Penna eller tangentbord?

skrivaförhand17majbltArtikel från Blekinge Läns Tidning den 17 maj 2016…

Detta påstående skriver jag under på – på tangentbord 😉  – alla dagar i veckan. Jag tvivlar inte en sekund – och kommer aldrig att göra – på att det är så.

Numer skriver jag bara inköpslistor på papper, men jag kan jämföra skriva med att teckna… något som jag varit hyfsat bra på TROTS att jag har ”häxhänder” (pga att jag haft ledgångsreumatism sedan barnsben).

Hur kan du rita så bra med dina händer? är en fråga jag ofta fått. Mitt svar brukar vara att det kan jag inte, jag ritar inte med mina deformerade händer… utan med en penna!
Hur – och med vad – jag håller i  pennan är oväsentligt för resultatet!

Att rita – och sannolikt oxå skriva – är en färskvara.
Låter man bli, blir man väldigt snabbt ringrostig. Man förlorar kontakten mellan handen och ögat / hjärnan.

Att rita / skriva är mer förmågan att kunna se, än en finmotorisk färdighet… men genom att underhålla den – tro det eller ej – minns man också resultatet man får på pappret 🙂 .

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Pyssel, Tecknat :-), Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

