DNA + pappersforskning = SANT!

Fortsättning på https://gunvorpersson1.wordpress.com/2016/05/15/recension-av-p-sjolunds-slaktforska-med-dna-eller-inte/

…………………..

Efter att ha läst Handbok 9, utgiven av släktforskarförbundet – och skriven av Peter Sjölund – har jag lagt ner tanken på att ens försöka recensera en faktabok, men…

… de 127 sidorna är skrivna på ett så lättillgängligt språk, att även den som inte är jätteintresserad av hur man kan använda DNA inom just släktforskning har behållning av att läsa den.

”I skolan fick jag lära mig att en människa har 46 kromosomer, eller 23 par… varav det ena paret är XX eller XY och bestämmer könet på individen. Punkt!”

Men så enkelt är det förstås inte. Alla dessa kromosomer består av A C G T bitar som tillsammans ger en kod. ALLA har vi en DNA kod – varesig man släktforskar eller ej – som består av A C G T… ”pusselbitar” i en unik kombination, och den består av hisnande tre miljarder bokstäver. Ett jättepussel med andra ord (jag brukar var bra på att lägga pussel, men de största jag tidigare lagt har väl haft knappt 2000 bitar… max).

Hälften av bitarna i mitt DNA pussel – dvs min kod – har jag fått från pappa, och den andra hälften kommer från mamma… som i sin tur båda ärvt sina DNA koder på samma sätt från sina föräldrar, som i sin tur ärvt den från sina… och så vidare… ända bak till Adam och Eva, eller vad de nu kan tänkas ha hetat. Inget konstigt med det…

Har jag någon anledning att DNA testa mig?

Jag… som har hållit på med släktforskning sedan långt innan det blev en populär hobby (som var och varannan person sysslar med idag) och har min stamtavla på papper sedan länge.

Jag… som otroligt nog inte har en enda oäkting bland mina anor (okända fäder är annars en sak man kan lösa med DNA)!

Jag… som är uppvuxen på en gård med öknamnet Piädd (farfars föräldrahem), och med en farmor som tyckte jag skulle vara stolt över det (pga. att runt 1900 fick barnen lära sig i skolan att Piäddegården var så gammal att där bara blev en överlevande vid digerdöden).

Att hennes barndomsgård i en grannby går att följa längre bak i kyrkböckerna än Piäddegården sa hon inte ett ord om…

Jag… som har en mormor som menade att jag – precis som hon – var en Hajle, dessutom en Bens… dvs en av grenarna i Listersläkten, med allt vad det innebär med påhopp om inavel och sjukdom.

Jag… som har en morfar som jag aldrig träffat (han försvann, tillsammans med fartyg och besättning 1943), men har trots det utredda anor.

Har jag någon anledning att DNA testa mig?

Varför ”ska” man testa sig när man som jag ju har läget under kontroll?
Tja, en anledning är att det idag faktiskt är möjligt för Svensson – eller Persson 😉 ! – att göra det för en knapp 1000-lapp. Visst, det svider till i börsen men säg den hobby som inte gör det emellanåt.

En annan anledning är att jag få ett facit på att min pappersforskningen faktiskt stämmer… för DNA ljuger – till skillnad mot tex kyrkböcker – aldrig.

Huga… tänk om DNAt kommer fram till en annan sanning än min pappersforskning, vad gör jag då? Är det värt att riskera 40-års forskande, och kanske få börja om igen?
Sög på det ett tag INNAN jag svarade ja på den frågan… mest för att jag anser mig vara väldigt säker på att jag gjort rätt. Skulle det mot förmodan vara fel får jag väl bryta ihop och börja om… värre än så är det ju egentligen inte.

Ska… ska inte. Jag är vän med både Hailar och Bensar på fb sidor som handlar om släktforskning på Listerlandet. Vänner som är testade, men det som slutgiltligen fick mig att bestämma mig för att testa mig var när två – mor och dotter – av mina amerikanska ”kusiner” (gemensam ana är min MM MM M) skrev på facebook att de testat sig 🙂 …

De testade sig på ancestry… vilket inte är det alternativ de flesta svenskar väljer, men fullt möjligt sedan årsskiftet 2015-2016. I mina ögon var det ett mycket frestande förslag (eftersom jag dessutom har mina träd där), men det slutade med att jag beställde ett familyfinder test hos Family Tree DNA när de hade kampanjpris den 25 april 🙂 .

Tre dagar senare fick jag ett mail som förkunnade att en försändelse var på väg till mig, men det tog 14 dagar för brevet med topsar och provrör att komma fram…

brev3

… som sändes åter till Houston någon dag senare.

brev1

Fortsättning följer…

Det här inlägget postades i Allmänt, Blekinge, Genealogi, Sölvesborg..., Släktforskning, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

