Ortopedens kovändning…

Inför mötet med ortopeden i Karlshamn var jag laddad till tänderna. Jag hade en knäskål som fungerade dagen före operationen… men inte dagen efter; så vad hände med den under operation egentligen? Det ville jag ha svar på…

Det blev ett ganska ”smörigt” besök, om man får säga så… och det pratades mest om det faktum att jag fyllde år och borde vara hemma och äta tårta – och dricka vin! -,  och inte vara på ortopeden… men om min knäskål sades inte ett ord!

———– Detta har hänt… snabbrepris! ———

 

8 oktober 2015... en 19-år gammal knäprotes byttes ut.
7 december 2015… slutbesiktigar ortopeden knäet. Knäet som inte fungerar som det var tänkt… motfråga: -Vad har du gjort? Svar, inget som jag inte ska.
11 januari 2016… ringer jag till ortopeden och undrar över ev. uppföljning av knäet.
26 januari 2016… vid uppföljningen på ortopeden får jag veta att de kvarstående bekymren beror på a/ lös benbit i knäet, b/ ful knäskål (lagad och lappad efter en knäskålsfraktur) eller c/ underliggande sjukdom. Blir lovad en telefontid om fyra veckor, dessutom att ortopeden kan sjukskriva mig… och alla varningsklockor i mig börjar ringa. Sedan när har ortopeden börjat sjukskriva folk?
5 februari 2016… mailar jag ortopeden i både Blekinge och Skåne. Blekinges svarade med att vidarebefordra mitt mail till ”min” läkare… Skåne svarade med att skicka en egenremiss.
20 februari 2016… fick jag svaret på egenremissen, som sa att jag måste be opererande läkare skicka en remiss mm till dem. Nattsvart besked…
29 februari 2016… ringer jag ortopeden och undrar över den utlovade telefontiden.
4 mars 2016… ringer jag ortopeden och undrar över den utlovade telefontiden.
4 mars 2016… mejlar jag en kurator i Karlshamn, för ortopeden vill uppenbarligen inte veta av mig mer.
11 mars 2016... ringer jag ortopeden och undrar över den utlovade telefontiden.
18 mars 2016… ringer jag ortopeden och undrar över den utlovade telefontiden. Jag tala oxå om varför. Jag vill ha en second opinion i Lund och behöver en remiss dit…
22 mars 2016... var jag hos kuratorn i Karlshamn, anledning tyckte hon jag skulle hålla tyst om… okdå, finns inget i min dator om detta 🙂 .
22 mars 2016… fick jag ett brev från ortopeden. De har kommit fram till att protesen sitter som den ska, men de misstänker att det är knäskålen som är boven i dramat. Därför ska jag få en remiss till ortopedverkstan för att prova ut en ortos som ska hindra min knäskål att hoppa ur led…. vilket jag betvivlar att den gör.
Ingen ortos i världen kommer väl att kunna hindra – som jag ser det – underbenet från att ”trillar ner” i protesen :/ .

IMG_9537
4 april 2016… var jag på vårdcentralen med anledning av att sjukskrivningen gått ut. Visserligen hade ju ortopeden lovat att de kunde göra det, men jag fick ju inte tag i dem… trots flera samtal och mail. ”-Du MÅSTE anmäla dem!”… var svaret jag fick – förutom förlängd sjukskrivning.
4 april 2016… mailar jag ortopeden i både Blekinge och Skåne län igen. Blekinges svar är återigen att de vidarebefordra mitt mail till ”min” läkare… Skåne svarade inte alls.
18 april 2016… var jag på ortopedverkstan i Karlskrona för att prova ut en ortos. Teknikern svor rak ut vid åsynen av mitt sneda ben. Detta var inget han kunde åtgärda med ett bandage, utan ett fall för ortopeden… men det var ju de som skickat dit mig.
25 april 2016… fick jag en besökstid hos ortopeden i Karlshamn den 18 maj. Dessutom fick jag en bekräftelse från ortopeden i Lund att de fått en remiss från Karlshamn. Tre månades väntetid på en kallelse dit…
28 april 2016… klockan 17.00, ringde ortopeden i Lund. Jag är välkommen dit den 4 maj…
29 april 2016… kom ortosen på posten. Tyvärr blev inget bättre av den, tvärtom så fick jag ont och blåmärken på knäet av den…
4 maj 2016… var jag på ortopeden i Lund. Det mest iögonfallade ”felet” var att min yttre sträckmuskel var väldigt slapp… det andra var att knäskålen var väldigt tunn och dessutom satt på vänster sida av knäet. Dessutom betedde sig protesen märkligt (tack för det)…
18 maj 2016… var jag som sagt på ortopeden i Karlshamn, och beredd att argumentera för min knäskål med näbbar och klor… och så nämndes den inte överhuvudtaget, för läkarna hade gjort en kovändning sedan i påskas!

Nu berättar de att de gjort en felbedömning av mitt knä, och protesen de satte in i oktober var för liten. Eftersom jag är så liten (!) satte de in den minsta modellen av protes… vilket var rätt beslut i oktober. Nu hade de kommit fram till att de kunde gjort på ett annat sätt vid operationen och då oxå valt en större protes-modell.

Resultatet av den felaktiga protesen är också att knäet inte kommer att bli bättre än det är idag… och det kommer inte att hjälpa hur mycket jag än vill eller tränar.

Man kan ju tycka att detta borde vara ett mycket knäckande besked att få, men på något underligt vis känns det som en halv seger; Det var inte jag som var dålig på att träna, eller inte ville tillräckligt mycket… det var en mission impossible med en felaktig protes.

 

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Knä..., Knäplastik, Reumatism, Sölvesborg..., Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ortopedens kovändning…

  1. Fru Månsson skriver:

    Men ändå, jag förstår din känsla men tråkigt att de gjorde fel. Skönt dock att de kunde erkänna det. Kram!

    Liked by 1 person

  2. Gunvor Persson skriver:

    Tänk om jag haft afasi, då hade nog läget fortfarande varit som den 7 december… för vem hade ”stridit” för mig då?

    Gilla

Kommentera

