka upp till jobbet ).

I ett plötsligt – men snabbt bortflyende ögonblick – blir Du medveten om att magen gnäller, krukväxterna nästan trillar ur sina krukorna – Asch… de klar sig säkert några dagar till! – , odören från katt-toan och… Jäklar! Väckarklockan ringer om två timmar!

Släktforskning borde vara triangelmärkt – precis som vissa medusiner -, eftersom det påverkar koncentrationen  och är starkt vanebildande. Man vill bara ha mer, mer, mer…

När man lyckas lösa ETT problem får man dessutom två nya, förhoppningsvis… dvs när man klurat ut när farfarsfar föddes, får man namnet på hans föräldrar (har man otur är han en oäkting, dvs fadern är okänd…
Inte kul om det inträffar redan på farfarsfar, resultatet blir stora tråkiga luckor i stamtavlan ju .

Martin-mysteriumet…Nå! Fick för länge (typ 3år) sedan namn och födelsdata på svågerns mor- och farföräldrar. Då var det inte ett helt enkelt projekt att gå vidare med…

Eftersom de var födda på 1900-talet finns de inte med på CD-skivan över Sveriges befolkning 1900… vilket annars är det ställe man brukar börja med att söka på. Microfilm och Genline slutade dessutom ungefär samtidigt, så det gick inte heller…

Lade lappen från svågern på ett säkert ställe… och hittade den först när jag sorterade papper, tidningar mm efter jul . Bättre sent än aldrig, och nu var förutsättningarna dessutom mycket bättre eftersom jag tog ett SVAR-abonnemang strax före jul, och där finns födda fram till runt 1930 iallafall…

Att hitta Ingeborg Åkesson var ganska lätt eftersom jag även fått förslag på vilken socken i Skåne som det handlade om, dessutom visste jag vad föräldrarna skulle heta i förnamn…

Det visade sig vara en snäll präst som skrivit in Ingeborg i födelseboken! Han hade förutom föräldrarnas namn även skriv in deras födelsedata. Flyt kallas det… men det stod dock inte VAR de var födda, så det blev till att söka på SvBef 1900 för att få reda på var de såg dagen ljus för första gången.

Mamman Johanna gick jättebra, hon bodde fortfarande hemma hos sina föräldrar (som jag då fick namnet på), men pappan Martin hade flyttat hemifrån och jobbade i Wittskövle (Skåne).

Ringde en vän – ”Lotta” -, som jag visste hade SvBef 1890 i sin dator, och bad henne slå på Martin Åkesson och födelsedatat. Han fanns inte

Triangeldrama mitt i natten…
På 1900-skivan fanns Thure Martin Åkesson (som han var döpt till) med… han var faktiskt den ende Martin Åkesson + födelsedata, född det året i hela Sverige.

På 1890-skivan finns han inte… var i helsike var han då? Var han född oäkta med annat efternamn? Mot det talade att han senare blev åbo, och det var en sak som knappast oäktingar lyckades med… men vi kom inte på något bättre.

Jag hade som sagt ”Lotta” i luren, och hon hade sin tur kontakt med sin kompis 60-70 mil bort i Eskilstuna via Skype… blev vi klokare på Martin? Neeeej… blev till att söka på enbart Martin + årtalet + Skåne! En himla massa Martin blev det… utspridda över hela Skåne! Godnatt och Sov gott!

Sov inget vidare kan jag meddela…

Dagen efter ringde ”Lotta”, som är envis som jag vet inte vad… då höll hon på att gå igenom alla Martin.

En prick mer eller mindre spelar väl ingen roll, eller?
Blev ”Lotta” som till slut löste Martin-mysteriumet! Att stavningen är viktig på skivorna vet jag, men ändå… på 1890-skivan hette mannen vi letat halva natten och halva dagen efter TURE MÅRTEN ÅKESSON!

Ha en trevlig kväll… och tänk Er noga för innan Ni börjar släktforska 😉 .

—————————-

PS: Skulle krukväxterna mot förmodan inte överleva, så finns det nya att köpa !

Det här inlägget postades i Allmänt, Blogg, Genealogi, Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Börja aldrig släktforska!

  1. CrimsonCorundum skriver:

    Väldigt kul inlägg. Jag och min familj skulle verkligen komma igång igen med vår forskning. Tyvärr har vi kört fast, men förhoppningsvis kan vi få det att lossna snart.

    Liked by 1 person

  2. Solsi skriver:

    Ja nog tar det tid alltid, men det är roligt fast jag kan inte så mycket som du. Vilka ”sidor/länkar” använder du. My heritage, genline ja vad och prenumererar du på några

    Gilla

    • Gunvor Persson skriver:

      Ancestry och AD har jag abonnemang på… använder dessutom DDSS, Familysearch och ellis island frekvent.

      Dessutom är jag medlem på ett par släktforskarsidor på facebook 🙂 …

      Gilla

Kommentera

