Orsak och verkan…

Fortsättning från… https://gunvorpersson1.wordpress.com/2016/03/18/fredag-igen/

Torsdag igen, men denna veckan har jag inte tänkt ringa till Ulla-Bella på ortopeden…
dels är det ju ”långfredag” och dels påsk…

påsk

… men mest beror det på att jag fick ett brev från C i tisdags.

  🐣🐣  – ✿❥✿—-  🐣🐣  —-✿❥✿ 🐣🐣  

Jag hade – efter att ha jagat den utlovade telefontiden i fyra veckor – tagit beslutet att enda sättet att få kontakt med C uppenbarligen verkade vara att anmäla till någon annan stans, typ!

Inget jag egentligen ville göra (jag vill inte bli ovän med någon, och definitivt inte med någon som jag är i beroende ställning till… kommer ju att hamna på ortopeden förr eller senare igen), men jag såg ingen annan utväg.

De har förvandlat en glad kärring i sina bästa år, med enormt tålamod och framtidstro… till en bitterfitta, som inte bara tappat tron på ortopeden, utan även på framtiden!

Grattis… bra jobbat 🐣 !

Så man kan lugnt säga att det var i grevens tid som brevet anlände… för efter helgen hade anmälningen varit ett faktum.

———————————–

Brevet inleds med en ursäkt och förklaring till varför det tagit sådan tid (3,5 månader efter att problemet konstaterades = 7 december 2015), men mina kvarstående bekymmer har diskuterats med kollegor och representant från firman som sålt protesen.
Man har kommit fram till att protesen sitter väl förankrad och i korrekt position.

Vad de misstänker är dock att knäskålen hoppar ur led – mot utsidan av benet – när jag har böjt knäet. Effekten av det blir att jag inte kan använda lårmuskeln för att sträcka benet rakt…

I första hand föreslår de en sk knäskålsstabiliserande ortos – remiss är skickad till ortopedverkstan – som ska hålla knäskålen på plats, och resultatet av den ska de utvärderas efter någon vecka.

Fungerar det då någorlunda att sträcka benet, kan de besluta om att operera knäskålen… och önskar jag då fortfarande att träffa någon ytterligare läkare på regionsklinik så är det ok innan de tar ett slutgiltigt beslut.

———– 🐣🐣 ———–

Det var det! Därmed är jag rökt… tyvärr! 

———– 🐣🐣 ———–

Ingen ortos i världen kan göra så att jag – simsalabim – kommer att kunna sträcka benet rakt igen – vilket jag kunde före operationen -, men inte lyckat göra en endaste gång efter ingreppet den 8 oktober 2015.

Ett bandage… som ska lyckas med något som sjukgymnaster på så väl ortopeden som rehab gått bet på, och hemsjukvården inte ens vill försöka sig på.
Någon operation kommer därför knappast att bli aktuell på knäskålen… vilket är lika bra det, eftersom den INTE ÄR ORSAKEN till bekymret, så en ev. operation kommer inte att lösa något.  

Kausalitet…
Kausalitet innebär en specifik nödvändighet i relationen mellan saker och ting. Om kausalitet råder mellan två saker / händelser, kallas den ena orsak och den andra verkan.

Vanliga antaganden inom naturvetenskapen är att verkan INTE kan föregå orsaken, och att allting har (minst) en orsak.

Min knäskål är inte orsaken, utan verkan… av ett måndagsexemplar till protes! För att knäskålen hoppar ur led (om den nu verkligen gör det) är nämligen INTE det första som händer i knäet…

IMG_9538Jag KAN låsa och hålla knäet rakt i denna position – alltså fungerar lårmuskeln! -, men så fort jag böjer det mer än 10 grader HÄNDER DET SAKER I PROTESEN.

Det första som händer är att nederdelen = underbenet, ramlar ner inuti protesen… och det är det som är orsaken till problemet.

Det andra som händer är att jag med omedelbart verkan tappar kontrollen över underbenet… som faller fritt och roterar kraftigt ut åt vänster! 

IMG_9537När protesen ramlat ner i detta läget är benet omöjligt att sträcka upp i rakt läge igen – ju mer jag ta i, ju mer drar underbenet till vänster, och jag förstår – helt ärligt – inte hur en ortos skulle kunna hindra protesen från att göra så… men ingen skulle bli gladare än jag, om det verkligen fungerar.

—————————————-

Vad som jag tycker är mycket bedrövligt i hela denna historian är att De har diskuterat mitt knä läkare emellan, likaså med försäljaren… men inte med den närmast sörjande, dvs mig.

Redan den 26 januari 2016 påstod De att mitt problem orsakas av antingen min fula knäskål, en lös benbit eller bakomliggande sjukdom… men det skulle ändå ta drygt två månader innan De trodde sig ha en lösning på det.

Jag kände redan dagarna efter operationen – 8 oktober 2015 – att något inte stämde med protesen, men nej då… De har bestämt – över mitt huvud – att det inte är något fel på den.

—————————————–

Min 25 år långa erfarenhet av knäproteser är uppenbarligen inte värt ett dugg i sammanhanget…

Fortsättning följer… https://gunvorpersson1.wordpress.com/2016/04/06/sjukskriven-tre-manader-till/

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Knä..., Knäplastik, Reumatism, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Orsak och verkan…

  1. Fru Månsson skriver:

    Tråkigt att höra men tror att det tyvärr inte är en ovanlighet i dagens sjukvård. Vill önska dig också en riktigt Glad Påsk! ❤ 🙂

    Gilla

  2. Ping: Fredag igen… | Fantasin skenar…

  3. Ping: Sjukskriven tre månader till… | Fantasin skenar…

Kommentera

