Konsten att beställa en sjukresa…

For information in English, please press nine…

Japp… så säger den automatiska telefonsvararen hos Blekinge trafikens beställnings-, lednings- och informationscentral när man ringer dit för att tex beställer en sjukresa inför ett läkarbesök.
Dessutom får man veta att samtalet kan komma att spelas in i utbildningssyfte – vilket jag uppfattar som ett sorts hot! -, men fine, jag hoppas att ni gör det också… för ni bör bli medvetna om att ni inte har befogenhet att ändra på läkarnas scheman (eller någon annans heller) genom att ringa dit ang. att bilen är sen… frågan är om ni ens skulle lyckas få fram ett meddelande till ortopeden!

Det är tur att ni finns, men de två senaste resorna har inneburit mycket oro och stress – befogad sådan -… eftersom jag kommit fem-tio minuter försent till läkarna jag haft en tid bokad hos. Ska det verkligen behöva vara så?

Detta trots att jag blivit lovad att bli hämtad en timme före utsatt läkarbesök – som jag har på sjukhuset tre mil bort.

En timme är normalt sett gott om tid att köra tre mil på… tick, tack, tick, tack.
Det ser säkert snyggt ut efteråt i era papper, men verkligheten är tyvärr en helt annan. Gott om tid, som sagt… men då vill det till att ni kommer på utsatt tid.

15 minuter över utsatt tid ringde vi och undrade var bilen blivit av… och fick en lektion om att de måste samordna transporterna, det måste Ni väl förstå?
Jodå, det tar jag för givet att ni måste… jag förväntar mig inte att de ska hämta enbart mig med bussen, men faktum kvarstår JAG har en tid att passa.

———————

JAG ANSER DOCK ATT GER MAN ETT LÖFTE – I VILKET SAMMANHANG DET ÄN MÅ VARA – SKALL DET HÅLLAS. FÖRMILDRANDE OMSTÄNDIGHETER ÄR ENDAST OFÖRUTSEDDA HÄNDELSER, TYP VÄDER OCH TRAFIKSTOCKNING, SOM INGEN KAN FÖRUTSE. PUNKT!

———————

Nåja, bilen skulle komma om fem minuter (vilket är det standar svaret man brukar få).

Tre mil på 40 minuter är fortfarande gott om tid på nya E22
… men sanningen var att de fem minuterna snarare var femton! När väl taxibussen kom undrade chaffisen om beställningscentralen inte ringt och meddelat förseningen… vilket jag inte visste något om, eftersom vi stått UTE och väntat i en halvtimme.

Ok, tre mil på 30 minuter börjar bli kort om tid… men är fullt genomförbart.
I fordonet satt dock redan en resenär som först skulle lämnas på ett boende. På boendet stod ett helt gäng och väntade oroligt på hen, eftersom de tillsammans skulle i väg på en aktivitet som de nu kom en halv timme försent till.

Därefter skulle ytterligare en passagerare hämtas för att åka till Karlshamns sjukhus. Hen hade ringt beställningscentralen två gånger under de 40 minuter hen hade väntat… och nej, han hade inte blivit uppringd av beställningscentralen ang. förseningen.

Ok, 20 minuter kvar att köra tre mil på… är väl ens knappt möjligt att genomföra 😦 .

En minut i tre svängde taxin av E22 vid Karlshamn – samtidigt som det stod i färddatorn att jag skulle lämnas på sjukhuset 15.08, dvs 8 minuter efter mitt läkarbesök.
Från E22 återstår två trafikljus att passera, en kassa, en promenad och en hiss-tur innan man är uppe på mottagning jag skulle till.

ros1

Ett helt fång förgätmigej till chauffören
som såg till att jag bara kom fem minuter för sent 🙂 .

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Konsten att beställa en sjukresa…

  1. Fru Månsson skriver:

    Hoppas att du fick träffa läkaren i alla fall men det lät som det. Ha en fortsatt fin söndagskväll!

    Gilla

Kommentera

