Det är ju tur att det finns sjukresor…

… så man får lite spänning i tillvaron 🙂 .

👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹

Jag hade en tid på Karlshamns lasarett i hin´dan, så jag beställde en sjukresa dit i god tid före besöket… eftersom jag måste meddela hemtjänsten minst fem dagar före ev ändringar – gäller sjukhus, så väl som nöjesresor… så att göra något tripp spontant är omöjligt – i schemat.

karta1

Mellan Sölvesborg och Karlshamn är det tre mil, vilket normalt sett innebär att sjukresebilen hämtar mig (A) 1 timme före utsatt läkarbesök…

Den här dagen skulle två resenärer till hämtas… en i Mjällby (B), och en på Hälleviksvägen (C). Inget konstigt med det, för det är sällan man är ensam i bilen… men so what, det ökade på min resväg men ca en mil, men det är smällar man får ta när man åker sjukresor.

Efter att B hämtats körde chauffören FÖRBI där C bodde – röd markering på kartan – och tillbaka mot Sölvesborg, och svänger av mot Sölve i rondellen… upptäcker att något inte stämmer och gör en U-sväng, in i rondellen och väljer samma väg som vi nyss kom från!

Svänger in till höger, passerar rakt igenom en mer eller mindre övergiven gård… och föröver fanns bara åkrar och öppna landskap. Vänder – och centralen ringer och undrar var han är – … eftersom resenären C sett en färdtjänstbil passera.

Nu har jag åkt i 30 minuter, men det är fortfarande säkert minst 27 kilometer kvar till Karlshamn… nå, 3 mil klarar man lätt på 30 minuter på nya E22 🙂 .
Men chauffören tar till min (vår) stora förvåning inte närmsta vägen mot E22an, utan svänger höger mot Mjällby igen :/

???

Och så svänger han vänster, in på Norremarksvägen… men hallå!

Norremarksvägen består till stora delar av en grusig smal vägbana… med hastighetsbegränsning 50… där det är ett äventyr att möta stora breda fordon.
Om ni nu till äventyrs inte redan vet det, så kan jag meddela att bönderna har plockat fram sina redskap – stora och breda på alla håll – och dammat av dem inför vårbestyren.

Norremarkvägen ansluter till gamla E22 i Ysane, och därifrån är det omöjligt att komma upp på den nya snabbare vägen, förrän man kommer till Björkenäs… vilket ligger ca 1 mil från Karlshamn.

När jag anländer till lasarettet har jag åkt bil i 70 minuter… vilket innebar att jag kom tio minuter försent dit jag skulle.

👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹

När jag upplyste honom om det, fick jag veta att han kunde inte hjälpa att jag skulle dit jag skulle… och att han inte kunde hjälpa att det var fler som skulle åka, vilket är korrekt… men med rätt vägval kör man gladeligen 4 mil på en timme!

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Knä..., Knäplastik, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Det är ju tur att det finns sjukresor…

  1. Carina Jakobsen skriver:

    Inget roligt åkande!! Detta får mig att tänka på en händelse för en elev på Valjeviken för några år sen. Han hade varit hemma på lov i Malmö och ser väldigt dåligt. Taxi killen hade ingen GPS, så när de kört en stund bad han eleven visa vägen som svarar ” Men jag vet ju inte var vi är för jag ser ju inget”!!! Hans resa tog tre timmar från Malmö!! ROLIGT MED FÄRDTJÄNST när det ”klöddar” sig! // Carina Jakobsen

    Liked by 1 person

    • Gunvor Persson skriver:

      Jodu, det är lika spännande varje gång man åker… just för att man är i någon annans ”våld” och inte kan påverka vägvalet.
      Ofta fungerar det perfekt, men rädslan över att man kan åka alldeles åt skogen finns ändå i bakhuvudet hela tiden…

      Gilla

  2. bibbipson skriver:

    Ja det var ett äventyr det där du! 😦

    Liked by 1 person

Kommentera

