Det där med patientjournaler…

Man kan numer läsa sin patientjournal på nätet. Jättebra… jag loggar in var och varannan dag på http://www.1177.se/Blekinge/Regler-och-rattigheter/Patientjournalen/ för att se anteckningarna från mitt senaste besök på ortopeden i Karlshamn, vilket var den 18 maj 2016.

Det är i dag 72 dagar sedan det besöket, men det enda som står är en bekräftelse på att jag hade en besökstid då… men det är oxå allt.

ort
Där står följaktligen ingenting om VARFÖR jag var där, och givetvis heller om vilket beskedet jag fick då… så man kan ju undra varför landstinget för journaler över huvud taget, men det är lag på att de ska göra det.

Texten som följer är en del av den…och kopierad från http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/patientjournaler#anchor_1 .

”Bestämmelser om journalföring finns i patientdatalagen (2008:355) och Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2008:14) om informationshantering och journalföring i hälso- och sjukvården. Kravet på journalföring gäller vid vård av patienter inom hälso- och sjukvården. Med hälso- och sjukvård avses enligt hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador. Patientjournal ska alltså föras vid all hälso- och sjukvård. Patientdatalagen gäller även verksamhet som avses i tandvårdslagen (1985:125). En handbok till stöd för tillämpningen av föreskrifterna kommer du till genom att klicka här. Information om patientjournaler finns även på Datainspektionens webbplats.”

”Vad är syftet med en patientjournal?

Huvudsyftet med en patientjournal är att säkerställa att patienten ges en god och säker vård. Patientjournalen är därför först och främst ett viktigt verktyg för läkare och annan vårdpersonal inom vårdinrättningen för att kunna ge patienten en god och säker vård. Patientjournalen har vidare stor betydelse för andra vårdinrättningar eller annan personal som tillfälligt eller i ett senare skede får överta vårdansvaret för patienten, till exempel jourläkare och andra. Journalen har även betydelse för patienten själv som genom journalen får insyn i den vård och behandling han eller hon erhållit. Patientjournalen ska också kunna användas vid verksamhetsuppföljning, kontroll och tillsyn eller i rättsliga sammanhang samt som källmaterial vid forskning och kvalitetssäkring.”

”Hur snabbt ska uppgifter föras in i en patientjournal?

Journaluppgifter ska föras in i patientjournalen så snart det kan ske. Vad som närmare menas med detta krav framgår inte vare sig av patientdatalagen eller andra författningar. Det lämnas öppet av lagstiftaren.

Det torde vara omständigheterna i det enskilda fallet som får avgöra hur snabbt uppgifterna ska föras in i journalen. I akuta vårdfall där behandlingen är personalintensiv kan uppgifterna behöva föras löpande och kontinuerligt parallellt med behandlingen, medan i andra fall, till exempel vid en rutinhälsokontroll på en vårdcentral kan viss fördröjning godtas att föra in uppgifterna i patientjournalen. Det är behovet av uppgiften och patientsäkerheten som är avgörande.”

Jag skulle gärna vilja veta vad begreppet ”så snart som möjligt” innebär. I min värld är det några dagar, max en vecka som gäller… men för ortopeden är det 72 dagar, minst!

Under dessa 72 dagar har jag haft telefonkontakt med vårdcentralen, varit på fotvården, mm mm… vilket går att läsa i min journal. Dessa anteckningar är dessutom signerade, precis som de ska vara.

”-Hur säker kan man säga att vården är
när journalanteckningarna ligger månadervis efter läkarbesöket… som hos ortopeden?”


PS: Jag försökte få tag i ortopeden i våras för att få telefontiden jag blev lovad när jag var där den 26 januari (står inget om någon telefon tid i min journal när väl besöket bokfördes).
Jag ringde dit en gång i veckan fyra veckor i rad UTAN att få något besked…
Jag skickade också två mejl – eftersom det var omöjligt att nå vederbörande på telefon – till ortopeden innehållande bloggar där jag försökte beskriva hur knäet betedde sig. Jag fick svaret att de vidarebefordrat mejlen till min läkare…

Vid besöket den 18 maj frågade jag efter – och fick – en kopia på en röntgenbild av vänster knä, med motiveringen att det kunde ju vara bra att ha en bild på rätt knä när jag bloggar. -Åh, bloggar du? frågade läkaren då, och jag höll god min i elakt spel och svarade ja.

Den frågan från läkaren avslöjade nämligen en ganska skrämmande sak; antingen läser hen inte sina mejl eller så satt hen och ljög mig rakt upp i ansiktet :/

I förlängningen kan man fundera på HUR man får tag i en läkare som är svår – läs; omöjlig – att få tag i på telefon och mejl. Tips mottages…

Detta inlägg publicerades i Allmänt, Blekinge, Knä..., Knäplastik, Reumatism, Sölvesborg..., Uncategorized och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar