Det där med DNA…

… går över mitt förstånd och långt in på Sissas, känns det som.

Obegripliga koder och skumma grupper… vaddå haplogrupp (Duplo… vet jag vad är!), mtDNA, mtFull Sequence, FTDNA, Eh? Inte blev jag klokare på årets släktforskningens dag heller…

dna

En sak förstår jag dock… OM jag ska hänga med på den senaste trenden inom släktforskningens mysterium, lär det orsaka en himla massa sökande på googel till att börja med!

Som om inte det vore nog, måste man sedan börja med att bestämma vilken firma man ska anlita. Jamen, det beror ju vad DU är ute efter. Som om jag skulle veta det! Vad kan jag få veta… borde det stå i stället ju.

En sak man bör fundera på INNAN man testar sig är risken/möjligheten att man kan upptäcka oväntade släktband. Ett avklippt släktband – som inte stämmer med pappersforskningen -, har förmodligen alla någonstans i sitt släktträd… dvs fadern är inte den som är uppgiven i kyrkböckerna.

———————————————-

Det vanligast bland svenska släktforskare är att testa sig hos Family Tree DNA, men ett annat alternativ är The Genographic Project och 23andMe… dessutom började ancestry sälja test till Sverige 2016. Kanhända finns det fler aktörer att välja på…

När man väl kan svara på DEN frågan, finns det olika test att välja på.

Family Tree DNA: Testet Family Finder
Här testas närmare en miljon positioner i ditt DNA. Med detta kan du hitta nu levande släktingar (upp till ca 10-männingar) via alla grenar i ditt anträd. Andra testade personer, som du visar dig vara släkt med, visas i en lista tillsammans med kontaktuppgifter till dina nya släktingar (normalt brukar man hitta 30-200 personer). Det är sedan väldigt spännande att försöka pussla fram exakt hur man är släkt med sina ”DNA-kusiner”.

Family Tree DNA: Testet mtDNA
Här får du reda på hur dina rakt uppstigande kvinnliga anmödrar migrerat från Afrika för 100 000 år sedan till där du finns idag. Det är väldigt intressant, eftersom du dels får veta vilken gren av mänsklighetens släktträd du tillhör och dessutom bidrar till den forskning som just nu pågår om hur Sverige och Skandinavien en gång befolkades. Detta test kan tas av både kvinnor och män.

Family Tree DNA: Testet Y-DNA
Här får du reda på hur dina rakt uppstigande manliga anfäder migrerat från Afrika för 100 000 år sedan till där du finns idag. Det är väldigt intressant, eftersom du dels får veta vilken gren av mänsklighetens manliga släktträd du tillhör och dessutom bidrar till den forskning som just nu pågår om hur Sverige och Skandinavien en gång befolkades. Som kvinna har du ingen Y-kromosom, så du kan tyvärr inte testa Y-DNA. Men om du har en bror, så kan du låta honom testa, eftersom han har ärvt pappas Y-kromosom.

The Genographic Project: Genographic 2.0
Hos Genographic Project finns endast ett test, som är en kombination av mtDNA och Y-DNA hos FTDNA.

ancestry: AncestryDNA är ett DNA-test som använder sig av de senaste autosomala teknikerna och på så sätt revolutionerar hur du upptäcker din släkthistoria. Tjänsten kombinerar avancerad DNA-forskning med världens största online-tjänst för släktforskning och kan på så sätt ge dig information om ditt genetiska ursprung och hjälpa dig hitta nya släktingar. Tjänsten visar ditt ursprung flera generationer bakåt (ca 500 år) i tiden och kan exempelvis ge dig inblick i vilken del av Europa dina förfäder kom ifrån eller om du har dina rötter i Östasien eller kanske Afrika. AncestryDNA kan också vara till hjälp när du vill hitta släktskap med okända släktingar, tack vare den dynamiska listan med matchningar med andra personer som också har gjort Ancestrys DNA-test.

Det enda jag mao kan utesluta är Y-DNA, eftersom halvgamla kärringar normalt inte har någon Y kromosom 😉 .

———————————–

Vad blir då svaret på testerna? Jo, en lista med kontaktuppgifter till TESTADE personer SOM LAGT UPP SINA ANOR i ett träd hos säljaren. Dessa personen har mer eller mindre gemensam DNA med mig, och sen är det upp till Oss att lista ut vilken den gemensamma anan är.

Ett vanligt missförstånd är att man tror att man får ett mer eller mindre komplett släktträd genom att beställa ett DNA-test… så är det inte, för utan traditionell pappersforskning säger testet inte mycket.

En annan sak, som jag hört (nu ska man ioförsig inte tro på allt man hör) är att långt ifrån alla testade personer lämnar ut sitt släktträd.
Det tycker jag är lika svårt att förstå som när folk öronmärker/chippar sina husdjur, men INTE registerar det hos kennelklubben… de djuren kommer inte hem igen, fastän de är märkta.

Så om man inte är beredd att ”bjuda” på sin egna forskning, varför testar man sig då? Fattar ingenting… om jag ska vara ärlig.

En viktig fråga för mig INNAN jag bestämmer mig för VAR jag ska testa mig – och som jag INTE hittar svaret på på nätet, – är om det finns en samlad databas för testresultaten – oberoende av vem man testar sig hos – eller om man bara får träffar från den firman som man valt att skickat sitt test till?

Jag vet att de flesta svenska väljer att testa sig hos Family Tree DNA, men jag vet oxå att min amerikanska kusin inklusive hennes mor har testat sig hos ancestry.

 

* Röd text är klippt och stulet från Peter Sjölunds blogg: http://sjolunds.se/dna-genealogi/?page_id=16

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Genealogi, Sölvesborgs Släktforskarförening, Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det där med DNA…

  1. larsgudmundsson skriver:

    Hej Gunvor!
    Jag fann denna blogg på Facebook bland ”släktforskning för noviser”. Trevlig sida!
    Jag gjorde DNA-test hos Family Tree DNA (family finder), och fick då en lista på drygt 520 namn, som nu efter lite drygt 2 månader vuxit till 585 namn. Några av de närmsta träffarna har jag kunnat härleda, men några av de närmre som lagt upp sina träd hittar jag ingen koppling trots att det borde vara hopakopplat inom de 4- 5 närmsta leden.
    YDNA har jag också gjort, men inte satt mig in i ännu. Tog en YDNA 37 (37 markeringars) där en träff finns på 37, 75 träffar på 25 och cirka 600 träffar på 12 markeringars.
    mtDNA tog jag med, och inte heller här har jag satt in mig i det ännu.
    Något som heter HVR1 är där cirka 1000 träffar ,medan på HVR1 + HVR2 är där endast 10 träffar.
    HAPLO-group för YDNA är R-M269 och mtDNA är det T1 för mig!

    Det finns en sida där man kan lägga in sitt DNA-resultat för Family Finder, och det är https://www.gedmatch.com/

    Ha en fortsatt fin dag.

    Liked by 2 people

  2. Gunvor Persson skriver:

    Hej, och kul att du hittat min blogg 🙂
    Det blev ett family finder test för min del, klart i juni 2016… vilket gav ca 430 träffar (i dag är det uppe i 530). Jag – vi – har väl löst ungefär tio av dem… hittentills.

    Allra högst upp på listan fanns en tjej som jag aldrig hört talas om, och förmodligen inte hittat UTAN testet. Det visade sig att vi var nästkusiner, typ (min far var kusin med hennes mormors mor)…
    Väldigt många av mina träffar har dock rötterna ner på 1600-talet i Skåne… medan jag själv har merparten av mina anor i västra Blekinge (ner till slutet på 1600-talet), och detta får jag inte ihop.

    Liked by 1 person

Kommentera

